elektron deeltje of golf?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: elektron deeltje of golf?

dat is precies wat ik wou zeggen,dat weet ik dat elk deeltje eens een golf,dan weer een deeltje is,ik probeerde te verklaren waarom en hoe?want ik vind nergens hoe dat komt...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: elektron deeltje of golf?

dat is precies wat ik wou zeggen,dat weet ik dat elk deeltje eens een golf,dan weer een deeltje is,ik probeerde te verklaren waarom en hoe?want ik vind nergens hoe dat komt...
Bij verschillende experimenten met licht (en in een mindere mate met electronen) is gebleken dat licht zowel golf als deeltjeseigenschappen heeft.

Licht interfereert, wat aangeeft dat het zich gedraagt als een golf.

Uit het foto-elektrische effect bleek dat licht zich ook gedraagt als een deeltje (volgens mij had het te doen met impulsbehoud bij het aanslaan van een atoom).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: elektron deeltje of golf?

dat is precies wat ik wou zeggen,dat weet ik dat elk deeltje eens een golf,dan weer een deeltje is,ik probeerde te verklaren waarom en hoe?want ik vind nergens hoe dat komt...


De "waarom-vraag" is eigenlijk een vraag waar natuurkundige niet zo goed mee om kunnen gaan. De natuurwetten en eigenschappen zijn nu eenmaal zoals ze zijn, en in de natuurkunde probeer je die wetmatigheden op te zoeken en te testen. Maar de vraag waarom is meer een filosofische vraag.

Het lastige van licht als deeltje en/of als golf is dat je het niet voor kan stellen in termen van dingen die we om ons heen zien. Als je foton als kleine knikkers gaat zien, of als golven in water dan loop je al snel vast.

Bij het dualistisch karakter van licht (of andere deeltjes) is de meetmethode bepalend voor wat je vindt. M.a.w. doe je een meting om de golflengte te bepalen, dan vind je dat licht een golf is. Doe je een meting om de impuls van een foton te bepalen, dan vind je dat het een deeltje is.

Re: elektron deeltje of golf?

ik ben eigenlijk niet helemaal akkoord met het feit dat WAAROM niet zozeer met natuurkunde te maken heeft.Was het niet eerst HOE vallen voorwerpen en dan pas WAAROM vallen voorwerpen(Newton)...

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: elektron deeltje of golf?

de vraag "waarom vallen voorwerpen" is eigenlijk de vraag "waarom is er zwaartekracht?" en dan "waarom zijn er gravitonen?" en uiteindelijk de vraag "waarom is er iets en niet niets?"

dus een waarom vraag is eigenlijk een zin-vraag

wetenschap stelt de vraag "hoe komt het dat voorwerpen vallen". we zoeken niet naar de zin van de dingen.

Re: elektron deeltje of golf?

Ik ben 100% zeker dat Newton onderzoch Waarom ze vallen,hij zocht de reden en die bleek door zijn onderzoek en wetten de zwaartekracht te zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: elektron deeltje of golf?

tis gewoon een kwestie van taal.

jij ziet "waarom" als "hoe komt het"

ik zie "waarom" als "wat is de zin van"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: elektron deeltje of golf?

Ik ben 100% zeker dat Newton onderzoch Waarom ze vallen,hij zocht de reden en die bleek door zijn onderzoek en wetten de zwaartekracht te zijn...


Newton was met name filosoof. Hij heeft maar misschien 15% van zijn tijd aan natuur en wiskunde besteed en dat is jammer. Er zijn namelijk een aantal prachtige dingen uitgekomen (klassieke mechanica en differentiaal rekenen).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: elektron deeltje of golf?

dan is het me zeer duidelijk dat ik mij beter aansluit bij Newton's werkwijze...

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: elektron deeltje of golf?

dan is het me zeer duidelijk dat ik mij beter aansluit bij Newton's werkwijze...
8) als je ooit het waarom van het heelal achterhaalt mag je het me altijd laten weten :shock:

jou vragen zijn zo fundamenteel dat ze in de filosofie thuis horen. :wink:

Reageer