Epigenetica

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

Epigenetica

Laatst zag ik op Nederland 1 een uitzending over Epigenetica, volgens mij ook wel Epigenese genoemd.

Hier een document erover:

http://en.wikipedia.org/wiki/Epigenetics

Epigenetics is the study of reversible heritable changes in gene function that occur without a change in the sequence of nuclear DNA. It is also the study of the processes involved in the unfolding development of an organism. In both cases, the object of study includes how gene regulatory information that is not expressed in DNA sequences is transmitted from one generation (of cells or organisms) to the next - that is (from the Greek prefix), 'in addition to' the genetic information encoded in the DNA.

In het kort kwam het er volgens mij op neer, dat deze theorie "gewoon" uitgaat van het Darwinistische wereldbeeld van natuurlijke selectie en overerving van genen. Echter heeft men naar eigen zeggen ontdekt dat de menselijke genen óf in geschakeld zijn óf uit. Deze in- en uitschakeling is erfelijk (maar kan op elk moment veranderd worden) en kan plaatsvinden onder invloed van levenservaring.

Dat betekent dus dat we, heel oppervlakkig gezegd, bijvoorbeeld een gen X kunnen hebben dat een hormoon regelt dat stofwisselingsversnellend werkt. Eerst ging men ervan uit dat dit gen X gewoon erfelijk was van ouder op kind. Nu zegt men dat er bijvoorbeeld een schakel A is die aan of uit kan staan en daarmee gen X regelt. Wanneer er bijvoorbeeld een hongersnood is, kan deze schakel bijvoorbeeld uitgaan waardoor gen X niet langer werkt. Het uitstaan van deze schakel is ook erfelijk.

Vroeger dacht men dus dat het geen invloed op je kind had wat je voor de conceptie van je kind in je leven had gedaan. Maar blijkbaar kunnen bepaalde genen aan en uit gaan onder invloed van ervaringen en ontwikkelt de mens zich zo veel flexibeler dan gedacht.

Ben benieuwd wat jullie vinden van deze ontdekking, zelf vind ik het erg interessant en ik vind het ook wel boeiend om te zien in mijn eigen leven of ik er bewijs van kan zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Epigenetica

Dit is redelijk bekend nieuws. Een metylatie hier en een overervelijk stuk RNA daar. Tja, ik kan er niet zo veel over zeggen.

Verder kan ik je een aanraden om eens iets te lezen over promoters. Deze zijn ook heel belangrijk in het 'aan en uit zetten' van DNA.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 39

Re: Epigenetica

het werd anders gebracht als een heel geweldig nieuwe ontdekking!

ok

bedankt voor het advies ik zal eens rondkijken!

Berichten: 590

Re: Epigenetica

Het wordt inderdaad vaak als spectaculaire nieuwe ontdekking gebracht, ten onrechte misschien. Het is wel zo dat epigenetica een relatief nieuw gebied is de (moleculaire) genetica.

kijk ook:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=30458

Reageer