Britse spellingen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 206

Britse spellingen

Deze maand gebeurt het dan toch: Nederland wordt opgesplitst in twee 'kampen'. De overheid gaat over op de Nieuwe Spelling van de Taalunie, de meeste kranten conformeren zich aan de Witte Spelling.

Dit is geen unicum: in het Verenigd Koninkrijk bestaat zo'n tweedeling al jaren. Namelijk de zgn. Oxford Spelling (bv: colourize, medieval), en 'die andere spelling' (bv: colourise, mediaeval). De laatstgenoemde wordt inmiddels door tweederde van de Britten gebruikt, een niet onaanzienlijk aantal mensen.

Je zou dus verwachten dat er ook wel een naam voor die spelling bestaat. Echter, mijn zoektochten lopen op niks uit. Het enige dat ik ooit ben tegengekomen is "Newspaper spelling" (omdat deze vorm van spellen bekend is geworden doordat kranten het gingen gebruiken, net zoals de Nederlandse Witte Spelling dus eigenlijk). Een Googlequery hierop geeft echter ook geen resultaat.

Er moet toch een benaming voor zijn; Britse linguisten kunnen het toch ook niet hebben over Oxford Spelling en 'die andere spelling'?

Weet iemand of er een naam voor is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Britse spellingen

Als ik jou was zou ik deze vraag ook op een Brits forum aan de dag leggen. Ik denk dat zij er meer bekend mee zijn en de kans op een goed antwoord is er aanzienlijk groter. Maar wie weet, weet iemand hier het ook.

Berichten: 206

Re: Britse spellingen

Als ik jou was zou ik deze vraag ook op een Brits forum aan de dag leggen. Ik denk dat zij er meer bekend mee zijn en de kans op een goed antwoord is er aanzienlijk groter. Maar wie weet, weet iemand hier het ook.
Doe ik hiernaast ook wel. Het punt is dat zo weinig mensen het schijnen te weten (of op Internet te zetten) dat een goed antwoord uit elke hoek kan komen, zelfs uit een Nederlandse. :)

Reageer