Verhit staal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Verhit staal

Hee, ik heb een vraagje. Is er een Formule die de draagkracht van staal tenopzichte van de temperatuur behandelt? Bijvoorbeeld: wat de maximale draagkracht is van staal bij een temperatuur van 250 graden celsius?

Ik hoop dat iemand me kan helpen

Berichten: 582

Re: Verhit staal

artemis schreef:Hee, ik heb een vraagje. Is er een Formule die de draagkracht van staal tenopzichte van de temperatuur behandelt? Bijvoorbeeld: wat de maximale draagkracht is van staal bij een temperatuur van 250 graden celsius?

Ik hoop dat iemand me kan helpen
Ik ken geen tabel met draagkracht versus temp.

Wel is het zo dat staal als het niet al te heet is sterker is dan bij 20 grad celsius.

De sterkte daalt snel bij hogere temperaturen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 2

Re: Verhit staal

bedankt, maar ik heb het antwoord al gevonden (min of meer) Via deze link:

http://www.rautaruukki.com/tenw1f.nsf/0/dd...ILE/TKK1fin.pdf

bij ongeveer 500 gragen celsius is de draagkracht gehalveerd. Valt me nog niet tegen.

Berichten: 582

Re: Verhit staal

Bij hogere temp. gaat staal ook kruipen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Verhit staal

daarom dat men in gebouwen een soort keramische mousse aanbrengt, die de sterkte van het staal behoudt wanneer het blootgesteld wordt aan vuur
???

Berichten: 582

Re: Verhit staal

daarom dat men in gebouwen een soort keramische mousse aanbrengt, die de sterkte van het staal behoudt wanneer het blootgesteld wordt aan vuur


Je hebt ook brandwerende verf, die kan je op het staal spuiten maar moet altijd overgespoten worden met een deklaag. Dat ziet er mooier uit dan de "mousse".

Ik geloof dat ze tot 90 minuten brandwerendheid kunnen gaan.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer