Wat is er vanavond te zien?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 824

Wat is er vanavond te zien?

Zoals de titel al meld, lijkt het mij leuk als mensen hier posten wat er allemaal te zien is de komende tijd. Dat zou je natuurlijk allemaal zelf kunnen opzoeken, maar voor mensen die nieuw zijn in de sterrenkunde (waaronder mijzelf) is één lijst met de meeste verschijnselen wel heel erg handig. Vooral omdat de lijsten op oa internet niet altijd compleet zijn en omdat ze alleen melden dat iets te zien is. Ook zijn die objecten vaak lastig te zien voor de beginners. Het is daarom misschien ook leuk om dingen te vermelden die je met het blote oog of met een kleine telescoop kan waarnemen. Tips voor het waarnemen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Ruben Kwast
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Wat is er vanavond te zien?

Dat is toch wel een beetje veel om op te noemen. Download anders stellarium Klikkerdeklik . Daar kan je alles vinden wat je nodig hebt.

Wat betreft tips voor waarnemen:

-Zorg dat je op de donkerste locatie staat die voor jouw mogelijk is.

-Ook een veelgemaakte fout is te veel vergroting gebruiken. Er worden veel beginners telescopen aangeprezen met vergrotingen van 300+. Trap hier niet in want om van deze vergrotingen gebruik te maken moet je een groter instrument hebben, een stabiele seeing en een goede montering.

-Ook handig is om vantevoren even wat sterrenkaartjes uit te printen, zodat je goed weet waar je moet zoeken voor een bepaald object.

Als iemand nog aanvullingen weet....graag, ik ben net wakker dus weet er zo snel even niet nog meer :roll:

Berichten: 824

Re: Wat is er vanavond te zien?

skyguy schreef:Dat is toch wel een beetje veel om op te noemen. Download anders stellarium Klikkerdeklik . Daar kan je alles vinden wat je nodig hebt.

Wat betreft tips voor waarnemen:  

-Zorg dat je op de donkerste locatie staat die voor jouw mogelijk is.  

-Ook een veelgemaakte fout is te veel vergroting gebruiken. Er worden veel beginners telescopen aangeprezen met vergrotingen van 300+. Trap hier niet in want om van deze vergrotingen gebruik te maken moet je een groter instrument hebben, een stabiele seeing en een goede montering.

-Ook handig is om vantevoren even wat sterrenkaartjes uit te printen, zodat je goed weet waar je moet zoeken voor een bepaald object.

Als iemand nog aanvullingen weet....graag, ik ben net wakker dus weet er zo snel even niet nog meer   :roll:
Zo nieuw ben ik nou ook weer niet :wink: , ik ben bekent met de progamma's en ik weet hoe ik goed moet waarnemen. Maar het wat lastig is, is om dingen te vinden waarvan het bestaan niet weet, daarom is het handig dat mensen die wat leuks weten dat hier kunnen melden. Ook kan je bijvoorbeeld vragen hoe je iets kan zien, lijkt mij heel handig. Ik ga ervan uit dat niemand de sterrenhemel helemaal kent, dus iedereen kan hier wat leren.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Wat is er vanavond te zien?

Ik maak voor iedere maand een astrokalender, juist met eenvoudig waar te nemen (blote oog, verrekijker) gebeurtenissen, zodat iedere beginner er (hopelijk) wat aan kan hebben. Om die reden is de astrokalender ook in het nederlands:

http://www.astro.uu.nl/~sluys/Hemel/index....x.html#astrokal

Is dat ongeveer wat je bedoelt?
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com

Reageer