spectrofotometer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

spectrofotometer

Kan iemand mij vertellen wat een spectrofotometer is en waarvoor het precies wordt gebruikt en hoe???

Berichten: 142

Re: spectrofotometer


Berichten: 107

Re: spectrofotometer

bepaal je een concentratie mee van een stof in een stof

door middel van licht

Berichten: 1

Re: spectrofotometer

Met een spectofotometer (UV-Vis) kan bijvoorbeeld de concentratie van een specifiek eiwit gemeten worden in een oplossing.

Dit gebeurd door een lichtstraal door een monochromator te leiden waardoor nog maar een kleur uit het kleurenspectrum wordt "doorgelaten". Dit is de complementaire kleur van het eiwit dat je wil gaan bepalen. De specifieke "kleur" kan worden opgezocht voor de stof die je wilt analyseren, dit is de golflengte in (nm). De lichtstraal valt vervolgens op het monster (met het eiwit erin). Het eiwit in het monster zal de kleur absorberen, dit betekend verlies in het signaal. Achter de cuvet (klein "bakje" waar het monster in zit in het apparaat) zit de detector die de sterkte van het signaal meet. Dit wordt omgezet in de extinctie. Waar je vervolgens met een formule de concentratie kunt uitrekenen.

Wat je vooraf wel moet weten is de molaire extinctiecoöficient en de golflengte.

Ook is het verstandig een ijklijn van het monster te maken.

Ik hoop dat het globaal een beetje duidelijk is wat een spectrofotometer is en hoe die werkt.

Hierbij moet ik wel opmereken dat er verschillende soorten spectrofotometers in de omloop zijn. Die afwijken van het boven beschreven model.

MvG BioChem

Reageer