Overbodige lichaamsdelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Overbodige lichaamsdelen

Welke onderdelen van het menselijk lichaam zijn er eigenlijk overbodig? Neem nou amandelen: bij de minste of geringste kriebelhoest worden ze er al uitgeknipt. De blinde darm wordt ook rustig verwijderd bij een blinde darm ontsteking. En waar het wormvormig aanhangsel voor dient? Ik heb werkelijk geen flauw idee. En zo zijn er misschien nog wel meer lichaamsdelen die geen enkele functie meer hebben. Maar hebben de genoemde lichaamsdelen echt geen enkele functie (meer)? En hoe zit het met andere (ogenschijnlijk) overbodige lichaamsdelen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 12

Re: Overbodige lichaamsdelen

Het wormvormig aanhangsel (appendix) bevat veel lymfoid weefsel, dat betrokken is bij de afweer van de darm. Dat wij de appendix kunnen missen, wil niet zeggen dat deze totaal geen functie heeft in het gezonde lichaam.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de amandelen (tonsillen), ook deze bestaan uit lymfoid weefsel, dat bijdraagt aan de afweer. We kunnen ze missen, maar ik denk dat ze wel functioneren als ze er nog zijn.

Berichten: 4.546

Re: Overbodige lichaamsdelen

klopt, zo zie je maar dat de mens totaal niet is uitgeëvolueerd :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Overbodige lichaamsdelen

Tepels bij de man, nog enig functie??

Berichten: 329

Re: Overbodige lichaamsdelen

heeft schaamhaar eigenlijk zin?
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Overbodige lichaamsdelen

Tepels bij de man, nog enig functie??
Hadden ze vroeger dan wel een functie?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Overbodige lichaamsdelen

heeft schaamhaar eigenlijk zin?
Schijnt infecties te voorkomen.

Voorhuid is dan een beter voorbeeld. Hoewel het in deze omgeving geen voor- of nadeel is, heeft het in de woestijn een nadelig effect op de gezondheid. Wegens gebrek aan water kan het moeilijker worden schoon gehouden en dat kan wel eens voor schimmel of bacterie infecties zorgen. Dit is vermoedelijk de reden dat veel woestijn volkeren het verwijderen. De volkeren die het niet deden zijn waarschijnlijk uitgestorven.

Op dit moment is het meer een schoonheidsideaal geworden in enkele westerse landen (USA) die geen enkel doel meer dient.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Overbodige lichaamsdelen

Op dit moment is het meer een schoonheidsideaal geworden in enkele westerse landen (USA) die geen enkel doel meer dient.


Het is eerder uit religieuze overwegingen maar dat terzijde, ik denk dat er inderdaad wel een aantal items aan het lichaam zitten die meer gevaar kunnen opleveren dan dat ze essentieel zijn voor de functie van het lichaam. Genoemd zijn al je amandelen en blindedarm. Toch hebben ze nog een functie en alleen daarom zijn ze nog niet uitgeevolueerd, de aanwezigheid van tepels is mij ook een raadsel maar ik ben blij dat ik ze heb...
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Overbodige lichaamsdelen

ik dacht dat de mannelijke tepels afkomstig zijn van de vrouwelijke vorming die elk ongeboren mens ondergaat alvorens het uiteindelijke geslacht zich vormt (tenzij ik me blaasjes heb laten wijsmaken)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Overbodige lichaamsdelen

ik dacht dat de mannelijke tepels afkomstig zijn van de vrouwelijke vorming die elk ongeboren mens ondergaat alvorens het uiteindelijke geslacht zich vormt (tenzij ik me blaasjes heb laten wijsmaken)
Volgens wikipedia heb je gelijk.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 30

Re: Overbodige lichaamsdelen

Stuitje? Kan iemand mij vertellen wat die nog voor functie heeft?

Berichten: 4.546

Re: Overbodige lichaamsdelen

restant van staart, ik denk ook niet echt een functie.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 237

Re: Overbodige lichaamsdelen

bron: wikipedia

De stuit dient nog als aanhechtingspunt voor spieren als de gluteus maximus (de voornaamste spier in de billen) en tot op zekere hoogte ook als schokdemper, wanneer de eigenaar gaat zitten
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Overbodige lichaamsdelen

Zie ook hier: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=31606 voor het nut van overgebleven beharing.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 80

Re: Overbodige lichaamsdelen

Enkele nutteloze lichaamsdelen:

- het knobbeltje van Darwin is een - hoe kan het ook anders - door Charles Darwin in 1871 beschreven knobbeltje dat sommige mensen in hun o(o)r(en) hebben in de bovenste ronding. Het waarom en het nut zijn volstrekt onduidelijk.

- de buitenste oorspieren zijn de spieren die dieren gebruiken om hun oren te bewegen. Omdat onze oren vast aan ons hoofd zitten draaien wij meestal ons hele hoofd in de richting van het geluid en gebruiken we de spieren dus niet meer. Met wat training zijn de oren echter nog wel te bewegen.

- het stuitbeentje (reeds besproken) is een vergroeiing van de onderste vier rugwervels dat vroeger als steun voor de staart diende. Tegenwoordeig heeft het geen nut meer en wordt het soms verwijderd.

- de musculus plantaris is een beenspier die gebruikt wordt voor het buigen van enkel en knie. Ze ligt echter vlak naast de musculus gastrocnemius die deze taak honderden keren efficiënter uitvoert. De spier is niet volstrekt nutteloos, maar men kan hem missen.

- het derde ooglid is een vliesje dat aan de binnenkant van de ooghoeken zit en dat door sommige dieren gebruikt wordt om verticaal te knipperen of om - indien het doorzichtig is - onder water te kijken. Bij ons is het enkel een nutteloos restje.

- de verstandskiezen kauwen even goed als gewone kiezen, maar omdat we vanwege het gekookte en dus zachtere voedsel dat we voorgeschoteld krijgen minder kauwen, wordt onze kaak kleiner zodat de verstandskies er niet goed meer inpast. 20% van de mensen mist een of beide verstandskiezen: de voorlopers van de evolutie.

- de palmaris longis is een armspier waarmee de pols bewogen wordt, maar net als bij de musculus plantaris wordt deze taak veel beter uitgevoerd door andere spieren.

- de palmaris brevis is een armspier die een lijntje trekt in onze handpalm en waarvan het nut onbekend is.

- de derde peroneus-spier helpt bij het optillen van de buitenkant van de voet, maar is bij sommigen onderontwikkeld en 30% mist hem volledig: hij is dus misbaar.

Lichaamshaar is een twijfelgeval.
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Reageer