Waterstofgas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

Waterstofgas

Stel, ik heb een fles van 50cl.. die is compleet gevuld met waterstofgas.

Ik laat die exploderen door middel van vuur, kan je berekenen welke krachten er vrij komen bij de explosie? + Is dit een gevaarlijke explosie?

niet dat ik rare dingen van plan ben ofzo... maar ik vroeg me gewoon af hoe de krachten van een explosie berekend worden...

Indien ik dit op het verkeerde forum gepost heb, mijn excuses.. ik ben nieuw.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waterstofgas

Een explosie is in essentie altijd gevaarlijk. Bepaalde voorzorgsmaatregelen kunnen de mate van gevaar alleen maar verminderen.

Een kracht van een explosie kan worden bepaald met een barrometer.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 86

Re: Waterstofgas

Een kunststof (pet)fles laten exploderen is in elk geval niet handig. De kunststof scherven zijn niet goed voor je. [Understatement dus.]

In schoolboeken staat dat de grootste hoeveelheid waterstofgas die je kunt aansteken een reageerbuis vol is. We hebben echter met demo's ballonnen vol gedaan (>1l) en dat waren echt flinke dreunen. Er komt ook vrij veel hitte bij vrij.

Berichten: 4

Re: Waterstofgas

Zijn er ook geen formules ofzo om de vrijkomende kracht te berekenen?

niet iedereen heeft een barometer in huis :roll: . Of kan iemand een ruwe schatting maken?

Als ik het uitvoer zal ik het dus beter niet in een pet fles doen... ballon dan maar.

Waarom worden ballonnen die moeten zweven altijd met helium gevuld als het met waterstofgas ook lukt? waterstofgas is goedkoper toch?

Berichten: 86

Re: Waterstofgas

Wat zijn de verschillen tussen waterstof en helium? Eigenschappen qua affiniteit tot andere stoffen?

Je kan via een omweg misschien ongeveer de kracht berekenen. Als je een bepaald oppervlak van een bepaald gewicht neemt, en dit aan een draadje hangt, en op een afstandje die ballon laat exploderen, kan je de hoek die het draadje maakt meten. Dit kan je weer omrekenen in de kracht op de een of andere manier.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Waterstofgas

Waarom worden ballonnen die moeten zweven altijd met helium gevuld als het met waterstofgas ook lukt? waterstofgas is goedkoper toch?
Omdat waterstof explosief is en helium volstrekt ongevaarlijk. Zowel in de ballon als tijdens het vullen van de ballonnen en flessen (en transport van de flessen)..

Ik denk trouwens niet dat een fles met alleen maar waterstof geneigd is te exploderen: je zult een juist mengsel moeten hebben om voldoende zuurstof aanwezig te hebben voor explosie (=snelle verbanding).

Kleine waarschuwing: gezien ons beleid over explosieven zullen we dit topic streng modereren.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waterstofgas

Zijn er ook geen formules of zo om de vrijkomende kracht te berekenen?
"Kracht" lijkt me in dit verband een verkeerde term.

Uit de vormingswarmten van H2, O2 en H2O is eenvoudig te berekenen hoeveel energie vrijkomt bij de verbranding van een x hoeveelheid waterstof.

De explosieve kracht die dit oplevert is o.a. afhankelijk van het omhulsel. Een hoopje buskruit aansteken in de open lucht levert geen spectaculaire klap op. Hetzelfde in een metalen buisje, en je moet goed oppassen of er vallen doden.

Dus in hoeveel tijd laat je die vrijgekomen energie los, en aan wat draag je die energie over?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Waterstofgas

Waarom worden ballonnen die moeten zweven altijd met helium gevuld als het met waterstofgas ook lukt? waterstofgas is goedkoper toch?
Ooit gehoord van de Hindenburg?

Daarom wordt geen H2 gebruikt.

Berichten: 86

Re: Waterstofgas

Een petfles (of iig een ballon) met waterstofgas explodeert wel degelijk. Je hebt geen stochiometrische verhouding met zuurstof nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waterstofgas

Een petfles (of iig een ballon) met waterstofgas explodeert wel degelijk. Je hebt geen stochiometrische verhouding met zuurstof nodig.
zodra je een gaatje in de ballon hebt gemaakt met een vlammetje, heb je een explosief mengsel. Een luchtdicht afgesloten petfles met waterstofgas is in wezen ongevaarlijk.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 582

Re: Waterstofgas

Greedo schreef:Stel, ik heb een fles van 50cl.. die is compleet gevuld met waterstofgas.

Ik laat die exploderen door middel van vuur, kan je berekenen welke krachten er vrij komen bij de explosie? + Is dit een gevaarlijke explosie?  

niet dat ik rare dingen van plan ben ofzo... maar ik vroeg me gewoon af hoe de krachten van een explosie berekend worden...

Indien ik dit op het verkeerde forum gepost heb, mijn excuses.. ik ben nieuw.
Oude naam voor waterstof is knalgas en dat is niet voor niets.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waterstofgas

wombat schreef:Oude naam voor waterstof is knalgas en dat is niet voor niets.

Oude naam voor waterstof is knalgas en dat is niet voor niets.


De oude naam voor waterstof is waterstof. Een mengsel van zuurstof en waterstof van 1:2 (molratio) noemt men knalgas. Zonder toevoeging van zuurstof zal waterstof niet tot verbranding komen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 53

Re: Waterstofgas

Als men watertofchloride (HCl) doet reageren met aluminium (Al)

komt er aluminiumchloride (AlCl3) en watertofgas (H2) vrij

6HCl + 2Al -> 2AlCl3 + 3H2

Tijdens het reageren komt er een witte wolk vrij (H2)

=> In een afgesloten fles

maar daarna 'verdwijnt' dat, zou het kunnen dat het H2 dan zijn 'kracht' verliest?

=> Minder ontvlambaar wordt?
Sky is the limit!

True?

I don't think so.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waterstofgas

H2 is H2. Van H2 dat zijn kracht verliest heb ik nog niet gehoord. Zou die witte wolk niet iets anders kunnen zijn (chloorgas bijvoorbeeld) dat vervolgens oplost en dus lijkt alsof het verdwijnt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 53

Re: Waterstofgas

Maar als de wolk weg is lijkt het of het minder brandbaar is
Sky is the limit!

True?

I don't think so.

Reageer