Kegelsneden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Kegelsneden

Hey,

Ik ben dus bezig met een werkje te maken over kegelsneden (parabool, hyperbool en ellips). Indien er iemand goede links heeft, mag hij ze hier altijd posten.

Mijn vraag: Is er iemand die soms goede toepassingen kent van de parabool, de hyperbool en/of de ellips? (vb. Paraboolantenne)

Dank bij voorbaat

Cosmo

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Kegelsneden

http://www.geocities.com/kimandreassi/coni...icsections.html

en voor de rest denk ik dat als je eens googled, dat je er voldoende info over zult vinden....

Berichten: 294

Re: Kegelsneden

als je 1 zwaar en 1 licht (relatief) hemellichaam neemt, dan beschrijft de ene een parabool/hyperbool/ellips rondom de andere. De andere beweegt een klein beetje, maar das meestal verwaarloosbaar.

verdere toepassing: als je een parabool rond zijn as wikkelt krijg je een paraboloide (=oppervlak). Dit oppervlak wordt vaak gebruikt voor schotelantennes omdat de stralen die op dat oppervlak valt gereflecteerd worden richting 1 punt, het brandpunt. Dit kunt ge bvb toepassen om minder zonnepaneel te maken (silicium, waaruit zonnepaneel gemaakt is, kost veel, dus wil je kost drukken). Je maakt een spiegel en in het brandpunt (of iets ervoor om toch een beetje oppervlak te hebben) zet je een klein zonnepaneel. Alle lichtstralen zullen nu op dat kleiner oppervlak terechtkomen. Hierbij heb je wel klein verlies...

toepassingen zijn legio denk ek...

Berichten: 7

Re: Kegelsneden

4 TOEPASSINGEN KEGELSNEDEN

4.1 PARABOOL

4.1.1 Paraboolantenne

4.1.2 De ballistiek

4.1.3 Spiegelparabolen

4.1.3.1 Wat gebeurt er in een parabolische reflector ?

4.2 ELLIPS

4.2.1 Wetten van Kepler

Ik heb voorlopig dit al. Heeft er iemand nog ideeën ?

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Kegelsneden

Waarom steek je ellipsen bij wetten van kepler? ALLE KEGELSNEDEN zijn van belang bij de studie van hemellichamen

De wetten van kepler zeggen onder andere : dat er drie mogelijkheden zijn voor een hemellichaam dat rond de zon draait :

het beweegt in een ellips (periodiek)

het beweegt weg (om nooit meer terug te keren) in een hyperbool

de parabool is een soort 'oneindig zeldzame' tussenslag tussen beide, de overgang als het ware

je kan trouwens mooi zien op figuren hoe ellipsen via parabolen naar hyperbolen evolueren

heb jij grafische software, zoals maple?

plot dan eens deze kromme :
\([\frac{\cos(t)}{1+e \cos(t)}, \frac{\sin(t)}{1+e \cos(t)}]\)
met
\(t\in [0,2\pi]\)
voor verschillende positieve waarden voor e

voor e=0 krijg je een cirkel

voor 0<e<1 krijg je een ellips

voor e=1 krijg je een parabool

voor e>1 krijg je een hyperbol

Reageer