Horzels, taalverwarring?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Horzels, taalverwarring?

Een mengsel van DEET, azijn en water (meende ik) wordt voor paarden ook veel gebruikt en schijnt zeer goed te werken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 28

Re: Horzels, taalverwarring?

Over de taal heb ik geen verwarring. :roll:

Over horzels of steekvliegen wel. Heb nergens op ned. zoeksites een foto kunnen vinden van wat lijkt op waar wij door achterna gezeten worden.

In België op vakantie begon het. Het lijken op vliegen, maar de vleugels zijn lang en smal. Ze steken enorm hard en dat doet pijn. Ik heb er een paar rode bulten aan overgehouden, waarvan een nu pas na een week genezen lijkt.

Mijn moeder had wel degelijk jeuk van de steken.

De honden zijn in hun gezicht gestoken en dan zitten ze vast, we krijgen ze met moeite los (als je een paar seconden wacht al, en met een hond is het niet makkelijk natuurlijk ze eraf te krijgen) en dan bloedt het.

Ik heb nu echt geen idee of het een steekvlieg of een horzel is. Had de definitie op wikipedia gelezen, maar het lijkt niet op een steekvlieg. Ze zijn echt donkergrijs en steken dus wel.

Wat zijn dit voor beesten? Als je zweet of nat bent van het zwemmen belagen ze je met meerderen tegelijk, het enige wat helpt is je OP JE HUID kapot slaan.

Berichten: 1

Re: Horzels, taalverwarring?

Cattystyle, kijk een op deze URL:

http://www.gardensafari.net/dutch/overige_vliegen.htm

Misschien zie je hier een foto van het beest.

Berichten: 28

Re: Horzels, taalverwarring?

Kijk, dit zijn de afbeeldingen, dank je wel!

Vermoedelijk hebben wij toch last van dazen dan!

Dit lijkt er sprekend op.

Afbeelding

Re: Horzels, taalverwarring?

Wat helpt tegen steken van dazen is zorgen dat je niet bezweet of klam, of warm bent. Als je in de tuin/ rand van het zwembad zit helpt het juist om met ijswater /koud water je lichaam af te koelen waardoor je niet gestoken wordt.

Als je gestoken wordt helpt het enorm om 1) te proberen het gif uit de wond te zuigen ( of met zo'n apparaatje) en 2) een bevroren koelelement of ijsblokjes op en om de gestoken plek te wrijven. Je voorkomt daarmee dat het gif zich verspreidt en tot enorme zwellingen leidt. Bij gebruik van een bevroren koelelement, wel even in een theedoek wikkelen alvorens die op je huid te leggen!

Geloof me, ik spreek uit eigen ervaring met dazensteken en zwellingen( reeds meer dan 25 jaar). Ik kreeg enorme oedemen en zelfs koorts. Met mijn ijsblokjes methode heb ik wel een rare bult, maar maar eventjes, meestal heb ik er de volgende dag geen last meer van en krijg in ieder geval niet meer van de zwellingen.

Re: Horzels, taalverwarring?

hey

gisterochtend zat er opeens een soort van hele grote vlieg op m'n been. ik merkte het doordat ik opeens een pijn voelde.

ik sloeg het beest van mijn been af en toen ik later in de middag naar m'n been keek zag ik dat er een blaar zat. in de avond is die blaar open gegaan en nu zit er een soort van ontstoken wond met een rode plek erom heen weet iemand misschien wat voor dier dit geweest zou kunnen zijn en wat ik er aan zou kunnen doen? ik denk dat het een paardenvlieg ofzo was. moet je hiermee naar de huisarts ofniet?

doeeg groetjes

christel

Re: Horzels, taalverwarring?

Hey,

Gisterenavond zat er opeens een groot soort wesp bij mij thuis binnen (ik woon in Deurne bij Antwerpen - België dus). Ik schrok me wezenloos (heb namelijk erge schrik van die beesten :D ). Het geval heeft me zowat 30 minuten beziggehouden voordat het terug buiten gevlogen is. 'k Heb er wel een foto van kunnen nemen - jammer genoeg is er nergens iets om de lengte te kunnen verifiëren maar het ding zal toch wel zo'n 3 cm lang geweest zijn (spijtig dat ik de foto hier niet kan toevoegen).

In ieder geval ben ik vandaag op zoek gegaan op het internet en ik denk dat het een Hoornaar was ...

O ja, om de taalverwarring nog wat groter te maken : wij noemen Horzels ook wel Hommels (of is dat nog iets anders ?). Van die dikke vette vliegbeesten waarvan ze zeggen dat ze alleen steken als je ze in het nauw drijft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Horzels, taalverwarring?

