groepentheorie : alle elementen gelijkwaardig(op triv na)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 792

groepentheorie : alle elementen gelijkwaardig(op triv na)

Hallo,

ik zie dat de meeste vragen over meetkunde gaan of raadsels zijn, toch wou ik eens een vraag groepentheorie zitten (ik weet zeker dat er mensen zoals peter pan en zo hier zijn die daarmee vertrouwd zijn)

Ik vroeg me af: wat kan je allemaal zeggen over een groep waarin alle elementen op de triviale na gelijkwaardig zijn, of dus : de automorfismengroep werkt transitief op Gbackslash {e}

In het eindige geval is de groep abels, en zelfs meer dan dat : zelfs elementair abels. En alle elementaire abelse groepen zijn ook zo dat de alle niettriviale elementen gelijkwaardig zijn.

In het eindige geval kan je ze dus precies opsporen.

Maar wat met het oneindige geval? Heb ik nog altijd dat ie abels moet zijn?

Ik zou zeer blij zijn als het antwoord ja is, want dan heb ik bewezen dat de additieve groep van een quasifield altijd abels is.

Als je termen niet begrijpt of geinteresseerd bent in een bewijs van zaken die ik zei, laat maar weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: groepentheorie : alle elementen gelijkwaardig(op triv na)

Zou het helpen moest ik wat meer uitleg geven of zo of wat bewijzen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: groepentheorie : alle elementen gelijkwaardig(op triv na)

Niet om het één of ander, maar vertel eerst eens wat een groep is en waarom dat voor jou zo belangrijk is. (Voor mezelf heb ik wel een antwoord op deze vragen!)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: groepentheorie : alle elementen gelijkwaardig(op triv na)

een groep is een duo (G, . ) waarbij G een nietlege verzameling is en . een binaire bewerking, zodat :

er is een element e zodat a.e=e.a=a voor alle a in G

voor elke a in G is er een b zodat a.b=b.a=e

(a.b).c=a.(b.c)

Het is voor mij belangrijk omdat ik daarin geinteresseerd ben, en omdat quasivelden belangrijk zijn in de incidentie meetkunde

Ik begrijp niet echt wat je bedoelde met voor mezelf heb ik de antwoorden??

Reageer