waarom laat pt d-orbitaal op negen en maakt een s met 1?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

waarom laat pt d-orbitaal op negen en maakt een s met 1?

Is een volledig D-orbitaal niet stabieler dan een halfbezet S?????hoe kun je die uitzonderingen verklaren??

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: waarom laat pt d-orbitaal op negen en maakt een s met 1?

kan je je probleem misschien iets duidelijker stellen? met een voorbeeld misschien.

Re: waarom laat pt d-orbitaal op negen en maakt een s met 1?

welja,ik heb altijd geleerd dat een volledig bezet orbitaal stabieler is dan een halfvolzet... en ik keek toevallig op mijn periodiek systeem naar platina en er stond 4d9 5s1 maar 4d10 zou toch meer stabiel geweest zijn???

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: waarom laat pt d-orbitaal op negen en maakt een s met 1?

die algemene regeltjes zijn er gewoon om wat orde te brengen, maar de meest stabiele configuratie kan je enkel vinden door berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: waarom laat pt d-orbitaal op negen en maakt een s met 1?

welja,ik heb altijd geleerd dat een volledig bezet orbitaal stabieler is dan een halfvolzet... en ik keek toevallig op mijn periodiek systeem naar platina en er stond 4d9 5s1 maar 4d10 zou toch meer stabiel geweest zijn???


Het energie niveau is op deze manier het laagst. Het 4d niveau ligt dan hoger dan het 5s niveau. Om dit goed door te hebben zul je een goede inleiding in de quantum mechanica moeten volgen. Vertrouw er in ieder geval maar op de de volgorde van de schillen die worden gevult niet logisch is, maar energetisch wel.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: waarom laat pt d-orbitaal op negen en maakt een s met 1?

Het 4d niveau ligt dan hoger dan het 5s niveau.
het (n)d niveau ligt bij de transitiemetalen onder het (n+1)s niveau

wat ik zei over berekenen: er is natuurlijk een soort van verklaring waarom die dingen gebeuren, maar dat zal je nog leren.

(wat jij doet is namelijk enkel de orbitaalenergie in rekening brengen, er is ook nog de afstoting tussen de elektronen onderling, die verklaart dan ook waarom bijvoorbeeld Fe2+ een 3d6 systeem is en geen 3d5 4s1 wat een stabiele configuratie is voor Cr, dus alhoewel Fe2+ evenveel elektronen heeft als Cr zijn deze anders geconfigureerd)

praktisch gezien is die kennis van minder belang, belangrijker is dat je de juiste configuratie kent:

-voor de grondtoestand gebruik je de tabel van mendeljev

-voor ionen verwijder je de elektronen uit het hoogste energie orbitaal (dit is het (n+1)s orbitaal bij (n)d transitiemetalen)

voorbeeld: Fe = 3d6 4s2 Fe2+ = 3d6 Fe3+ = 3d5

en Co = 3d7 4s2 Co2+ = 3d7

Reageer