Heliumballonnen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Heliumballonnen

hej mensen, kunnen jullie mij even helpen...

ik heb thuis een heliumballon....daar kan ik net geen a4tje mee omhoog krijgen.....volgens mij is een a4tje 8 gram ongeveer....dus ik ga ervanuit dat 1 heliumballon 5 gram omhoog kan tillen.....

....ik wil nu mijn filmtoestel.....ongeveer 250 gram....de lucht in te laten stijgen.....met de lens naar beneden zodat die filmt.....dus er zijn volgens mij minimaal 250/5 = 50 ballonnen nodig om het toestel te laten stijgen............nu doe ik aan die ballonnen ook een visdraad van 1 kilometer lang.....die hou ik beet en zodra de ballonnen op 1 km hoogte zit dan trek ik hem terug....en zo wil ik dus een mooi filmje krijgen......en een mooie luchtfoto krijgen.....ik neem dan een stuk of 70 a 80 ballonnen.....

mijn vraag is of iemand mij kan adviseren ......en of er mensen zijn die tips hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Heliumballonnen

Ik denk dat je het beter met een vlieger kan proberen. Trouwens een kilometer vislijn weegt ook weer aardig wat. Hou ga je ontspannen? Met een zendertje?

Heliumbalonnen klappen op een bepaalde hoogte ook nog uit elkaar. Dag camera!

Re: Heliumballonnen

Heliumballonnen klappen niet op 1 km hoogte :S die ballonen met zo'n kaartje die verderop landen kunnen klappen toch ook niet.....een kilometer visdraad is helemaal niet zo zwaar.....tenmiste, niet dat die ballonnen het niet meer houden...

.......volgende reactie graag door met met beetje verstand....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Heliumballonnen

.......volgende reactie graag door met met beetje verstand....
Volgende reactie van jou graag iets vriendelijker. Mensen proberen met je mee te denken hoor!

Mijn tip zou zijn: probeer het eerst met een gewicht (een steen of zoiets) dat overeenkomt met het gewicht van je camera. Ik ben er namelijk ook helemaal niet van overtuigd dat die balonnen niet gedeeltelijk zullen knappen. Immers, die balonnen met kaartjes eraan waar jij het over had, worden meestal vlak bij terug gevonden. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar als 50% van je balonnen binnen een paar minuten kapot gaan, dan is dat vast niet zo goed voor je camera...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Heliumballonnen

Ja dat klopt, als de helft van mijn ballonnen klappen dan gaat die dalen.......en dan hoop ik dat ik mijn visdraad sneller op kan halen zodat die wel naar mij toe komt........k zal het idd eerst proberen met een steen ofzo van hetzelfde gewicht....

Re: Heliumballonnen

Ik zou het maar niet proberen met die steen. Als een steen van een kwart kilo van een kilometer naar beneden valt... :shock: Hij kan wat schade aanrichten, maar als iemand die op zijn hoofd krijgt... ik denk dat die er geweest is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Heliumballonnen

Dat zelfde geldt voor iemand die een camera van 1 km hoogte op zijn kop krijgt. De gewichten zijn immers gelijk...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Heliumballonnen

Vandaar mijn verstandloze opmerking het met een vlieger te proberen, daar een vlieger meer draagkracht heeft en ook beter te besturen is (door iemand met ervaring dan). Daarbij is het voordeel dat dit kunstje al vaker in de praktijk is vertoond.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Heliumballonnen

en met ballonnen heb je zeker wel last van de wind

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Heliumballonnen

Kun je met een vlieger wel op 1 km hoogte komen?? :shock:

Re: Heliumballonnen

Ja idd, ik heb ff 1 ballon vastgemaakt aan me vishengel........die ballon zat wel al 2 dagen helium in, dus was verzwakt, maar hij kwam nog geen 30 meter hoog, hij waaide alleen maar opzij........ik denk als ik er 50 aan elkaar doet met die fotocamera dat het een zwaarder gewicht heeft en minder zal worden weggewaait (al vangt het meer wind op).

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Heliumballonnen

idd, met 50 ballonnen word de last van de wind alleen maar erger. en ook als het windstil op grondniveau, heb je best kans dat er na zoveel honderd meter echt wel een best windje zal staan. maar een vlieger op 1 km hoogte. ik weet niet of je dan je vlieger nog onder kontrole hebt. je hebt wel 1 km touw ervoor nodig.. en als het dan fout gaan valt je toestel te pletter

Re: Heliumballonnen

Kun je het niet proberen met een hete lucht ballon? Ik heb vroeger een ballon gehad die je moest vullen met lucht. De buitenkant was dofzwart en bestond uit een hele dunne folie. Deze ballon werd dan door de zon opgewarmd en omdat hete lucht stijgt, stijgt de ballon. De ballon had een cilindervorm en was na schatting ongeveer 2,5 meter lang en ongeveer 1 meter breed. Ik heb hem ooit bij een museumwinkel in Duitsland gekocht en weet dus niet of deze in Nederland verkrijgbaar zijn, maar zoiets valt volgens mij ook wel zelf te maken.

Berichten: 12

Re: Heliumballonnen

Ik kan me niet meer precies herinneren met welke gewicht ik de ballon heb getest, maar ik ben ervan overtuigd dat je voor 250 gram aan 2 ballonnen wel genoeg hebt.

Re: Heliumballonnen

Oh, nou die ballon die ik heb van de Dance Parade trekt nog geen 5 gram hahaha, zal wel een slechte zijn dan.........een normale heliumballon....hoeveel zou die denk je kunnen tillen?????

En hoe zit dat eigenlijk met zo'n grote zelfgemaakte zwarte ballon met lucht erin met aliuminifolie eromheen??? hoe maak ik zelf zo'n grote ballon.....???

Reageer