Symbiose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Symbiose

Momenteel ben ik bezig met een essay en het is dus erg belangrijk om de juiste terminologie te gebruiken. Mijn vraag is dan ook de volgende:

wat is het tegenovergestelde van symbiose?

Ik dacht zelf aan antibiose en parasitisme maar ik ben niet zeker of een van deze twee inderdaad de juiste term is.

Alvast bedankt voor de hulp,

Groeten Roel

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Symbiose

parasitisme is in iedergeval een gevorderd stadium van symbiose dus niet een tegen gestelde. In ieder geval zijn er weinig dieren die niet in symbiose leven met een ander organisme (wij zitten ook met darm fauna). Ik denk dus ni dat er een tegen gestelde van bestaat.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Symbiose

Antibiose zou best eens kunnen. Volgens mij betekent dit dat een organisme (voornamelijk planten en schimmels) d.m.v. het afscheiden van specifieke (gif)stoffen ervoor zorgt dat een ander organisme niet in de buurt kan groeien. Maar of dit echt het tegenovergestelde is van symbiose blijft de vraag, aangezien er wel meer mogelijkheden zijn om ervoor te zorgen dat symbiose niet mogelijk is (zoals het kiezen van een specifieke leefomgeving).

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Symbiose

eerlijk gezegt denk ik niet dat er een omgekeerde voor bestaat. Het is een onder deel van interspecifieke relaties. Je hebt predatie en parasitisme en commensalisme en symbiose enz elk is een vorm van interactie tussen species.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Symbiose

Beste roel

Misschien hebt U hier iets aan

http://be.msnusers.com/evodisku/gloss.msnw...506358597144473

Reageer