In alfabetische volgorde, hommel, hoornaar en horzel, niet op schaal overigens.
steekbeesten.png
steekbeesten.png (146.8 KiB) 903 keer bekeken
En die taalverwarring tussen hommel en horzel komt vaker voor, vooral in oost-Vlaanderen.

zie ook hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=2637
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Horzels, taalverwarring?

Horzels worden vaak verward met de bloedzuigende dazen (steekvliegen) of met de stekende hoornaar, de grootste Nederlandse wespensoort.

Het belangrijkste verschil met dazen en wespen is dat horzels niet kunnen bijten of steken, ze hebben geen bewegende monddelen en geen angel.

Maar horzels zijn wel schadelijk omdat ze larven in levende dieren 'plaatsen'.

Hierdoor komt er een bult op er een bult op het dier, dat een horzelbult wordt genoemd.

In die horzelbult zit een 2cm lange en 0.5 cm dikke larve.

boven op de horzelbul zit een 'ademhalingsgaatje' voor de larve.

De enige soort die op de mens parasiteert is Dermatobia hominis, ook deze horzel kan niet bijten maar laat de larven door een mug transporteren naar de mensenhuid.

Hier kruipt de larve meestal door het gaatje van de muggenbeet naar binnen.

zo genoeg info over horzels dacht ik zo:)

Re: Horzels, taalverwarring?

Volgens Van Dale; Horzel en Daas...
van dale heeft gelijk wat betreft de daas. wat de horzel betreft NIET

wikipedia is er wel een stuk duidelijker in.

horzel van wiki

daas bij wiki

Berichten: 1

Re: Horzels, taalverwarring?

Inderdaad al een jarenlange verwarring al die enge stekers!

Maar wat de FRELON betreft is uiterste voorzichtigheid geboden. Als je speurt op internet kom je allerlei informatie tegen EN afbeeldingen. Op de franse Wiki-pagina staat een heel verhaal over deze Vespa crabro en een foto van dit insect. Omdat wij in (midden) Frankrijk wonen hoef ik maar naar buiten te lopen om ze ook in het echt te zien, helaas temidden van mijn zalige aardbeien die in de moestuin staan. Het is inderdaad een gevaarlijk beest en ik denk dat het belangrijk is dat er meer bekend wordt over dit dier omdat zovele Nederlanders een huis hebben in Frankrijk en er een groot deel van het jaar verblijven, of zoals wij, het hele jaar. Een steek kan al dodelijk zijn, vooral als je overgevoelig bent. En wat te denken van al die kleinkinderen die komen logeren bij opa en oma in Frankrijk. Tenslotte nog: de Frelon schijnt vanuit Azie naar zuidfrankrijk gekomen te zijn en rukt naar het noorden op. Met de (te verwachten?) temeratuurstijgingen is het wellicht niet uitgesloten dat hij zich ook in Nederland laat zien in de toekomst. Kortom graag meer algemene bekendheid, vooral wat de gevaren betreft, en dan van wetenschappers. Ik ben slechts een ongeruste Nederlander die graag in Frankrijk woont en die angst heeft gestoken te worden.

Berichten: 8.614

Re: Horzels, taalverwarring?

Een steek kan al dodelijk zijn, vooral als je overgevoelig bent.
Met alle respect, maar dit is overdreven. De angst voor hoornaars is voornamelijk te wijten aan het feit dat ze eruit zien als een enorme wesp. In tegenstelling tot een wesp zal een hoornaar echter veel minder snel steken. Het gif is te vergelijken met dat van een doodgewone bij of wesp, al is de samenstelling iets anders, waardoor het branderige gevoel duidelijker is. Dan nog even het volgende:
In de volksmond doen fabels de ronde dat een paar steken al voldoende zouden zijn een mens of paard te doden. Voorzover die persoon niet toevallig één van de twee tot drie procent mensen betreft met een allergie tegen de steken is dit echter volstrekte onzin. Het gif is vergelijkbaar met dat van bijen en andere wespen, maar niet exact hetzelfde - het bevat een relatief grote hoeveelheid van de neurotransmitter acetylcholine, waardoor het sterker een branderig gevoel opwekt. Net als bij gewone wespen zijn voor een niet-allergische mens circa 500-1000 steken nodig om dodelijk te zijn en aangezien nesten zelden zo groot zijn en slechts één op de tien dieren uit het nest zullen steken is de kans verwaarloosbaar klein.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornaar_(insect)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2

Re: Horzels, taalverwarring?

5 jaar na dato maar waarom niet:

horzels: steken niet

steekvliegen (lijken op horzels): steken wel

hoornaar: grote wesp, steekt wel maar minder agressief dan gewone maat wesp, steek iets pijnlijker

frelon: franse woord voor hoornaar

Reageer