Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Af en toe denk ik hier wat over na.

En:

Alles is in beweging

is beter dan

alles beweegt.

En:

Berichten: 283

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Twee punaises in een globe kunnen prima ten opzichte van elkaar in rust zijn terwijl ze dat tegelijk voor een waarnemer van buiten niet zijn.

Een auto die eenparig beweegt ten opzichte van de grond kan ook tegelijk ten opzichte van iemand die stil staat voor een zebrapad eerst vertragen en dan weer versnellen; de afstand tussen degene voor het zebrapad en de auto neemt tot het moment van passeren steeds langzamer toe, van een eenparige beweging is geen sprake behalve gerekend vanuit een positie in de baan van de beweging.

Wat betreft de uitspraak dat de tijd op de ene plek anders verloopt dan elders dat zie ik als een metafysische uitspraak omdat in zo,n zin "de tijd" een metafysische uitspraak is.

Dit is met een gedachteexperiment goed te illustreren door twee mensen met elk een cesiumklok. Op het moment dat de zon op hoogste punt staat gaat de een een berg op en de ander gaat naar het dal, een derde cesiumklok laten ze achter. Ze spreken af dat ze elkaar weer treffen de volgende dag als de zon opnieuw dezelfde stand bereikt heeft om dan de twee klokken te vergelijken. Als ze elkaar weer ontmoeten is het -als de zon als uitgangspunt genomen wordt - precies even lang geleden voor beide dat ze vertrokken. Nemen ze één van de drie klokken als uitgangspunt dan geldt dit ook maar uitgedrukt in zoiets vaags (dat blijkt hier)als een seconde die tegelijk als vaste eenheid wordt gebruikt in het denken over wat tijd is lijkt het dat een metafysische uitspraak als "de tijd gaat daar sneller als daar" zinvol is. Het is dus maar net waaraan je de tijd en de seconde relateerd en daarbij maakt het verschil of je de zon gebruikt als uitgangspunt de maan of welke cesiumklok (een klok en zijn bewegingstoestand positie etc kunnen niet los van elkaar gezien worden, ruimte en tijd zijn één, de ene cesiumklok is de andere niet (realiseer je dat dit ook echt zo is net als bij tweelingen, ze lijken op elkaar maar zijn niet identiek alleen al omdat ze zich niet tegelijk op dezelfde plaats kunnen bevinden)

Berichten: 7.072

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Een klok op de evenaar zal achter gaan lopen ten opzichte van een klok op de noord of zuidpool.
Dit is niet juist. Het negeert namelijk de 'gravitationele' effecten. Vanwege de vorm van de aarde zal het effect dat de klok op de evenaar langzamer loopt vanwege de hogere snelheid teniet gedaan worden door het effect dat door 'zwaartekracht' de klok op de noordpool langzamer zal lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Is het zwaartekrachtveld op de noordpool niet gelijk aan die van de evenaar? Moet de middelpuntvliedende kracht op de evenaar gezien worden als een afname van het zwaartekrachtveld?

Berichten: 7.072

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Is het zwaartekrachtveld op de noordpool niet gelijk aan die van de evenaar?
Ja, het zwaartekrachtveld op de noordpool is niet gelijk aan het veld op de evenaar. De aarde is immers geen bol, maar een 'platgedrukte' bol. Op de noordpool zit je dus dichter bij all massa van de aarde dan op de evenaar.

Berichten: 283

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid dan elk ander punt van de Aarde is Tijd voor elk individu verschillend...  

Toch?
.

Dit geld dan ook voor een klok? stel de mensen op twee verschillende punten kijken naar eenzelfde klok en gebruiken het moleculaire ritme ervan als tijdsreferentie. Voor beide loopt de tijd dan even snel zelfs als de een zich op grotere afstand bevindt. Nu kijken ze naar hun eigen klok en de een ziet dat die achterloopt en de ander dat die - iets - voorloopt. Blijven ze de klok die ze beiden zien als tijdsreferentie gebruiken dan betekent dit dat de seconden zoals aangegeven door de twee andere klokken langer en korter duren. Met een klok meet je altijd de tijd op een afstand van de klok, die afstand kan groot of klein zijn. Hoe meet je de tijd op de exacte plaats van de klok zelf? Dat is absurd. Dus moet je van buiten meten. Dat wordt ook gedaan door bijvoorbeeld een klok met een vliegtuig mee te sturen en de aangegeven tijd te vergelijken met die van een klok die achterbleef. Het verschil geeft dan het verschil in tijd maar dat is gewoon een verschil in ritme. Als ik het verschil in tijdsverloop zou willen meten zou ik één klok willen gebruiken juist omdat op verschillende plaatsen het ritme van cesium moleculen verandert. Je zou dus kunnen zeggen elke positie heeft zijn eigen tijd (maar dan is het duidelijker te zeggen dat het moleculaire ritme van een klok verandert afhankelijk van de positie en toestand) en tegelijk gaat overal tegelijk de zon op (afgezien van de breedtegraad waarop men zich bevindt dan) namelijk exact op het moment dat de zon opkomt.

