De headbangende duif

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

De headbangende duif

Waarom lopen duiven altijd zo gigantisch te headbangen? Bij elke stap die ze zetten, schiet hun kop als een raket naar voren. Waarom doen ze dat? Kunnen ze hun kop niet stilhouden tijdens het lopen? Wat is het evolutinaire voordeel van al dat geheadbang? En hebben meer vogels daar last van? Andere dieren misschien?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: De headbangende duif

Ik denk dat dat schokken is om in evenwicht te blijven. Veel vogels doen dit, waaronder kippen. Het is ongeveer net zoals je als mens sluipt: je zet eerst je voet naar voren, en dan komt de rest van je lichaam er achteraan. Bij hogere loopsnelheden is dat niet meer nodig, omdat er dan gebruik wordt gemaakt van de traagheid van het lichaam om in een rechte lijn te blijven bewegen. Bij lage snelheden zou zulk loopgedrag leiden tot omvallen, denk ik.

Dit is trouwens slechts een redenering: ik heb er geen degelijk onderzoek op nageslagen!

Berichten: 12

Re: De headbangende duif

Er staat mij ook iets van bij dat ze alleen diepte kunnen zien tijdens beweging van hun hoofd en dat ze het hoofd dus steeds bewegen... Maar hier heb ik geen bronbevestiging bij helaas...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De headbangende duif

Ik zou ook inzetten op 'het bewaren van het evenwicht'. Tevens is dit mechanisme ook handig om voedsel van de grond te pikken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12

Re: De headbangende duif

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.pigeon.psy.tufts.edu/avc/dittrich/

Bewegende beelden worden door vogels beter waargenomen dan stilstaande. Maar verder is het vrij ingewikkeld en kan ik het niet in een paar zinnetjes uitleggen. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: De headbangende duif

1) Waarom wippen duiven tijdens het lopen met hun kop?

a) Om hun evenwicht te bewaren

b) Om indruk te maken op de andere sekse

c) Om beter te zien

C, duiven bewegen hun kop om beter te zien. Doordat hun ogen aan de zijkanten van hun kop zitten hebben duiven moeite met het schatten van diepte. Wetenschappers hebben bewezen dat lopende duiven het beeld op hun netvlies vastzetten door eerst hun kop naar voren te gooien, dan een plaatje te schieten en daarna hun hoofd achterna te lopen. Als hoofd en ogen even stil staan kan de duif ook vaststellen of zijn omgeving beweegt. Zo helpt het wippen van de kop ook bij het zien van bewegingen in de omgeving.
Uit: De Juniorquiz van 2004

Edit: het antwoord uit de normale editie:
Duiven bewegen hun hoofd om beter te zien. Doordat hun ogen aan de zijkanten van de kop zitten hebben duiven moeite met het schatten van diepte. Wetenschappers hebben bewezen dat lopende duiven het beeld op hun netvlies fixeren door eerst hun kop naar voren te gooien, dan een plaatje te schieten en daarna hun hoofd achterna te lopen. Het hoofdschudden helpt ook bij het zien van bewegingen. De duif gooit zijn hoofd naar voren en loopt er achteraan. Even staan hoofd en ogen stil en kan de duif vaststellen of zijn omgeving beweegt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: De headbangende duif

Zie bijgaande hilarische polemiek op "the straight dope".

Een uitstekende en leuke site om te bookmarken, overigens.

http://www.straightdope.com/classics/a1_016.html
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: De headbangende duif

Ha, ik had het mis! Leuk om te horen hoe het echt zit. Ik ben benieuwd hoe het evenwicht bewaren dan wel in zijn werk gaat, trouwens...

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: De headbangende duif

Zelfde als bij een mens, met een evenwichts orgaan?
The fantastic world of microbiology

Reageer