Verhef je stem, stem niet!?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3.165

Re: Verhef je stem, stem niet!?

Je stemt voor een partij die qua visie het meest overeenkomt met jouw ideeen, maar welke partij is dat dan? Vervolgens moet er een coalitie komen van partijen met tegenstrijdige belangen die dan 'samen' beleid maken.
Dat is juist democratisch, de opvattingen die het meest leven onder het volk worden vertegenwoordig (de kloof buiten beschouwing latende).

Voor alle duidelijkheid: wij leven hier in een democratie waarin er zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de minderheden. Vandaar dat we niet, zoals in bijvoorbeeld Engeland en de USA, één partij laten regeren maar dat er 2 of 3 partijen nodig zijn om te regeren. Dan vertegenwoordig je al snel meer dan 80% van de mensen. Er is over nagedacht.

Dat compromissen als nadeel hebben dat je halfslachtig beleid krijgt dat is duidelijk. Dat moet je voor lief nemen met dit stelsel. Doe je dat niet, dan moet je voor een 'winner takes it all'-stelsel kiezen.
En daarna zou je populistisch kunnen zeggen dat een bepaald gevoerd beleid de keuze is van het volk
Dat is dus ook het geval zolang de kloof niet te groot is.

Ook die kloof is overigens niet te vermijden. De modale burger is maar beperkt betrokken bij de politiek en heeft geen politiek talent, het is dan ook logisch dat de modale politicus anders in elkaar zit en uit een ander milieu komt dan de modale burger. Ik vrees dat een kloof inherent is aan de politiek en niet te vermijden is, je kan de kloof wel minimaliseren.
De huidige politieke partijen zijn nep, facades, toneelstukjes met verkeerde motivaties.
Er zijn veel problemen in de politieke partijen op dit moment. Ik ben het zeker wel eens met een deel van jouw kritiek (druk maken om iets triviaals omdat het electorale winst oplevert bijvoorbeeld). Maar om ze nu nep te noemen, dat vind ik net wat te ver gaan.

Ze hebben wel de juiste einddoelen maar ze doen soms rare dingen om ze te bereiken.

Dat de SP een zeer geloofwaardige partij is daar ben ik het mee eens. Ook ik heb zeer veel sympathie voor deze partij en ik zou het zelfs niet erg vinden als ze een keer in de regering zouden zitten zolang ze maar de 3de grootste partij zijn en niet te veel gewicht in de schaal leggen. Dit zeg ik omdat ik veel vertrouwen heb in Marijnissen dat hij realistisch is en in staat is om compromissen te sluiten. Dat blijkt uit veel zaken maar typerend vind ik dat hij ook vrienden heeft onder de rechtse politici van de VVD en het CDA, oa Henk Kamp. Een extremist die oogkleppen op heeft zou dat niet snel doen.
Die tijd is geweest, de wereld is weer een stukje complexer geworden en daar past een nieuwe politieke vorm bij en die is anders dan de huidige. Door niet te stemmen geef je aan dat het systeem niet meer werkt en dat het tijd wordt voor een drastische verandering...
En dan :roll:

Wat verandert er en hoe :P

Je geeft een signaal van onvrede. Wie denk jij dat de veranderingen moeten voltrekken? De huidige politici. Wat zouden ze moeten veranderen en hoe?

Ik ben het met je eens hoor dat we in de huidige niet-verzuilde samenleving (al neemt de moslimreligie sterk toe) een ander politiek stelsel nodig hebben dan in de jaren 50.

Ik vind wel dat we niet het huidige stelsel moeten opblazen voordat wij concrete ideeën hebben over het nieuwe stelsel. Ook vind ik dat we de politiek van binnenuit moeten vernieuwen en niet van buiten af moeten opblazen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verhef je stem, stem niet!?

Verkiezingen veranderen niets, want als verkiezingen daadwerkelijk iets zouden veranderen dan zouden ze wel verboden zijn.
Als er door toedoen van een vierkiezingsuitslag een coalitie komt die ideologisch sterk verschilt van de voorgaande, dan is de kans erg groot dat er wat gaat veranderen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Verhef je stem, stem niet!?

Wat als je liever een veel kleinere overheid wilt hebben? Beperkter en goedkoper?

Om in een parlementaire democratie aan de macht te komen moet je groot en centraal gestuurd zijn, exact het tegenovergestelde van de bovenstaande doeleinden. Het bovenstaande doel is dus effectief onbereikbaar binnen de structuur van een parlementaire democratie.

Zowel links als rechts gelooft in een grote machtige overheid. Beide willen aan het stuur zitten van een grote machtige overheid, niemand wil de baas zijn over een kleiner beperkter overheid...

Ter overweging:
Governments, if they endure, always tend increasingly toward aristocratic forms.  No government in history has been known to evade this pattern.  And as the aristocracy develops, government tends more and more to act exclusively in the interests of the ruling class - whether that class be hereditary royalty, oligarchs of financial empires, or entrenched bureaucracy.
Good government never depends upon laws, but upon the personal qualities of those who govern.  The machinery of government is always subordinate to the will of those who administer that machinery.  The most important element of government, therefore, is the method of choosing leaders.
Overheden groeien dus per definitie altijd in invloed en bemoeizucht. Macht heeft de neiging om geconcentreerd te worden tot dat ze een krankzinnige totalitaire aristocratie is geworden...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: Verhef je stem, stem niet!?

The most important element of government, therefore, is the method of choosing leaders.


and if you pay peanuts, all you get is monkeys..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Verhef je stem, stem niet!?

Als je niet stemt mag je je na de verkiezingen ook niet meer bemoeien met de politiek. Door niet te stemmen heb je je democratische recht immers opgegeven.

Probleem is alleen dat mensen die niet stemmen zich juist des te harder met politiek bemoeien. Iets met 'de beste stuurlui staan aan wal'...

Eelco

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Verhef je stem, stem niet!?

.... ik dacht dat we in dit land ook het democratisch recht hadden om niet te stemmen?

Wellicht zou de kieswet nu eens rekening moeten gaan houden met de mensen die met opzet niet gaan stemmen. Iets in de trant van .. als de opkomst minder is dan 50% dan is er geen mandaat en moeten de verkiezingen overnieuw met allemaal nieuwe kandidaten.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: Verhef je stem, stem niet!?

Als ze een proteststem willen laten horen komen ze daarvoor maar naar het stembureau. Anders zijn (passieve) proteststemmen niet te onderscheiden van pure luiheid of desinteresse.

Ik verrek het om wekelijks op en neer te gaan rennen naar de stemhokjes omdat een groot deel van mijn landgenoten te lui of te ongeïnteresseerd is om eens in de vier jaar even te verschijnen.

Een alternatief zou kunnen zijn om de boel eventueel over te doen indien er bijvoorbeeld 25 % blanco stemmen zouden zijn uitgebracht. Dan nog weet ikniet of we er wat mee op zouden schieten indien die herstemming met "allemaal nieuwe kandidaten" zou moeten. Je mag toch hopen dat de verstandigste mensen als eerste naar voren worden geschoven door de partijen.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 824

Re: Verhef je stem, stem niet!?

Met niet stemmen schiet je echt niks op, dat lijkt me toch wel vrij duidelijk. Je maakt alleen de groep kiezers kleiner. Als je wat van je wil laten horen, roep mensen op om op een of andere extreme pedo partij te stemmen, dan laat je een goede impact achter. Het heeft echter geen enkel nut, dus stem gewoon met een gezond verstand, of gewoon niet.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Verhef je stem, stem niet!?

.... ik dacht dat we in dit land ook het democratisch recht hadden om niet te stemmen?  


Ja inderdaad. Bovendien snap ik ook niet waarom je geen politieke interesse mag tonen, wanneer je níet stemt... Als je niet kunt kiezen, d.w.z op het moment geen geschikte partij vindt, lijkt het mij nuttiger om niet te stemmen.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Berichten: 3.165

Re: Verhef je stem, stem niet!?

gmlk schreef:.... ik dacht dat we in dit land ook het democratisch recht hadden om niet te stemmen?  


Ja inderdaad. Bovendien snap ik ook niet waarom je geen politieke interesse mag tonen, wanneer je níet stemt... Als je niet kunt kiezen, d.w.z op het moment geen geschikte partij vindt, lijkt het mij nuttiger om niet te stemmen.
De reden Apeiron is dat je dan blank moet stemmen als je niet kan kiezen of een proteststem wilt uiten.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Verhef je stem, stem niet!?

Lang niet iedereen is het daarmee eens: Waarom ik niet stem door Carl Watner
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 717

Re: Verhef je stem, stem niet!?

hij is beter in verwoorden dan ik, maar dat is zo'n beetje waar ik op doelde... Helemaal mee eens dus!

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Verhef je stem, stem niet!?

Lang niet iedereen is het daarmee eens: Waarom ik niet stem door Carl Watner
Wat een loze praat.

Eelco

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Verhef je stem, stem niet!?

gmlk schreef:Lang niet iedereen is het daarmee eens: Waarom ik niet stem door Carl Watner
Wat een loze praat.
Flamebait?

Waarom zouden we jouw veroordeling wel serieus moeten nemen?

Gelukkig heeft iedereen de vrijheid om wat anderen "loze praat" noemen serieus te nemen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 717

Re: Verhef je stem, stem niet!?

gmlk schreef:Lang niet iedereen is het daarmee eens: Waarom ik niet stem door Carl Watner


Wat een loze praat.
Oh? Leg eens uit...

Reageer