VVD lijsttrekker

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

VVD lijsttrekker

De VVD heeft een nieuwe lijsttrekker nodig. Van Aartsen heeft de brui eraan gegeven en er hebben zich al mensen gemeld om lijsttrekker te willen worden. Aangezien de media-aandacht gigantisch is, vroeg ik me af hoe de verhouding ligt in dit forum.

De meeste VVD prominenten zijn voor Rutte, omdat hij een veel bredere kennis heeft en kan terugkeren in de kamer als fractievoorzitter, omdat hij op de lijst stond, om zich te profileren. Ik zou als ik lid zou zijn van de VVD ook op Rutte stemmen, want het lijkt mij een meer sociale richting dan één met verdonk.

Als er een meerderheid ontstaat bij de optie onzinnige poll (bij een redelijk aantal stemmen) dan heeft de moderator bij deze mijn toestemming om het onderwerp te sluiten of zelfs te verwijderen.

edit moderator Bart: Er zal nog wel een hele discussie komen omtrend de nieuwe lijsttrekker van de VVD. Ik vind dit topic en de bijbehorende poll dan ook wel gepast. Wat echter niet gepast is is de optie "onzinnige poll". Mensen die geen keuze kunnen maken of gewoon vervelend willen zijn zullen deze optie kiezen. Daarom heb ik deze laatste optie dan ook verwijderd.

Berichten: 477

Re: VVD lijsttrekker

Ik ben echt volstrekt anti-VVD, maar als het dan moet zou ik op Rita Verdonk stemmen. Bekend, daadkrachtig en bovenal keihard rechts, precies waar de VVD voor staat.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: VVD lijsttrekker

Ik ben gegaan voor Mark Rutte. Hij is voor zover ik weet breder onderlegd dan Verdonk en goede debateur. Verdonk is mij té rechtlijnig en wil te veel de zin doordrijven. Jelleke Veenendaal heeft nog niet eens bekend gemaakt waar ze nou voor staat en aangezien ze ook nog volstrekt onbekend is lijkt ze me bij voorbaat al de verliezende partij.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: VVD lijsttrekker

Ik ga voor Mark Rutte. Ik denk dat de VVD wel wat frisse wind in de partij kan gebruiken.

Rita Verdonk is mijns inziens té conservatief en té rechtlijnig (wat Ger ook al zei). Daarbij denk ik dat Verdonk de capaciteit niet heeft om lijsttrekker te worden. Ze zegt wel dat ze recht door zee is (van Fortuyn afgepakt), maar is dat wel zo? Als ze echt zo recht door zee was, dan zou ze de vraag over de hypotheekrenteaftrek in het eerste lijsttrekkersdebat ook wel meteen met ja of nee hebben kunnen beantwoorden. Als je de kranten goed leest, kom je er ook nog eens achter dat Verdonk toch wel een aantal fouten heeft gemaakt als minister van vreemdelingenzaken. Ze is dus zeker niet onbevlekt, zoals sommigen beweren.

Mark Rutte daarentegen is wat mij betreft een degelijke liberaal, die wel een reëel oog op de toekomst werpt. De onzin die door verscheidene critici wordt uitgekraamd over Rutte die "te veel naar de PvdA zou neigen" neem ik dat ook zeker niet serieus. Het is waar dat Rutte "iets linkser" ligt, in vergelijking met Verdonk, maar dat schept juist voor de VVD nieuwe mogelijkheden in een volgende periode.

Hopelijk stemmen de VVD leden wijs, en gaan ze voor Rutte.

Berichten: 206

Re: VVD lijsttrekker

Kzag Jelleke Veenendaal afgelopen zondag bij Buitenhof, heeft een hele goeie indruk op mij gemaakt.

Rutte en Verdonk schijnen bij elke campagne die ze voeren steeds hetzelfde riedeltje op te dreunen, praten over steeds dezelfde onderwerpen, nogal eendimensionaal dus, proberen te scoren op de voor de hand liggende issues.

Doe mij dan maar de underdog...
"Optimism is our moral duty"

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: VVD lijsttrekker

Sandeman schreef:Kzag Jelleke Veenendaal afgelopen zondag bij Buitenhof, heeft een hele goeie indruk op mij gemaakt.

Rutte en Verdonk schijnen bij elke campagne die ze voeren steeds hetzelfde riedeltje op te dreunen, praten over steeds dezelfde onderwerpen, nogal eendimensionaal dus, proberen te scoren op de voor de hand liggende issues.

Doe mij dan maar de underdog...
Ik vind het zo jammer dat laatst met het 1e grote lijsttrekkersdebat mvr. Veenendaal geen 'tv-tijd' werd gegund.. Alleen Rutte en Verdonk kwamen in beeld tijdens de nieuwsuitzending van toch al weer een aantal weken geleden. Natuurlijk is dit begrijpelijk, maar daardoor wordt het toch een min of meer oneerlijke strijd voor Veenendaal.

Ik wist niet dat ze bij Buitenhof is geweest, misschien wel even de moeite om op uitzendinggemist rond te neuzen...