Het is vergelijkbaar met iemand die veel alcohol dringt en dan sneller veroudert. Voor zo iemand gaat de tijd sneller zou je kunnen zeggen of je zegt iemand veroudert sneller maar je gaat niet zeggen dat op de positie waar diegene zich bevindt de tijd sneller gaat.

Berichten: 597

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Sybke schreef:Is het zwaartekrachtveld op de noordpool niet gelijk aan die van de evenaar?
Ja, het zwaartekrachtveld op de noordpool is niet gelijk aan het veld op de evenaar. De aarde is immers geen bol, maar een 'platgedrukte' bol. Op de noordpool zit je dus dichter bij all massa van de aarde dan op de evenaar.
op de evenaar is de doorsnede van de aarde groter dan op de polen, waardoor de zwaartekracht op de evenaar groter is dan op de polen

dus het omgekeerde van jouw stelling

correct me if im wrong

Berichten: 7.072

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

op de evenaar is de doorsnede van de aarde groter dan op de polen,
ja...
waardoor de zwaartekracht op de evenaar groter is dan op de polen
nee. Op de evenaar zit je verder verwijderd van het zwaartepunt van de aarde. De zwaartekracht is daar dus kleiner dan op de polen (heel klein verschil van 0,6% of zo)

Berichten: 597

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Fabrice Macours schreef:op de evenaar is de doorsnede van de aarde groter dan op de polen,
ja...
waardoor de zwaartekracht op de evenaar groter is dan op de polen
nee. Op de evenaar zit je verder verwijderd van het zwaartepunt van de aarde. De zwaartekracht is daar dus kleiner dan op de polen (heel klein verschil van 0,6% of zo)


je hebt gelijk excuse ...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Laat ons even een kleine berekening maken.
\(v_{even}=40000km/24.3600s=0.46km/s\)
\(v_{pol}=0km/s\)
Gebruiken we de formule voor de tijdsdilatatie:\(\frac{\Delta t}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}}\).

Op de evenaar zal iemand die op de polen 80 jaar wordt

80.365.24.3600.(\(\frac{1}{\sqrt{1-\frac{0.46^2}{300000^2}}}-1)\)= 0.003027sec langer leven volgens mijn rekenmachine.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.072

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Laat ons even een kleine berekening maken.
Je negeert bij je berekening de invloed van 'zwaartekracht'. Als je dat niet zou doen dan kom je op geen verschil uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Ik weet dat de zwaartekracht aan de polen ietsje groter is dan aan de evenaar dus zou dit effect volgens de ART een beetje afgezwakt worden. Maar ik ben ervan overtuigt dat dit meer dan 50 cijfers na de comma zou opleveren voor de Aarde dus te verwaarlozen.(De berekening is te moeilijk voor mij)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.072

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Maar ik ben ervan overtuigt dat dit meer dan 50 cijfers na de comma zou opleveren voor de Aarde dus te verwaarlozen
Dat vind ik ietwat optimistisch gegeven dat het Pound-Rebka experiment in staat was om de effecten van ART aan te tonen met een verschil van slechts 20 meter in hoogte en het verschil tussen de straal van de cirkel rondom de evenaar en de straal van de cirkel door de polen pakweg 20 kilometer is.

Als je Schwartzschild's formule voor gravitatie dilatie als benadering gebruikt dan is het effect van gravitatie van dezelfde orde-grootte als de tijds dilatie als gevolg van de snelheid. Of deze benadering geoorloofd is, weet ik niet zeker. Echter, dat er geen verschil is tussen de evenaar en de polen weet ik wel zeker. Zie bijvoorbeeld dit.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Sybke schreef:Is het zwaartekrachtveld op de noordpool niet gelijk aan die van de evenaar?
Ja, het zwaartekrachtveld op de noordpool is niet gelijk aan het veld op de evenaar. De aarde is immers geen bol, maar een 'platgedrukte' bol. Op de noordpool zit je dus dichter bij all massa van de aarde dan op de evenaar.
Neem de aarde als een perfecte bol. Verandert de middelpuntvliedende kracht dan het zwaartekrachtveld? En heeft het dus invloed op het tijdsverloop?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Omdat elk punt van de Aarde beweegt met een andere snelheid

Ik wilde voornamelijk aantonen met mijn berekening dat de effecten waar hier over gediscuteerd wordt zeer klein zijn.(0.003sec op 80 jaar)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer