Massa-energie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 283

Massa-energie

Wanneer iets sneller beweegt dan neemt de massa toe volgens relativiteit.

Hier heb ik twee vragen over. De eerste is: sneller beweegt ten opzichte van wat? Het zwaartekrachtveld van de aarde neem ik aan?

Tweede vraag: wanneer iets een versnelling ondergaat doordat energie - bijvoorbeeld van een verbrandingsmotor - wordt toegevoerd. Geldt dan dat de toename van massa hierdoor evenredig is met de toegevoerde energie volgens m=E/c2?

Berichten: 375

Re: Massa-energie

marcus schreef:Wanneer iets sneller beweegt dan neemt de massa toe volgens relativiteit.

Hier heb ik twee vragen over. De eerste is: sneller beweegt ten opzichte van wat? Het zwaartekrachtveld van de aarde neem ik aan?

Tweede vraag: wanneer iets een versnelling ondergaat doordat energie - bijvoorbeeld van een verbrandingsmotor - wordt toegevoerd. Geldt dan dat de toename van massa hierdoor evenredig is met de toegevoerde energie volgens m=E/c2?
de massa neemt niet toe maar wel de impuls(tov niet relativistische impuls)

en sneller dan in eerder welk ander inertiaalstelsel

Berichten: 283

Re: Massa-energie

en sneller dan in eerder welk ander inertiaalstelsel


Is het dan niet zo dat bijvoorbeeld vanaf de aarde gezien sprake kan zijn van een versnelling terwijl bijvoorbeeld vanaf de maan gezien sprake kan zijn van een vertraging?

Berichten: 375

Re: Massa-energie

en sneller dan in eerder welk ander inertiaalstelsel


Is het dan niet zo dat bijvoorbeeld vanaf de aarde gezien sprake kan zijn van een versnelling terwijl bijvoorbeeld vanaf de maan gezien sprake kan zijn van een vertraging?
je moet duidelijk een verschil maken tussen snelheid en versnelling

Berichten: 283

Re: Massa-energie

Ok met naarmate iets sneller beweegt bedoel ik dat iets versneld wordt

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Massa-energie

De eerste is: sneller beweegt ten opzichte van wat? Het zwaartekrachtveld van de aarde neem ik aan?
Iemand die de massa van een bewegend voorwerp meet zal zeggen dat het meer massa heeft dan waneer het voorwerp stilstaat ten opzichte van hem.
Tweede vraag: wanneer iets een versnelling ondergaat doordat energie - bijvoorbeeld van een verbrandingsmotor - wordt toegevoerd. Geldt dan dat de toename van massa hierdoor evenredig is met de toegevoerde energie volgens m=E/c2?
Er van uitgaande dat er in de motor geen enkele wrijving plaatsvindt zal alle energie die je erin stopt tot een grotere massa van de bewegende delen in de motor leiden volgens E = mc2.

Berichten: 375

Re: Massa-energie

marcus schreef:De eerste is: sneller beweegt ten opzichte van wat? Het zwaartekrachtveld van de aarde neem ik aan?
Iemand die de massa van een bewegend voorwerp meet zal zeggen dat het meer massa heeft dan waneer het voorwerp stilstaat ten opzichte van hem.
Tweede vraag: wanneer iets een versnelling ondergaat doordat energie - bijvoorbeeld van een verbrandingsmotor - wordt toegevoerd. Geldt dan dat de toename van massa hierdoor evenredig is met de toegevoerde energie volgens m=E/c2?
Er van uitgaande dat er in de motor geen enkele wrijving plaatsvindt zal alle energie die je erin stopt tot een grotere massa van de bewegende delen in de motor leiden volgens E = mc2.
vervang overal massa door impuls en het klopt
\(p=\gamma.m.v\)

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Massa-energie

Klopt het nu niet dan?

Berichten: 375

Re: Massa-energie

Klopt het nu niet dan?
bwa het komt bijna ophetzelfde neer, ipv je massa relativistisch te zien
\(m=\gamma .m_0\)
zeg je
\(p=\gamma .m_0.v\)

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Massa-energie

Nee, maar het leek net of je wou zeggen dat mijn post niet in orde was.

Stel ik stop een niet-draaiende motor in een doos en ik duw daar tegen, dan zal de doos versnellen volgens a = F/m0 waarbij F de kracht is waarmee ik tegen de doos duw en m de rustmassa van de motor.

Als ik nu ook diezelfde motor nog een keer laat draaien en weer is de doos zet zodat je niet kunt zien of hij draait, dan zal de doos een kleinere versnelling krijgen als ik er weer met een evengrote kracht tegenaan duw. a = F/m.

Impuls heeft hier niets mee te maken.

Berichten: 283

Re: Massa-energie

Als ik nu ook diezelfde motor nog een keer laat draaien en weer is de doos zet zodat je niet kunt zien of hij draait, dan zal de doos een kleinere versnelling krijgen als ik er weer met een evengrote kracht tegenaan duw. a = F/m.


Dat betwijfel ik. De kinetische energie van de motor wordt verhoogd. Aangenomen dat er geen wrijving is zal die steeds groter worden. Er zal energie uit de brandstof omgezet worden in kinetische energie. Deze verbrandingsenergie is in feite ook nucleair; de rookgassen, roet etc wegen een fractie minder dan de benzine en zuurstof die gebruikt worden. Mijn vraag kwam voort uit de gedachte dat de massa van benzine en zuurstof die volgens e= mc2 wordt omgezet in warmte en vervolgens in kinetische energie gewoon terug te vinden is als de verhoogde massa van de motor door de versnelling van de as met bijvoorbeeld een vliegwiel. Stel dat de motor op een gegeven moment ophoudt maar dat de as en vliegwiel constant doordraaien. De situatie is dan stationair waarbij de verhoogde massa van de evenredig zou zijn met de energie om de as in die toestand te krijgen. De massa van de doos is dan constant gebleven

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Massa-energie

wannes schreef:de massa neemt niet toe maar wel de impuls(tov niet relativistische impuls)

en sneller dan in eerder welk ander inertiaalstelsel
Met relatie tot de ruimte, alles om je heen, het universum. Maar omdat de snelheid van de aarde door het universum vrij beperkt is, kun je best zeggen dat als je op aarde met de snelheid van het licht gaat, je ookwel in relatie met het universum met de snelheid van het licht gaat.

In princiepe is 'impuls' gewoon het gedifferentieerde van energie, ligt er allemaal maar aan hoe je het bekijkt, je kunt ook van relativistische massa spreken, relativistische energie, relativistische impuls is meest gebruikt omdat het wiskundig makkelijker is.

Berichten: 283

Re: Massa-energie

Met relatie tot de ruimte, alles om je heen, het universum. Maar omdat de snelheid van de aarde door het universum vrij beperkt is, kun je best zeggen dat als je op aarde met de snelheid van het licht gaat, je ookwel in relatie met het universum met de snelheid van het licht gaat.  

In princiepe is 'impuls' gewoon het gedifferentieerde van energie, ligt er allemaal maar aan hoe je het bekijkt, je kunt ook van relativistische massa spreken, relativistische energie, relativistische impuls is meest gebruikt omdat het wiskundig makkelijker is.
Maar stel dat een planeet in het heelal wel een grote snelheid heeft. Die snelheid heeft dan een bepaalde richting. Als nu vanaf die planeet een raket wordt afgevuurd in tegengestelde richting. Mag dus ook vanaf de aarde. Hoe zit het dan?

Volgens mij zit het relativistische er ook in dat bij de effecten die optreden (zoals toename van de massa) het plaatselijke zwaartekrachtveld (of het equilibrium van ruimtetijd en zwaartekracht?) een rol speelt en dit wordt sterker bepaald door de planeet waarvan de raket wordt afgevuurd vervolgens door planeten en sterren die dichterbij staan etc.

Berichten: 375

Re: Massa-energie

Volgens mij zit het relativistische er ook in dat bij de effecten die optreden (zoals toename van de massa) het plaatselijke zwaartekrachtveld (of het equilibrium van ruimtetijd en zwaartekracht?) een rol speelt en dit wordt sterker bepaald door de planeet waarvan de raket wordt afgevuurd vervolgens door planeten en sterren die dichterbij staan etc.
daarom is het dus gevaarlijk om te zeggen dat de massa toeneemt, en trouwens het maakt voor die raket niet uit of de planeet beweegt of niet

Berichten: 283

Re: Massa-energie

Maar dat vind je toch in elke populaire uitleg over de relativiteitstheorie dat naarmate de snelheid van iets toeneemt (in richting van lichtsnelheid) de massa toeneemt (zodat een extra versnelling steeds meer energie vraagt). De snelheid van het licht is niet gerelateerd aan specifieke positie of bewegingstoestand van waaruit waargenomen wordt.

De snelheid en versnelling van een object bepalen vraagt toch wel om een specifieke referentie, snelheid en versnelling zijn toch altijd ten opzichte van een bepaalde bewegingstoestand?

Reageer