Houdbaarheid water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 599

Houdbaarheid water

Als ik water in een tank onder de grond plaats, hoe lang is dat water dan houdbaar zodat ik het zonder al te veel bacteriën nog op kan drinken? Uitgaande van 40° buitentemperatuur in de schaduw.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Houdbaarheid water

Afhankelijk van je grondsoort vind je op 1½ -2½ m diepte een vrij constante temperatuur van ca 10-12°C. Als je dan begint met een gedesinfecteerde tank en je kunt de inhoud constant verversen, en je maakt de tank zo nu en dan weer eens goed schoon, (dat valt niet mee met een ondergrondse tank) dan hoef je zomaar nog geen buikpijn te verwachten.

Maar als je er een beetje slordig mee omspringt, ligt er vroeg of laat een ongelukje op de loer.

Werkbaarder en veiliger idee: een paar flinke jerrycans in een hooikist. Bereikbaar, controleerbaar, en net zo fris
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: Houdbaarheid water

Als ik water in een tank onder de grond plaats, hoe lang is dat water dan houdbaar zodat ik het zonder al te veel bacteriën nog op kan drinken? Uitgaande van 40° buitentemperatuur in de schaduw.


Om water echt lang houdbaar te maken zou je het in wekflessen moeten stoppen. Dus i.p.v. groenten wekken, gewoon water in de potten koken. Kan volgens mij 10 tallen jaren mee.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Houdbaarheid water

het hangt er volledig vanaf wat voor water je gebruikt in de eerste plaats, daarnaast zou je kunnen denken aan een soort desinfectiemiddel om het water langer houdbaar te maken?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 866

Re: Houdbaarheid water

In de tijd van zeilschepen, toen men nog nooit van ééncellige diertjes en bacillen gehoord had, werd (als gedesinfecteerd water) wijn meegenomen op lange reizen.

Dat is tenslotte toch ook meer dan 85% water :wink:

Toen Pasteur later over die kleine beestjes begon te schrijven werd hem gezegd dat hij zich als pastoor beter met godsdienst zou bezig houden!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Houdbaarheid water

Stephaan, de zeelieden van weleer kregen geen wijn te drinken. Toch zeker niet het merendeel van vóór de mast. Maar die waren wat resistenter tegen ellende dan wij moderne (te) hygiënisch opgekweekte mensen..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Houdbaarheid water

Je zou het water via een pomp in een gesloten systeem kunne laten circuleren en het water ontdoen van micro-organismen met een UV-lamp.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 866

Re: Houdbaarheid water

@ JvdV Ik meen toch wel ergens (in een roman?) gelezen te hebben dat er op de vroegere zeilboten voor lange reizen wel zoet water meegenomen werd maar dat het omdat het, noch de vaten waarin het zat, steriel waren, na enkele dagen (een paar weken?...) reeds ondrinkbaar was en ziekten veroorzaakte. Daarom kreeg ieder bemanningslid van dan af een beperkte hoeveelheid wijn per dag. Het evenwicht moest immers bewaard blijven tussen permanente semi dronkenschap en sterven van dorst. Delikaat!! Wijn was in die tijd, toen kreeften het voedsel van de armen was, ook niet zo een exclusief product als het nu is.

Misschien vind je wel een bron(!) waar dit bevestigd wordt. Ik heb het in elk geval zo plausibel gevonden dat ik het verhaal hier heb aangehaald!

Maar het zou niet te eerste keer zijn dat je mij op een fout kan (of is het kunt?) wijzen :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Houdbaarheid water

laten we er een quote-"gevecht" van maken :roll:

national maritime museum

http://www.nmm.ac.uk/TudorExploration/NMMH...ml/on_seas.html
Barrels of water

You can't survive long without liquid and you can't drink sea water, so Tudor explorers had to take barrels of water with them on board. However, water doesn't stay fresh for long and after a while, the water in these barrels would have gone bad and started to make the people who drank it sick. It was very important to find places to get fresh water on a long voyage.  

Barrels of beer

When the water went bad, the sailors turned to weak beer. Beer is alcoholic and alcohol helps to preserve things, so the beer in these barrels would have stayed fresh for longer than the water.
http://www.jersey.com/content_page.asp?id=73
Drinking water was kept in casks where it soon went off becoming foul and slimy.  On Royal Navy ships vast quantities of beer was carried as it lasted slightly longer than the water before going off.  Tea and coffee were the main drinks while at sea on board merchantmen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Houdbaarheid water

@ JvdV voor die zeldzame keer dat ik een ernstige forumgenoot gevonden heb ga ik er zeker geen quotegevecht van maken!!! :roll:

Je bent overigens al goed op weg in de richting waaraan ik dacht!! Was het geen wijn, het was toch al bier, maar zelfs daaraover zeggen je bronnen dat het te weinig alkoholisch was om lang genoeg mee te gaan.

Nog even en we zijn bij wijn ( 10% à 12,5% alcohohol) :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Houdbaarheid water

Ik kwam op mijn vraag toen ik me bij dit warme weer afvroeg in hoeverre drinkwater in leidingen nog hygiënisch is. Stel dat ik drie weken op vakantie ga, moet ik dan als ik terug ben eerst mijn leidingen even laten doorspoelen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Houdbaarheid water

Allez vooruit, zoeken dan, ik heb ook de wijsheid niet in pacht. (ik heb al een wijnquote gevonden, maar die krijg je niet van me natuurlijk :roll: )

In naam van de wetenschap, ik wil weten wat de gemiddelde zeeman zo door de eeuwen heen dronk aan boord. en ik wil daarvoor redelijk betrouwbare quotes zien. Het gaat niet om winnen of verliezen, maar om weten. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Houdbaarheid water

Ik kwam op mijn vraag toen ik me bij dit warme weer afvroeg in hoeverre drinkwater in leidingen nog hygiënisch is. Stel dat ik drie weken op vakantie ga, moet ik dan als ik terug ben eerst mijn leidingen even laten doorspoelen?
Kort maar krachtig, ja. En je staat versteld hoe weinig water er in je leidingen in huis zit, dus om de "verspilling" hoef je het niet te laten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Houdbaarheid water

Toen de verbindingen tussen de plastiek hoofdleidingen en de woningen alhier nog met loden buizen waren , raadde zelfs de watermaatschappij ons schriftelijk aan om na een verlof de leidingen te spoelen bvb door alle WC's door te spoelen

Berichten: 866

Re: Houdbaarheid water

Het gaat niet om winnen of verliezen, maar om weten. :roll:


Waren maar alle forumdeelnemers van die opinie !!

Reageer