Mutaties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Mutaties

is het mogelijk om een mutatie bij dieren (of planten) op te wekken, normaal gebeurt dat 1 op 100000, maar zou het ook op te wekken zijn zodat er veel sneller een mutatie optreed?

ik heb gehoord dat je dat kan doen door middel van uv of radioactieve straling en door middel van sommige chemische stoffen

is dat voor een particulier ook te doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Mutaties

Dat kan inderdaad door bestralen, maar ik denk niet dat uv stralen dat kunnen. Als het daarmee ging kon je gewoon zitten muteren onder een "black light".

Waarom wil je het eigelijk doen?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Mutaties

UV straling veroorzaakt weldegelijk mutaties, maar je hebt verschillende graden uv-licht afhankelijk van de golflengte: kleinere golflengte is hogere energiewaarde. daarmee ook dat zonnebanklicht dat uv licht uitstraalt mee verantwoordelijk kan zijn voor huidkanker door de mutaties.

mutaties zijn meestal kleinschalig en worden vaak door het organisme zelf 'onschadelijk" gemaakt + voor grote "effecten" denk ik niet dat je er even komt door wat te bestralen: je hebt dan generaties organismen nodig om te kijken wat het effect is, zeker als je werkt bv met UV.

Als je natuurlijk met zware radioactieve straling werkt, kan het mutatieproces en de gevolgen versneld worden, maar dat is niet iets voor een particulier (gelukkig maar!).

als je niets kent van wat de straling is + mogelijke effecten + de organismen zelf waarmee je wil werken: gewoon niet doen. als je wil experimenteren met dieren: best aangepaste studies volgen, misschien vergunningen (laten we hopen dat die er zijn) + een aangepast labo om dieren te houden en te verzorgen! je hebt hier te maken met levende organismen en daar dient men respectvol mee om te gaan, ookal dienen ze voor een wetenschappelijk experiment
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Mutaties

wat voor een studie zou je moeten volgen?

ik zit nu op het VWO, en vind zulk soort dingen zeer interessant, wat voor een studie zou ik moeten volgen (HBO of WO?)

natuurlijk heb ik respect voor dieren/het leven!

was gewoon benieuwd hoor :wink:

Berichten: 338

Re: Mutaties

thomasP schreef:wat voor een studie zou je moeten volgen?

ik zit nu op het VWO, en vind zulk soort dingen zeer interessant, wat voor een studie zou ik moeten volgen (HBO of WO?)

natuurlijk heb ik respect voor dieren/het leven!

was gewoon benieuwd hoor  :wink:


Biologie & aanverwante opleidingen zoals biochemie ofzo. Als je VWO hebt, zou ik iig WO proberen, als 't nie lukt, kun je altijd nog HBO gaan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Mutaties

incest help normaal ook...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Mutaties

Dat denk ik niet, alleen vallen eventuele onregelmatigheden in het genetisch materiaal dan veel harder op.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Mutaties

Dat denk ik niet, alleen vallen eventuele onregelmatigheden in het genetisch materiaal dan veel harder op.
onregelmatigheden zij toch een soort van mutaties. Het is niet meer wat het is geweest dus is het genetisch materiaal gemuteerd en veranderd. Dat is toch het steun punt van Darwin. Mutaties die aan de volgende generatie worden doorgegeven en beter blijken te zijn dan de orginele.

Bij incest komt volgens mij wel mutaties meer voor. Zie bijvoorbeeld ook de misvormingen bij de koningen (vroeg) door al de incest.

Re: Mutaties

Incest leidt NIET tot meer mutaties, alleen komen de negatieve effecten van al aanwezige mutaties opeens tot uiting.

met mutaties bedoel ik kleurmutaties, dus verschillende vachtkleuren

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Mutaties

En het lijkt me ook dat er inteelt wordt bedoeld, ipv incest. Bij inteel is er namelijk pas sprake van voortplanting :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Reageer