Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 545

Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

Nu lees ik net op teletekst dat de regering particuliere verzekeraars in het gesprek wil betrekken als het gaat om waterschade in risicogebieden. De verzekeraars hebben reeds aangegeven dat ze dit wel eens financieel de kop kan gaan kosten. Tot zover het bericht van vandaag.

In het rapport van de Commissie Tielrooij, “Waterbeleid voor de 21e eeuw” (2000), stelde deze dat Nederland het afvoerputje van Europa was. De kosten van het waterbeheer zouden binnen tien jaar het failliet van Nederland kunnen betekenen. Hij gaf daarom ook aan dat het wellicht beter zou zijn de woningbouw te stoppen en te verhuizen naar Frankrijk.

Het rapport is uiterst serieus genomen en men begon vrijwel direct met die onbegrepen spotjes van Peter T. Het mocht niet baten.

Tielrooij meende ook dat de regering niet langer de last kon dragen van mensen in nood of schade bij water indien deze willens en wetens bijvoorbeeld in de Peel Maasvallei wilde wonen. Dat gemeenten evenwel toch vergunningen aan aannemers (blijft) geven om in risicogebieden duizenden huizen uit de grond te stampen, ontlokte hem de uitspraak dat ‘wij’ niet goed snik zijn.

De regering, getuige het bovenstaande bericht, laat de politieke verantwoordelijkheid over aan de gedecentraliseerde lagere overheid en ziet de uiteindelijke afnemer van de woning als eindverantwoordelijke voor het ontstane leed. Daar is wat voor te zeggen en ik meen ook dat naast de bijbel en de koran het rapport van Tielrooij op ieders nachtkastje behoort te liggen.

Berichten: 4.546

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

tsja ik denk dat als je echt in dit land wilt wonen je voor dit soort dingen ook moet betalen, je kan er weinig aan doen dat het gebeurt. heej dit geeft alleen nationale trots "wij tegen het water, sterker dan ooit!" ja is toch mooi :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.168

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

Menheffrin...
Dat gemeenten evenwel toch vergunningen aan aannemers (blijft) geven om in risicogebieden duizenden huizen uit de grond te stampen, ontlokte hem de uitspraak dat ‘wij’ niet goed snik zijn.  

De regering, getuige het bovenstaande bericht, laat de politieke verantwoordelijkheid over aan de gedecentraliseerde lagere overheid en ziet de uiteindelijke afnemer van de woning als eindverantwoordelijke voor het ontstane leed. Daar is wat voor te zeggen en ik meen ook dat naast de bijbel en de koran het rapport van Tielrooij op ieders nachtkastje behoort te liggen
Precies, wie niet horen wil moet voelen. De ongelovige moet boeten in het koninkrijk van deze wereld. Verzekeren zal waanzinnig duur worden, voor de zondaar zal er geen genade zijn.

De profetie zegt dat de komende 50 jaar de zeespiegel 10-45 cm zal stijgen. De neerslag in de winter zal 3-12% hoger zijn Er is bodemdaling. De afvoer van de Rijn zal toenemen met 2,5-10% en die van de Maas met 5-20%.

Toch mogen de lagere overheden bouwvergunningen blijven geven in risicogebieden aan het bouwgeboefte, zij profiteren daar op korte termijn immers van.

De onwetenden worden de dupe, maar die zijn wel bewust onbewust van het kwaad dat komen zal. Er is voldoende over geschreven en men heeft immers een vrije wil.

Op het nachtkastje of in de pedaalemmer met die handel en rustig gaan slapen tot de rampspoed komt is het motto, vervolgens schreeuwen dat de "regering" moet betalen. Eigen verantwoordelijkheid kent degene die niet goed snik is nou eenmaal niet.

heel andere info op

http://www.ecoboot.nl/

Berichten: 545

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

DGM,

Wie kan zich in 1995 nog Tiel en Zaltbommel herinneren? De provincie heeft nu aangegeven dat er bij een volgende ramp de bewoners niet zonder meer op een schadevergoeding hoeven te rekenen. De bewonerscommissie eiste vervolgens dat het een overheidstaak is de dijken te onderhouden. Hierop repliceerde de GS dat men daar maar aan mee moest betalen, want wie woont er nu immers in uiterwaarden? Daar kon de bewonerscommissie uiteraard niets aan doen, want wie bouwde die huizen daar in de eerste plaats. En wie kocht ze vervolgens?, antwoorde GS.

Prachtige lektuur voor wie in een vlaag van verstandsverbijstering eens de uitgaven van de Unie van Waterschappen door neemt. Over een ding kunnen we het eens zijn: die ramp komt er en dat zal eerder zijn dan later.

Berichten: 4.546

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

herrineren? ik zat er middenin [rr] maja het risico wordt steeds groter, en als mensen dat risico willen nemen dan moeten ze of niet zeuren of mee betalen of weggaan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.168

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

Assassinator, je bent een slimme en ook verstandige jongen. Ik heb al een paar keer gelezen dat je -nog maar- 15 jaar bent, dat schreef je zelf.

Je bent echt Neerlands Hoop in bange dagen.

Wanneer word je 16? Ik wil dan graag het glas op je heffen.