Ikzelf heb het niet zo op Verdonk en Rutte, omdat ik ten eerste geen VVD-hart heb en ten tweede om wat ze de afgelopen 2 jaar hebben 'gepresteerd'. Beide hebben radicale wijzigingen doorgevoerd, welke terug te halen zijn tot aan het regeringsakkoord. Ik begrijp dus ook wel dat deze 2 dit niet zelf hebben beslist; ze hebben wel de ideeën uitgevoerd en daardoor vorm ik mijn mening (helaas, dat wel).

Ik houd niet zo van de scherpe rechtse toon van dit kabinet en dan valt Verdonk dus ook meteen af. De vraag is, of een links kabinet nou beter zou zijn. Maar de verzorgingsstaat is er.. we dienen deze dus zorgvuldig weer af te breken met weldenkendheid. De losse flodders die door het huidige kabinet zijn afgevuurd zijn tekenen aan de wand dat het ze in Den Haag niet zo veel uit maakt of het zorgstelsel en het poldermodel nog kunnen blijven bestaan in hun (al dan niet aangepaste) huidige vorm.. liever zoeken ze radicalere oplossingen..

Dit is dus mijn visie van de VVD, maar ik zou net zo goed dezelfde visie kunnen neerzetten voor een andere partij. Er is bij nog wel wat vertrouwen in de politiek, maar deze is ernstig tanende.. maar daar kan ik dit huidige kabinet en/of de VVD niet eenzijdig op afrekenen - de politiek verandert natuurlijk ook continu..

Misschien is democratie niet aan mij besteed, daar ik andere en hogere verwachtingen heb dan de meesten.. :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: VVD lijsttrekker

Om de een of andere mij vreemde reden kan ik niet meedoen aan de poll.

Het zij zo.

Wel heb ik een sterke voorkeur voor de nominatie van Mark Rutte.

Daarbij bedenk ik mij, dat ik nauwelijks kennis heb van de inhoudelijke punten van mw. Veenendaal. Het feit dat ze in de VVD kringen eigenlijk buitengesloten wordt in de stemmingen zegt wellicht genoeg over haar candidatuur.

Rita Verdonk neem ik na haar reeks blunders en blundertjes eigenlijk nauwelijks serieus. Ik heb niet de indruk, dat ze behoudens haar kracht in het stijf houden van de benen en vaak ongefundeerde meningen een goede positieve bijdrage kan leveren in ons democratisch bestel.

Ik verdenk de VVD ervan, dat ze Rita Verdonk op dit moment alleen maar gebruiken als lokkertje voor de meest rechtse stemmers in den lande.

Daarbij schat ik in, dat Verdonk binnenkort snel zal worden afgeserveerd in de aanloop naar de verkiezingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: VVD lijsttrekker

Het is uiteindelijk Mark Rutte geworden met 51 % van de stemmen (verdonk had 46%)

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: VVD lijsttrekker

Mag ik de VVD en ook geheel Nederland gelukwensen met deze uiteindelijk gelukkige uitslag.

Met het aanstellen van Mark Rutte als lijsttrekker voor de VVD mag je verwachten, dat de VVD een duidelijke en aantrekkelijke koers gaat varen binnen de Nederlandse politiek. Alle kans nu om veel stemgerechtigden ervan te overtuigen, dat de VVD de enige juiste keuze is voor de aankomende verkiezingen.

Dat is op zich al heel wat waard.

Persoonlijk heb ik die keuze nog lang niet gemaakt.

Dat dan vanwege mijn van nature meest linkse inslag.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: VVD lijsttrekker

Ik heb dan nog wel geen stemrecht (niet voor de VVD en niet voor de 2e kamer), maar dit optreden deed met toch erg denken aan een ander land. Het lijkt wel of we steeds meer op de VS gaan lijken. Wie het meeste populaire gewauwel uitkraamt is populairder. Daarnaast is het natuurlijk schandalig dat Mevr. Veenendaal bijna niet voorkwam in de strijd. Met een mentaliteit van 'ze zal toch wel niet winnen' is de kans dat iemand wint inderdaad erg klein. Vooral als je haar dan ook niet de kans geeft haar standpunten uiteen te zetten. Dit zal natuurlijk voor een deel aan haarzelf liggen, maar toch. Mevr. Verdonk sprak mij al helemaal niet aan, dat 'recht door zee' kan ten eerste niet, ze is een politica en die zijn niet recht door zee, ze zijn vaag en draaien om de brij heen. Bovendien lijkt zo'n beleid op een dictatuur, want geef toe, als je 'recht door zee' bent, is er natuurlijk geen ruimte voor overleg. En ik zou ook niet graag Amerikaanse taferelen krijgen zoals de oorlog Irak. Mark Rutte leek mij daardoor ook een stuk geschikter, maar ik vind hem een beetje teveel 'de tegenstander van Verdonk' hij heeft voor mij niet heel veel inhoud, in tegenstelling tot Verdonk op dat punt. Toch ben ik uiteindelijk blij dat Rutte heeft gewonnen, hij is in mijn visie toch beter dan Verdonk.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Reageer