Meest ideale voedselschijf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Meest ideale voedselschijf

Hoe ziet de meest ideale voedselschijf er volgens jou uit? En dezelfde vraag als je alleen maar producten uit de huis-tuin-en-keuken-supermarkt mag gebruiken. Vooral dat laatste vind ik erg interessant.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Meest ideale voedselschijf

Volgens mij is de complete "ideale" voedselschijf sowieso al in iedere normale supermarkt te kopen :roll:

Ik zou zeggen: bruinbrood, fruit, eieren, gevarieerde groenten (van alle kleuren wat), aardappels, rijst, vleesvervangers (quorn, valess, tofu, tivall, etc), zuivel (melk, yoghurt, enz), noten, en evt. af en toe vis of vlees. Volgens mij kom je dan wel een eind!
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Meest ideale voedselschijf

Rogier schreef:Volgens mij is de complete "ideale" voedselschijf sowieso al in iedere normale supermarkt te kopen :roll:

Ik zou zeggen: bruinbrood, fruit, eieren, gevarieerde groenten (van alle kleuren wat), aardappels, rijst, vleesvervangers (quorn, valess, tofu, tivall, etc), zuivel (melk, yoghurt, enz), noten, en evt. af en toe vis of vlees. Volgens mij kom je dan wel een eind!
Ja oke, maar nu specifieker... Welk soort bruinbrood, wat voor eieren, enz en ook de hoeveelheid (afhankelijk van je leeftijd?).
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 192

Re: Meest ideale voedselschijf

Google activate!

Misschien vind je hier bruikbare informatie.

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/

---toevoeging-----------

Zie hier. Exact wat je zocht, volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Meest ideale voedselschijf

Prst schreef:---toevoeging-----------

Zie hier. Exact wat je zocht, volgens mij.
Veels te globaal allemaal... Paar voorbeeldjes van die voedingsschijf:

- brood: ja wat voor brood? bruin, wit, stokbrood, kadetjes?

- groente en fruit: welke zijn het gezondst?

- zuivel: halfvolle of volle melk? en 1 plakje kaas vind ik wel errug magertjes

- vlees: wat voor vlees dan? en een ei: gebakken of gekookt? hard of zacht gekookt?

- dranken: ehm... yeah right, doe mij maar grolsch :roll:

Dus dit is veel te algemeen, hier kun je veel te veel kanten mee op. Is er geen specifiekere voedingsschijf?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Meest ideale voedselschijf

Het is niet zo makkelijk om een algemene voedselschijf te bepalen. De ene is vegetariër en de ander heeft een allergie voor bijvoorbeeld noten of lust iets anders niet. Je moet het voor jezelf vaststellen. Een betere vraag is welke voedingstoffen essentieel zijn.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Berichten: 108

Re: Meest ideale voedselschijf

Ik zou zeggen: bruinbrood, fruit, eieren, gevarieerde groenten (van alle kleuren wat), aardappels, rijst, vleesvervangers (quorn, valess, tofu, tivall, etc), zuivel (melk, yoghurt, enz), noten, en evt. af en toe vis of vlees. Volgens mij kom je dan wel een eind!
Vleesvervangers zijn juist slecht. Soja-gebaseerd voedsel is helemaal niet gezond imho. Natuurlijk is het elk geval niet, de traditionele mens at geen soja.

Vlees zitten juist veel voedingsstoffen in die je juist nodig is.

Verder zijn aardappelen en (witte) rijst vooral koolhydraten (energie)bronnen, maar zitten er maar gering aantal voedings/bouw-stoffen in. Je hoeft er dus niet bijzonder veel van te eten. Witte rijst (snelkookrijst e.d.) zou ik ook vervangen door volle rijst (met vlies), daar zitten meer vezels in.
(-% Twistedmind %-)

Berichten: 192

Re: Meest ideale voedselschijf

Dus dit is veel te algemeen, hier kun je veel te veel kanten mee op. Is er geen specifiekere voedingsschijf?
Dat is toch per persoon verschillend? Verwacht je dat iemand je precies kan voorschrijven wat je moet eten om 'het meest gezond' te zijn? Er zijn wat globale adviezen en daar kun je je voedselkeuze op baseren. Elk soort voedsel heeft voor en nadelen die weer per persoon een verschillend effect hebben.

Als je een heel gericht persoonlijk advies zou willen hebben, zou je met een diëtist moeten praten.

Berichten: 4.546

Re: Meest ideale voedselschijf

Vleesvervangers zijn juist slecht. Soja-gebaseerd voedsel is helemaal niet gezond imho. Natuurlijk is het elk geval niet, de traditionele mens at geen soja.  

