Bacterie Naam gezocht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 27

Bacterie Naam gezocht

Ik hoopte dat de microbiologen hier op dit forum mij konden helpen met een probleem waar ik in de praktijk op mijn stage tegenaan ben gelopen..

Op mijn laboratorium wordt het BACTEC systeem gebruikt voor het onderzoek naar TB. Het komt af en toe sporadisch voor dat een flesje uit dit systeem besmet is. Nu is er echter sinds een twee/drie jaar steeds weer een terugkomende bacterie die vals positieve resultaten geeft. En daarmee bedoel ik niet een staphylococ verontreiniging of iets in die ricthing, maar een werkelijk waar raar geval. En het is mij niet gelukt om deze bacterie te identificeren.

Hier even een korte beschrijving van wat ik ben tegengekomen.

De verdachte flesjes zijn vanuit het TB medium ( MYCO/F Sputa ) op verschillende bodems afgeënt waaronder ook Chocolade Agar die daarna is geincubeerd in een CO2 stoof. De groei die op deze platen steeds terug kwam waren witte middel-grote kolonies, die erg moeilijk van de agar af te halenwaren, en met een vieze geur die in eerste instantie deed denken aan Nocardia. Na onderzoek bleek het dus echter geen nocardia.

Een gram preparaat van de kolonies bleek het volgende op te leveren

- Lange staven

- Slank

- Niet zuurvast

- In elkaar gevlochten

Hier een aantal fotos die ik voor de gelegenheid heb genomen, de kwaliteit laat te wensen over maar toch zijn er wat intresante dingen te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gram-preparaat heeft wel wat weg van een schimmel, maar daar vind ik hem persoonlijk wat te dun voor en het lijkt ook totaal niet op een schimmel op de Choc. Agar. Zoals te zien maakt het heel erg rare aftakkingen.

Hierna zijn er nog enkele biochemische eigenschappen uitgezocht waaronder:

- Katalase: positief

- oxidase: negatief

- ONPG: negatief

- Esculine: negatief

- urease: negatief

- VP: negatief

- Nitraat: negatief

- gluc (O/F): negatief

Mischien intresant om te weten is dat het orginele vloeibare kweekmedium ook PANTA supplement bevat met daarin een antibiotica mix van polymyxine B, amphotericine B, nalidixinezuur, trimetoprim en azlocilline. Het medium bevat verder ook polyoxyethyleen stearaat en bovine serum albumine. Ook zijn de monsters behandeld met BBL MYCOPREP ( N-acetyl-L-cysteine (NALC) en 2% NaOH) om zo stoorflora van onsteriele monsters zo veel mogelijk te verwijderen.

Verder valt er nog te zeggen dat er geen bepaalde incubatie tijd was, de verschillende gevallen toonde allemaal andere tijden todat het flesje als "positief" werd beschoud door de bactec, na 5 dagen, na 25 dagen, na 1 dag.

Ik heb al enige literatuur afgewerk maar nog steeds geen goede naam op deze bacterie/schimmel kunnen plakken, iemand op dit forum die een gokje zou durven wagen of enige idee heeft in welke richting ik kan gaan zoeken.

Groetjes,

Joost.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Bacterie Naam gezocht

Het lijkt wel een beetje op cyanobacteriën.

Wat is eigenlijk de vergroting en eventuele kleuring?

De microbiologie is alweer een behoorlijke tijd geleden voor mij.

Bovendien zijn we nooit veel dieper gegaan dan theorie en een bonte rij.

Dus waarschijnlijk heb je niks aan mijn hulp, maar proberen kan geen kwaad, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Bacterie Naam gezocht

ik stel alle hulp op prijs wat dat betreft, ik zal de cyano-bacterien zometeen eens gaan opzoeken in de boekjes..

Wat betreft de kleuring, alle 3 de foto's zijn met gramkleuring..

Foto 1: 10 * 100 olie-lens

Foto 2: 10 * 40 normaal

Foto 3: 10 * 100 olie-lens

Edit: De Fischerella sp. uit de cyanoprokaryotes komt dan nog het dichts in de buurt vooral door de vormen en de aftakkingen ( Afbeelding hier ) maar ik denk toch eigenljk niet dat het em dat is.. hebben cyanobacteriën geen licht nodig om hun celdeling uit te voeren enzo? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bacterie Naam gezocht

Ik ben geen echte microbioloog, maar ik dacht aan een of andere actinomyceet. Heb je in die categorie al gezocht?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Bacterie Naam gezocht

actinomyceet, goh daar had ik nog nooit van gehoord :roll:

maar na enig zoekwerk kan het eigenlijk best wel kloppen.

als ik het volgende preparaat vergelijk met mijn beelden zie ik toch wel overeenkomsten, plus wat ik lees in de artikelen op internet is dat er lang gedacht werdt dat het een schimmel was maar dus niet is en dat klopt dan ook wel weer met mijn bevindingen..

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Bacterie Naam gezocht

Ik ben wel microbioloog maar niet echt op dat gebied, toch was mijn eerste ingeving inderdaad een Streptomyces (inderdaad een actinomyceet).

Afbeelding

De rare lucht (sterke grondlucht) die je rook is ook typisch voor dit soort bacterien.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer