Waar komen fruitvliegjes vandaan?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 142

Waar komen fruitvliegjes vandaan?

De titel zegt genoeg :wink: opeens zijn ze er...

zitten ze in het fruit (als eitjes) en worden daar geboren, als het fruit lang ligt? Verder dan die gedachte kom ik niet :shock:

Berichten: 510

Re: Waar komen fruitvliegjes vandaan?

Ik heb eens op Google gezocht omdat ik ook wel nieuwsgierig was naar het antwoord, ik heb de volgende informatie gevonden:

Fruitvliegjes

Waarom zijn fruitvliegjes niet uit te roeien zodra ze zich in je huis hebben gevestigd, ook al zijn alle etens- en vuilnisbronnen goed afgedekt, en ook al doe je nog zo je best om ze naar de andere wereld te helpen?

Fruitvliegjes staan bekend om hun korte levenscyclus (zo'n tien dagen) en snelle voortplanting. Ik kan me van een biologie-experiment herinneren dat we begonnen met vier vliegjes en eindigden met 120 in anderhalve week. Ze zijn klein, eten niet zoveel, dus een klein stukje appel dat achter de koelkast is gevallen, kan ze al een tijd in leven houden.

Ik heb thuis ook een invasie van drosophila achter de rug. We hebben van alles geprobeerd, van vliegenstrips tot bakjes met fruitsap en oplosmiddel. Het enige wat echt hielp, was een kruimeldief. De vliegjes verzamelden zich altijd op een papieren zak met daarin bananen (ja, ook wij dekten al het fruit af) en we zogen ze daar op. Ze gaan dan echter niet dood. Met draaiende motor liepen we steeds naar buiten, om daar de kruimeldief uit te zetten en te openen. De vliegjes waren gevlogen en binnen vijf dagen (driemaal daags zuigen) waren we van de overlast af.

Monique Windmeijer, Delft



bron: http://www.intermediair.nl/Weekblad/kvrage...uitvliegjes.htm

Ook heb ik een middeltje gevonden wat je er tegen kan doen, je kan verschillende soorten spuitbussen kopen (Boerenbond e.d.) ook las dit, of het echt werkt geen idee, maar het is het proberen waard.

Een bakje met water en een klein beetje azijn neerzetten en de vliegjes zijn er snel vandoor.

Groetjes Kasper

Re: Waar komen fruitvliegjes vandaan?

Ik heb een bakje water met azijn neer gezet en het werkt voor geen meter...daar komen ze alleen maar op af...een kruimeldief hebben we niet in huis..dus wat nu?!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Waar komen fruitvliegjes vandaan?

Wij telen en verkopen aardbeien. Die aardbeien trekken hopen vliegjes aan. Wat ons is opgevallen is dat ze vooral geïnteresseerd zijn in beschadigd fruit. Dat ruimen we dan ook zo spoedig mogelijk op. Maar bij gebrek aan beschadigd fruit gaan ze ook naar de onbeschadigde aardbeien.

Onze oplossing: we hebben in de schuur nu twee emmers staan, met daarin beschadigde aardbeien. Een deksel ligt er op, op een kier. Zo goed als alle fruitvliegjes komen hierop af. Af en toe gauw deksel dichtdoen en afvoeren/doden.

Sinds we deze techniek toepassen zien we nog maar zelden een fruitvlieg op onze te koop aangeboden aardbeien. Wel met hopen in die emmers.Ik weet ook niet waar ze vandaan komen, moet ik toch es goed gaan uitzoeken. Maar ondanks alle muggenverdelgers in de wereld heb ik nog regelmatig een bult, dus op het wat oplevert?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Waar komen fruitvliegjes vandaan?

K. Jansen schreef:Ik heb eens op Google gezocht omdat ik ook wel nieuwsgierig was naar het antwoord, ik heb de volgende informatie gevonden:

Fruitvliegjes

Waarom zijn fruitvliegjes niet uit te roeien zodra ze zich in je huis hebben gevestigd, ook al zijn alle etens- en vuilnisbronnen goed afgedekt, en ook al doe je nog zo je best om ze naar de andere wereld te helpen?  

Fruitvliegjes staan bekend om hun korte levenscyclus (zo'n tien dagen) en snelle voortplanting. Ik kan me van een biologie-experiment herinneren dat we begonnen met vier vliegjes en eindigden met 120 in anderhalve week. Ze zijn klein, eten niet zoveel, dus een klein stukje appel dat achter de koelkast is gevallen, kan ze al een tijd in leven houden.  

Ik heb thuis ook een invasie van drosophila achter de rug. We hebben van alles geprobeerd, van vliegenstrips tot bakjes met fruitsap en oplosmiddel. Het enige wat echt hielp, was een kruimeldief. De vliegjes verzamelden zich altijd op een papieren zak met daarin bananen (ja, ook wij dekten al het fruit af) en we zogen ze daar op. Ze gaan dan echter niet dood. Met draaiende motor liepen we steeds naar buiten, om daar de kruimeldief uit te zetten en te openen. De vliegjes waren gevlogen en binnen vijf dagen (driemaal daags zuigen) waren we van de overlast af.

Monique Windmeijer, Delft  

 

bron: http://www.intermediair.nl/Weekblad/kvrage...uitvliegjes.htm

Ook heb ik een middeltje gevonden wat je er tegen kan doen, je kan verschillende soorten spuitbussen kopen (Boerenbond e.d.) ook las dit, of het echt werkt geen idee, maar het is het proberen waard.

Een bakje met water en een klein beetje azijn neerzetten en de vliegjes zijn er snel vandoor.

Groetjes Kasper
ik heb hier nog eens een andere topic geopend om te vragen of ze van binnenshuis uit kwamen of van buitenshuis, daar vertelden ze mij dat ze vast en zeker van buitenshuis komen (bvb huis tuin en keuken afval bak)

ik heb ook af en toe in mijn keuken een invasie, en ik los het gelijkaardig op, niet met de kruimeldief, jawel, met de stofzuiger, gebruik hem tegenwoordig voor alle insecten, vliegen, muggen, ... werkt feiloos en je moet niet naar buiten lopen, volgens mij sterven ze wel in de stofzuiger, ze lijken mij er toch iig niet terug uit te komen

als ik een invasie heb, doe ik al het afval uit mijn keuken, fruit in de kast of de koelkast, ramen en deuren toe, een keer of twee stofzuigen en ben er van af

Berichten: 1

Re: Waar komen fruitvliegjes vandaan?

Ik heb momenteel veel last van fruitvliegjes in de groencontainer. Bestaat er een simpele milieuvriendelijke oplossing voor de bestrijding hiervan? Ik heb gespoten met azijn, maar werkt dit niet averechts?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Waar komen fruitvliegjes vandaan?

Ik heb de oplossing gevonden.

Straffe Hendrik, ander deftig bier lukt ook (sorry Heineken zal niet lukken).

Ik heb op 1u al 10 vliegjes gevangen tegenover 0 vliegjes voor het bakje met azijn....

Het is millieuvriendelijk en zelfs diervriendelijk.... Mooie dood. Wel jammer van het bier.....
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 42

Re: Waar komen fruitvliegjes vandaan?

Onze hele groene bak zit ermee vol. Gelukkig werkt een stoomeend uitermate goed :)
Knowing a lot kills the fantasy

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Waar komen fruitvliegjes vandaan?

off topic:stoomeend = stoomreiniger
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Waar komen fruitvliegjes vandaan?

Over fruitvliegen:

http://www.ongediertebestrijdingmaarssen.n.../fruitvlieg.htm

Je kunt volgensmij beter het eten weg halen, rottende dingen mis je tog niet ;)

Reageer