Vlees zitten juist veel voedingsstoffen in die je juist nodig is.
jep, hoe denk je dat we aan die grote hersenen kwamen, die konden lekker groeien omdat onze voorouders aaseters waren, en door al dat beenmerg en vlees werden onze hersenen groter en groter :P blijf dus maar gewoon vlees eten, vooral de voedingstoffen in varkensvlees blijken erg goed door ons lichaam te worden opgenomen, hmmm, hamlapjes en spareribs :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Meest ideale voedselschijf

Assassinator schreef:
Vleesvervangers zijn juist slecht. Soja-gebaseerd voedsel is helemaal niet gezond imho. Natuurlijk is het elk geval niet, de traditionele mens at geen soja.  

Vlees zitten juist veel voedingsstoffen in die je juist nodig is.
jep, hoe denk je dat we aan die grote hersenen kwamen, die konden lekker groeien omdat onze voorouders aaseters waren, en door al dat beenmerg en vlees werden onze hersenen groter en groter :P blijf dus maar gewoon vlees eten, vooral de voedingstoffen in varkensvlees blijken erg goed door ons lichaam te worden opgenomen, hmmm, hamlapjes en spareribs :P
Laat nu juist varkensvlees een van de minst gezonde vleessoorten zijn... :roll:
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 108

Re: Meest ideale voedselschijf

Laat nu juist varkensvlees een van de minst gezonde vleessoorten zijn... :roll:
Meeste varkensvlees komt uit de bioindustrie. Een varken dat voornamelijk soja-gebaseerd voedsel krijgt, nauwelijks beweegt en voornamelijk binnenzit. Het eten van ongezonde dieren is op zichzelf al niet gezond.
(-% Twistedmind %-)

Berichten: 4.546

Re: Meest ideale voedselschijf

maar van gezonde dieren is een heel ander verhaal :roll: het is dat er in varkensvlees veel vet zit maar uit het vlees zelf kun je het beste de stoffen uithalen :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 590

Re: Meest ideale voedselschijf

De mens is omnivoor en is goed in staat om zowel uit dierlijke als plantaardige producten te halen. Dat is dus ook geen argument van vlees eten t.ov. geen vlees eten, beide worden immers goed opgenomen. Het verschil schuilt slechts in, en het is al genoemd, verzadigd vet, maar ook cholesterol en zout. Een vegatarier krijgt hier netto minder van binnen waarbij het netto ook een minder negatieve invloed op de gezondheid zal hebben. En natuurlijk bestaat er ook mager vlees, het gaat om het netto-getal.

Daarbij heb ik ook sterk het idee dat vegatariers bewuster eten...

Berichten: 108

Re: Meest ideale voedselschijf

Volgens mij is dat onzin. Dat de mens omnivoor is, wil niet zeggen dat de mens of plantaardig voedsel of vlees kan eten, maar dat de mens beide nodig heeft.

Het verschil tussen vlees en planten is veel groter dan enkel verzadigd vet en zout. Eten bestaat niet alleen uit het opnemen van koolstof-verbindingen.

Verder, ook de mens heeft dierlijke vetten nodig, evenals zout. Plantaardig vet is helemaal niet zo gezond. Olijfolie wellicht wel, maar al die plantaardige vetten zijn een redelijk recente uitvinding (ten tijde van napoleon) en zeker niet gemaakt omdat het gezond zou zijn.

Cholestrol is ook niet slecht. Iemand die ongezond is kwa hart/aders, heeft vaak (maar niet altijd) hoge cholestrol. Je kunt het echter niet omdraaien en stellen dat cholestrol daarom slecht is.

Bewust eten is natuurlijk wel goed. Dat veel moderne mensen bio-industrievlees, vette patat (met plantaardige vetten, ook niet goed), zeer veel suikers en koolhydraten (marsrepen, chocola, snoep, etc) en stimulerende stoffen (koffie, sigaretten, etc.) wil nog niet zeggen dat vegetariers het bij het juiste eind hebben.
(-% Twistedmind %-)

Berichten: 4.546

Re: Meest ideale voedselschijf

waren plantaardige vetten niet beter dan dierlijke vetten?

maar dat je uit vlees beter de benodigde stoffen kan halen dan uit vleesvervangers is waar (uit varkensvlees neem je ze dus het beste af maar daar zit meer vet in) alleen het feit dat veel vlees (jammer genoeg) uit de bio-industrie komt maakt het veel slechter dan dat het eigenlijk is, ons dieet is dus veelste ver afgedwaalt, het oorspronkelijke, omnivoren dieet (veel vlees met knollen, bessen, noten etc) was het beste, daardoor hebben onze hersenen een grote groeiboost gekregen waardoor ze groot konden worden en waardoor wij dus meer mogelijkheben kregen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer