Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2.589

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

ja maar dit zijn nog maar de grenzen hé

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

Yep...

Berichten: 2.589

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

dus volledig wordt het dan
\(\int_0^{bg\sin{\frac{\sqrt{\frac{2}{1+\sqrt{5}}}}{5^{\frac{1}{4}}}}} \int^{\frac{1}\sqrt{{\sin^2\theta-\cos^2\theta}}}}_0 (D^4\cos^3 \theta \sin \theta - D ^4 \cos \theta \sin^3 \theta) D^3 d\phi d\theta\)


verder
\(= D^7(\cos^3\theta s\inth\eta - \cos \theta \sin^3 \theta ) d\phi d\theta \)


integreren naar d levert
\(\frac{1}{8}D^8(\cos^3\theta \sin \theta - \cos \theta \sin^3 \theta) d\phi d\theta\)


dan is ook
\(\sqrt{\sin^2 \theta - \cos^2 \theta }=\sqrt{\cos(2\theta)}\)


bijgevolg
\(\frac{1}{8}\frac{\cos^3\theta \sin \theta - \cos \theta \sin^3 \theta }{\cos^4 2 \theta}=\frac{1}{8}\frac{\cos \theta \sin \theta (\cos^2 \theta - \sin^2)}{\cos^4 2 \theta}\)
zit ik goed of potvast?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

Waar komt die grote D vandaan als je veranderlijken phi en theta zijn?

Berichten: 2.589

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

ik weet het maar een D of een d is het zelfde als een
\(\phi\)
ik had er erbij geschreven in een eerdere versie maar was het nu vergeten

gewoon om het invoeren eenvoudiger te maken met latex.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

Ok, het is wel vreemd dat je in poolcoordinaten twee hoeken als variabelen gebruikt, gewoonlijk gebruik je naast de hoek (theta of t) de straal, r or rho ofzo, maar niet phi. En dat een d hetzelfde is als phi snap ik ook niet, in het Griekse alfabet is de d een delta, maar dat is allemaal bijzaak.

Ik zal dadelijk even naar je uitwerking kijken, nu eten :roll:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

Ok, ik vond onderstaande integraal - hetgeen volgens mij op hetzelfde neerkomt (misschien op een teken na):
\(\int\limits_0^{\arcsin \sqrt {\frac{1}{2} - \frac{5}{{10}}} } {\int\limits_0^{\frac{1}{{\sqrt {2\cos ^2 t - 1} }}} {r^7 \left( {\sin t\cos ^3 t - \sin ^3 t\cos t} \right)dr} dt} = \int\limits_0^{\arcsin \sqrt {\frac{1}{2} - \frac{5}{{10}}} } {\left( {\sin t\cos ^3 t - \sin ^3 t\cos t} \right)\left[ {\frac{{r^8 }}{8}} \right]_0^{\frac{1}{{\sqrt {2\cos ^2 t - 1} }}} dt} \)
Grenzen invullen en na vereenvoudiging:
\(\frac{1}{8}\int\limits_0^{\arcsin \sqrt {\frac{1}{2} - \frac{5}{{10}}} } {\frac{{\sin t\cos t}}{{\left( {2\cos ^2 t - 1} \right)^3 }}dt} = \frac{1}{{64}}\left[ {\frac{1}{{\left( {2\cos ^2 t - 1} \right)^2 }}} \right]_0^{\arcsin \sqrt {\frac{1}{2} - \frac{5}{{10}}} } = \frac{5}{{64}} - \frac{1}{{64}} = \frac{1}{{16}}\)

Berichten: 2.589

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

ben toch al content dat het op begint te trekken maar hoe zouw ik volgende kunnen vereenvoudigen?
\(\frac{1}{8}\frac{\cos^3\theta \sin \theta - \cos \theta \sin^3 \theta }{\cos^4 2 \theta}=\frac{1}{8}\frac{\cos \theta \sin \theta (\cos^2 \theta - \sin^2)}{\cos^4 2 \theta}\)
Groeten :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

\(\frac{1}{8}\frac{{\cos t\sin t\left( {\cos ^2 t - \sin ^2 t} \right)}}{{\cos ^4 2t}} = \frac{1}{8}\frac{{\cos t\sin t\cos 2t}}{{\left( {\cos 2t} \right)^4 }} = \frac{1}{8}\frac{{\cos t\sin t}}{{\left( {\cos 2t} \right)^3 }} = \frac{1}{8}\frac{{\cos t\sin t}}{{\left( {\cos 2t} \right)^3 }}\)


Hiermee bekom je precies het integrand dat ik ook heb in de tweede regel, met in de noemer de formule voor cos(2t) toegepast.

Berichten: 2.589

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

zie het
\(\cos^2 t -\sin^2 t\)
vereenvoudigt zich tot
\(\cos 2t \)
en niet tot 1 waar ik mij blind op het staren was.

Bedankt Groeten.

Berichten: 2.589

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

stel dat er stond bsin kon je dan onmiddelijk de uitdrukking gebruiken ik bedoel het volgende
\(\sin (bg\sin(x))=x \)
?

hoe doe je het hier die boogsinus berekenen? je kan natuurlijk altijd het rekenmachinetje erbij nemen maar is er een truck om het uit het hoofd te berekenen?

In mijn boek komen ze 1/8 uit maar als ik het uwe blijf narekenen kom ik ook 1/16 uit?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

Waar of van wat wil je nu bgsin nemen?

We vinden 1/16 omdat we nog maar de helft van het werk gedaan hebben, er was ook nog dat tweede deel, weet je nog? :roll:

Berichten: 2.589

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

We vinden 1/16 omdat we nog maar de helft van het werk gedaan hebben, er was ook nog dat tweede deel, weet je nog?
jup nu weer wel ga dat tweede deel ook nog doen alleen nu niet.
Waar of van wat wil je nu bgsin nemen?
nee ik wil dat niet maar vraag me alleen af hoe je die
\(bs(\sqrt{\frac{1}{2}-\frac{5}{10})\)
nadien moet je daar dan de cos van berekenen nu dacht ik onderstel dat dat je er de sin van moest berekenen dan was er geen probleem dan vielen ze tegen elkaar weg. maar nu?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

Gebruik dan: cos²a+sin²a = 1 om over te gaan op sin.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Integraal berekenen door overgang op nieuwe coordinaten.

zo bereken je die hier?

Reageer