Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 44

Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Is natriumhydroxide drinkbaar? Ik vroeg me dit af omdat ik van plan ben om natriumhydroxide toe te voegen aan beekwater om de ph te verhogen zodat ammonia omgezet wordt tot ammoniak.

In principe zie ik niet in waarom het niet drinkbaar zou zijn. Ik kan natuurlijk ook kalk toevoegen om de pH te verhogen.

Trouwens: bestaan er chloor+kalk-tabletten?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

natronloog is niet drinkbaar.
Do not take internally. Avoid contact with skin, eyes, and clothing. Upon contact with skin or eyes, wash off with water.  

Storage Conditions: Store in a cool, dry, well ventilated.  

Do not store at temperatures above: 49 C ( 120 F ).
bron

Als alle NaOH natuurlijk reageerd tot onschadelijke producten zie ik het probleem niet in, dat wil niet zeggen dat ik je dit adviseer te doen. Je hebt maar 1 slokdarm en maar 1 maag, die wil je niet kapot maken door een eigen brouwseltje te drinken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Wouter_Masselink schreef:natronloog is niet drinkbaar.
Do not take internally. Avoid contact with skin, eyes, and clothing. Upon contact with skin or eyes, wash off with water.  

Storage Conditions: Store in a cool, dry, well ventilated.  

Do not store at temperatures above: 49 C ( 120 F ).
bron

Als alle NaOH natuurlijk reageerd tot onschadelijke producten zie ik het probleem niet in, dat wil niet zeggen dat ik je dit adviseer te doen. Je hebt maar 1 slokdarm en maar 1 maag, die wil je niet kapot maken door een eigen brouwseltje te drinken.
Mentol:

Risk Description

R36/37/38 Irritating to eyes, respiratory system and skin.



Safety Description

S24/25 Avoid contact with skin and eyes.



Tja, bij elk onschuldig lijkend stofje staan dergelijke waarschuwingen, ik zou daarom op ervaring af gaan en niet te hoge concentratie's gebruiken. Van natrolloog maken ze ook zeep, zeep is daarom erg basisch.

Dus als ik met NaOH werk en m'n vingers voelen aan alsof er zeep op zit als ik met m'n vingers over elkaar ga dan weet ik dat ik ze ff moet afspoelen :roll:

Dus als antwoord de natrium in oplossing is niet schadelijk, de OH ook niet mits de concentratie niet te hoog wordt. Hou de concentratie daarom in het millimolair gebied; 1-10 mM
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 44

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Vanaf welke pH wordt onze slokdarm beschadigd? Want ik heb blijkbaar op z'n minst pH 10 nodig om die ammonia te verwijderen. Misschien moet ik er dan weer een zuur bijgooien na de ammoniakstripping. HCL bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Ammonium is continuously transforming itself into ammonia and hydrogen ions and vice versa. In any situation this transformation reaches an equilibrium or balanced state. Changing the situation by changing pH or temperature for example will disturb the old equilibrium and create a new one. Unfortunately some equilibrium conditions are far worse than others as we can see below.

At a pH of 7 or less only ammonium is present (remember ammonium is far less poisonous than ammonia but still poisonous).

At a pH of about 8 around 5% is ammonia and 95% ammonium

At a pH of 9 then 50% is ammonia and 50% is ammonium. At this point we are heading for big trouble.

At a pH of about 11 there is no ammonium only ammonia. Your fish are also all dead.
Bron: http://www.practical-water-gardens.com/ammonia.htm

Hier staat dat hoge pH juist veel schadelijker is en dat je bij ammonia problemen de pH juist moet verlagen.

Dus door natronloog toe te voegen zou je de hele sloot vergiftigen.

Berichten: 44

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Wel, die NH4+ zal omgezet worden naar NH3 bij hoge pH en ik wou dan die gasvormige NH3 strippen met lucht. Waarna ik dan de pH terug neutraliseer.

Maar ik denk dat bij lage concentraties NH4+ die pH verhogingstechniek niet efficiënt is.

Beter is zeoliet dan... ik weet het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Waarom voeg je dan geen zuiveringszout (natriumbicarbonaat) toe? Dat verhoogt de pH ook en kan je zo ook al inslikken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Waarom voeg je dan geen zuiveringszout (natriumbicarbonaat) toe? Dat verhoogt de pH ook en kan je zo ook al inslikken.


Ik zou toch iets genuanceerder je verhaal brengen. Natriumbicarbonaat kan je welliswaar inslikken, echter niet in te grote hoeveelheden. In theorie kan dan zelfs je maag uit elkaar knallen door dat er grote hoeveelheden CO2
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 44

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Misschien nog beter, die stripping door CO2 kan eens nuttig zijn. En het is een tablet die je kan meenemen en in die drinkwaterzuiveringsmachine gooien. Er bestaan geen NaOH tabletten zeker? Goed idee dus...

Er bestaan ook kalktabletten, zijn die kalktabletten beter dan Nabicarbonaat?

De hardheid verhoogt daardoor wel door calcium.

Update: Een nieuwe vraag: zorgt die bicarbonaat niet voor spuitwater? Omwille van die CO2? Als die CO2 zeer goed oplosbaar zou zijn, kan dat dan aanleiding geven tot een pH daling? Bijvoorbeeld bij hoge drukken?

Berichten: 44

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Kan ik ook keukenzout gebruiken om de pH te doen stijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

pH is de -log van de concentratie H+ (of OH-)

Nee dus; keukenzout is geen bron van OH- en dus geen base (volgens de traditionele verJipenJannekte definitie van een zuur).

Als je H2SO4 oplost in water, zal het H+ afstaan aan de oplossing. Het is dus een zuur.

NaOH zal OH- afstaan aan de oplossing, die H+ zullen opnemen. Het is een base..

<edit: hele domme fout eruit>
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 44

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Kwist het wel, kvond het al raar dat mijn collegastudent zei dat keukenzout zuur reageert.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

katchum schreef:Is natriumhydroxide drinkbaar? Ik vroeg me dit af omdat ik van plan ben om natriumhydroxide toe te voegen aan beekwater om de ph te verhogen zodat ammonia omgezet wordt tot ammoniak.

 
eehm, en waarom zou je dat graag op willen drinken dan? afgezien van de natriumhydroxide lijkt de rest me ook niet fijn om binnen te krijgen.

Berichten: 44

Re: Drinkbaarheid Natriumhydroxide

Gewoon als ik ga kamperen in een bos voor een of ander biologisch onderzoek, wil ik geen water meenemen maar gewoon een toestel dat beekwater zuivert. Het blijkt dat ammonia veel voorkomt in oppervlaktewater, nitraten al wat minder (drinkbaarheidsgrens is zeer hoog, zie http://www.lenntech.com/EU's-drinking-wate...r-standards.htm) en zouten mogen ook weggelaten worden.

Na ozondesinfectie, microfiltratie, actieve kool+zeoliet en nanofiltratie zou veel verwijderd moeten worden, maar blijkbaar gaat dat voor ammonia niet zo goed.

zie: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=173890#173890

Dus die moet gestript worden via ammoniak. Een pHverandering was misschien een oplossing dan.

Reageer