Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

NRC-Handelsblad heeft een keer een artikel gewijd over de 10 mooiste natuurkunde proeven. De volgende dagen wil ik elke proef zijn eigen onderwerp gunnen op dit natuurkunde forum. Vragen, links, plaatjes enz. zijn dus van harte welkom. Vandaag:

Op nummer 3: Proef van Millikan (1909)

Bepaling van de eenheidslading met behulp van zwevende oliedruppeltjes.

Afbeelding

Kleine oliedruppeltjes vallen naar beneden en pakken onder tussen electronen op. Door de druppeltjes te onderzoeken door de voltages van de platen te meten kwam hij tot de colclusie dat de oliedruppeltjes altijd een veelvoud aan lading hadden van 1.6x10^-19C. Hij koncludeerde dan ook dit de lading moest zijn van een electron.

Hier is de wiskunde en natuurkunde achter deze proef:

http://www.biophys.leidenuniv.nl/Teaching/...atPract1/E6.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

En het leuke van deze proef is: je kan hem zelf nadoen..

Ik heb hem een keer gedaan bij een practicum, en raad eens wat eruit kwam 1.6*10-19 :shock:

Re: Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

ik ga de proef binnenkort voor mijn pws uitvoeren, kijken of het lukt :shock:

Re: Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

Hoe kon hij tot dat besluit komen dat elektrische lading gequantiseerd is?

Begrijp het niet zo goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

Het is gekwantiseerd omdat er nu bepaalde waardes aan toe te kennen zijn.

namelijk een lading zal altijd een veelvoud hebben van 1.6x10^-19C.

Dit heet kwantisatie.

en in dit geval van lading.

het getal 1.6x10^-19C word daarom ook wel elementair ladingskwantum genoemd (later bleek dat losse kwarks zich hier niet aan hielden , maar kwarks worden ook nooit los gevonden

Re: Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

Inderdaad, maar hoe blijkt dit specifiek uit de proef?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

Door de druppeltjes te onderzoeken door de voltages van de platen te meten kwam hij tot de colclusie dat de oliedruppeltjes altijd een veelvoud aan lading hadden van 1.6x10^-19C. Hij koncludeerde dan ook dit de lading moest zijn van een electron.  
Je snapt het begrip kwantisaatie goed?

Lading blijkt uit deze proef dus discreet te zijn (altijd een veelvoud van die 1.6x10^-19C) Daartussen licht niets. men ging ervan uit dat er geen "tussen lading" is dan tussen het electron en niet geladen. (het verschil in lading is dan die 1.6x10^-19C. daar tussen (blijkt uit deze proef) licht geen mogelijke lading (->kwantisaatie.)

Berichten: 30

Re: Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

Ik dacht dat het zo ging:

Men spuit oliedruppels in een cilinder die door wrijving opgeladen worden. (hoe?)

Vervolgens vallen ze door een gaatje en komen ze in een elektrisch veld terecht dat kan geregeld worden.

Door het veld exact te regelen zodat het zwaartekrachtveld opgeheven wordt door het elektrisch veld kan men ergens iets te weten komen over de lading..

Ik weet het, het klinkt wat "confusing", maar veel meer begrijp ik er ook niet van...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

Men spuit oliedruppels in een cilinder die door wrijving opgeladen worden. (hoe?)  
ze geladen worden door wrijving?

Ik dacht dat daar die ioniseerende stralingsbundel voor was.

Berichten: 30

Re: Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

Zou wel eens kunnen ja :roll:

En kon Millikan dan de lading van die druppels bepalen door zijn elektrisch veld te regelen?

thanx

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Top-10: 3 Proef van Millikan (1909)

Ik vermoed(ik weet het niet)

De sterkte van het electrisch veld zal de lading van de druppels niet beinvloeden.

Ik denk dat sommige druppels een andere lading kregen omdat ze vaker geioniseerd worden.

De link is gaar. anders hadden we het fijne kunnen lezen

Reageer