hoe creeer ik snel veel schuim

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

hoe creeer ik snel veel schuim

ik ben een amateur goochelaar en ik zag laatst op discovery een soort geintje waarin met een reactie van 2 stoffen heel veel schuim werd gecreeerd. ik zou dit goed voor een van mijn trucs kunnen gebruiken om het spectaculair te maken. ik kan alleen nergens meer terug vinden welke stoffen het hier betrof en of het ongevaarlijk is.

Berichten: 86

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

Bvb een bicarbonaatoplossing met zeep, waarbij je azijnzuur (zouzuur is iets minder ongevaarlijk) gooit.. Vrij ongevaarlijk allemaal. Als je het in een smalle buis doet spuit het schuim er letterlijk uit.

Berichten: 654

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

Je zag het waarschijnlijk bij Brainiac "Science Abuse".. Kaliumjodide+waterstofperoxide(30%) en een beetje zeep, maar het probleem is wel dus dat de eerste twee stofjes niet zo fijn zijn, dus zal ik eerder de manier van Gruson aanbevelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

Waarschijnlijk heb je hier weinig aan, maar een soortgelijke reactie die niet zo heel snel gaat maar wel geheel onschuldig is:

Droogijs in water met een scheutje afwasmiddel.

Dit gaat schuimen en alle belletjes die onstaan zijn gevuld met rook dus als er 1 knapt komt er een beetje rook uit.

Berichten: 86

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

En het jood wat ontstaat krijg je niet van je kleren / meubels / muren af.. En kaliumjodide is vrij prijzig. Met bicarb / azijnzuur kun je niks fout doen.. misschien is alleen het zuur te zwak (reactie langzaam), maar dat zal je even moeten proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...2813&highlight=

Hier wordt beschreven wat er gebeurt met waterstofperoxide (30%) en kaliumjodide. Ik denk dat je dat bedoelt. Nu alleen aan de chems komen, maar misschien dat je dat via http://www.hekserij.nl kunt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

En kaliumjodide is vrij prijzig.
Echt? Volgens mij is dat vrij goedkoop hoor. Je moet geen kilo's aanschaffen, maar enkele (en eventueel een tiental) grammen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

De reactie met waterstofperoxide is volgens mij door tientallen stoffen te kataliseren, probeer maar eens met citroenzuur.

KI is inderdaad redelijk prijzig (net weer ingekocht voor www.hekserij.nl, maar niet extreem, voor minder dan 10 euro heb je al 50 gram.

Veiliger is een simpele reactie waarbij koolzuur vrijkomt, maar deze is meestal wat trager. Ik zou soda en schoonmaakazijn proberen.[/url]
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

Ik heb het geprobeerd. Nadeel van bakpoeder is het dat moeilijk oplost in water. Azijn bleek een te zwak zuur voor een beetje schuim. Betere resultaten had ik met: soda, afwasmiddel en zoutzuur (voor de schoonmaak <10%):

Afbeelding

Drie schepjes soda oplossen in half glas heet water. Daar een halve theelepel afwasmiddel bijgedaan.

Als je daar nu zoutzuur bij inschenkt, schuimt het direct en over het glas.

Afbeelding

Voor een goocheltruc mag het denk ik nog wel wat spectaculairder. Als je bovenstaande mengsels bij elkaar doet, is er direct schuim, maar het is ook direct weer gestopt, en het schuim wordt waterig. Spectaculairder is het, denk ik, als het een tijdlang blijft schuimen, en als het schuim stevig is en blijft.

Berichten: 130

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

Misschien dit eens proberen:

2 cl appelsap uitpersen (van echte appels), die 2 cl in een PETfles van 15 cl doen. Dan na 2 weken openen!

Berichten: 92

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

Laatste keer dat ik iets te veel schuim zag was op een schuimparty. Die mannen hadden een toestel waarmee ze ettelijke kubieke meter schuim per seconde produceerden.

Ik ben uiteindelijk bij die machine geraakt en het bleek een combinatie te zijn van een gigantische ventilator die blies in een soort mega panty die langs binnen continu besproeid werd met een water/zeep mengsel.

Bangelijk hoe snel een zaal gevuld kan zijn met schuim dat op sommige plaatsen wel 2m dik ligt.

Maar je moet al een grote toverhoed hebben om deze machine in te passen.

Reactie van twee stoffen die veel stabiel schuim geven?

Wat dacht je van de combinatie 1 - ijzerzaag en 2 - volle spuitbus scheerschuim?

Berichten: 654

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

Wat dacht je van de combinatie 1 - ijzerzaag en 2 - volle spuitbus scheerschuim?
Boem? Nooit zagen in dergelijke zaken die onder druk staan, kan niet-zo-leuke gevolgen hebben.

Stevig schuim.. Beetje glycerine bij je afwasmiddel schijnt te helpen. Misschien dat behangplaksel ook helpt? (geen idee)

Wordt tijd om dat uit te proberen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

ik ben een amateur goochelaar en ik zag laatst op discovery een soort geintje waarin met een reactie van 2 stoffen heel veel schuim werd gecreeerd. ik zou dit goed voor een van mijn trucs kunnen gebruiken om het spectaculair te maken. ik kan alleen nergens meer terug vinden welke stoffen het hier betrof en of het ongevaarlijk is.
Deze reactie is wel heel laat. Maar het filmpje dat ik op internet vond, en het recept voor schuim dat ze daar geven, is zo overtuigend.

Video droogijs en dubro ... wetenslab

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

Voor de leuk nog even een filmpje met waterstofperoxide, satd' KI opl en zeep

http://www.ebaumsworld.com/2006/07/marshmallow.html
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 10

Re: hoe creeer ik snel veel schuim

Waterstofperoxide 30% en kaliumjodide kun je bij de apotheek kopen.

Prijzen: Waterstofperoxide 30% 100ml: 2.65 euro

Kaliumjodide 50gr. ongeveer 7 euro

De prijzen zullen wel niet overal hetzelfde zijn maar je hoeft in ieder geval geen dure verzendkosten te betalen(wel bij de hekserij)

Reageer