Berichten: 4.546

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

dankjewel :)

en ik wordt 16 op 21 oktober, dat duurt nog wel ff [rr]

en ow sorry voor de schrijffout (herinerren moest natuurlijk herinneren zijn, moet echt eens minder snel typen)

maja als we nederland willen blijven behouden dan zullen we dus wel moeten meebetalen, houd je van nederland dan betaal je mee en anders verhuis je (belgië is een goeie keus)

zelf zou ik zo meebetalen, tegen hollandse zuinigheid in :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.168

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

ASSI, ik zal je niet vergeten op 21 oktober. Het zullen vele flessen worden! Toch maak ik me soms wat zorgen om je. Ben je niet wat bleekjes om de neus? Zou je niet eens gaan fietsen of skeeleren, om maar eens iets heel gezonds te noemen, of, om enigszins tot het topic terug te keren, gaan kanoen?

Berichten: 4.546

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

hehe, tsja in je eentje dat soort dingen ondernemen is ook niet echt leuk. maar vanaf volgende week weer meer beweging, en ja leren kanoen, zeilen en surfen zal dus wel handig zijn voor de toekomst. ik disscusiër trouwens liever (meer leren over de menselijke psyche en vele andere zaken) dan dat ik ga fietsen ofzo (ik wil daarintegen wel graag leren golven en wandklimmen), ben beetje lone ranger maar dat geeft niet echt.

maar om weer ff op het topic te komen: als het eenmaal zover is, dat nederland "ten onder gaat" , wat dan? waar moeten we heen? of zal dat eerder in stapjes gaan? zijn daar al scenario's over? tsja altijd van het ergste uitgaan en daar op voorbereiden, maja dan is de vraag: ken je het ergste scenario?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 545

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

Bestaat er een scenario hoe die ramp zich gaat voltrekken? Vast wel, maar ik heb hem niet gevonden. Niemand lijkt daar iets over te kunnen of te willen zeggen. Er bestaan wel kaarten waaruit blijkt hoe Nederland er uit ziet na een maximale ramp. Dan zit je in Breda nog het best. Maar wat veel 'erger' is, is het feit dat men na een gemiddeld grote ramp niet meer van plan is de zaak te herstellen, maar te isoleren. Indien dus Alblasserwaard onverhoopt volloopt en van honderdduizenden huizen alleen nog de schoorsteen boven het water uitsteekt, dan stelt o.a ook GS voor om het maar zo te laten omdat a. de kosten van herstel niet zijn op te brengen en b. 'morgen' doet hetzelfde probleem zich weer voor. Een mooi natuurlijk ijkmoment zullen we maar zeggen. Maar wie hier goed over nadenkt, en dat doen er niet veel, moet wel constateren dat er keiharde beslissingen zullen worden genomen voor mensen die in risicogebieden blijven wonen.

Tielrooij zegt het zo (blz. 21): "Dan roepen ze plotseling de overheid ter verantwoording, omdat ze verwachten dat die voor hun veiligheid zorgt en hen beschermt (...) Water als bondgenoot verliest het (...) van water als vijand".

Berichten: 1.168

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

De ramp die ons te wachten staat is niet te keren door extra belastingverhoging door Rijk en Waterschappen tbv dijkverhoging.

De ramp zal niet te verzekeren zijn door particuliere verzekeraars.

Er is een extra waterberging nodig ter grootte van de provincie Noord Brabant.

Ik neem aan dat wel alle 18 stroomgebieden een plan hebben klaarliggen om in geval van een ramp aangewezen polders onmiddellijk onder water te laten lopen om erger te voorkomen.

Overal in de uiterwaarden en andere risicogebieden staan huizen en men gaat zelfs nu nog met de bouw daarvan door;bovendien spelen er landbouwbelangen van agrariers, die stevige lobby's hebben in de Kamer.

Er is politieke durf nodig, dat wil inderdaad zeggen dat er keiharde beslissingen moeten worden genomen, om de noodzakelijke projecten te realiseren wat betreft het vasthouden van water, de berging ervan en de afvoer. Zeer velen zullen door de overheidsmaatregelen ernstig gedupeerd raken.

Ik geloof niet in Nederlandse politieke moed. Het rapport Tielrooij dateert van 2000, een roepende in de woestijn.



.

Berichten: 545

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

de grijze muis schreef:(...) Er is een extra waterberging nodig ter grootte van de provincie Noord Brabant.  

Ik neem aan dat wel alle 18 stroomgebieden een plan hebben klaarliggen om in geval van een ramp aangewezen polders onmiddellijk onder water te laten lopen om erger te voorkomen. (...)


Zoals gebruikelijk lees jij je direct in en het is waar dat die dijken zullen worden doorgestoken. Zeker, er zal op tijd worden geëvacueerd, maar dan de hel die overblijft. Ook na Katrina wordt er meer dan de helft niet meer herbouwd. En toch, zelfs ik heb dat menselijke trekje, dat het zo'n vaart niet zal lopen. Gelukkig duurt zo'n moment maar een paar seconden.

Berichten: 1.168

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

En toch, zelfs ik heb dat menselijke trekje, dat het zo'n vaart niet zal lopen. Gelukkig duurt zo'n moment maar een paar seconden.
Heb jij maar een paar seconden dat menselijke trekje? Waarom is dat gelukkig?Omdat je daarna weer bij zinnen bent? Wat heeft dat voor zin!

Berichten: 545

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

En toch, zelfs ik heb dat menselijke trekje, dat het zo'n vaart niet zal lopen. Gelukkig duurt zo'n moment maar een paar seconden.
Heb jij maar een paar seconden dat menselijke trekje? Waarom is dat gelukkig?Omdat je daarna weer bij zinnen bent? Wat heeft dat voor zin!


a. Ja;

b. Ik ontleen mijn geluk niet aan twijfel;

c. Veronachtzaamheid kan ik geen deugd noemen;

d. Ai, de zin van iets. Laat ik het zo zeggen: ik vaar er wel bij.

Berichten: 1.168

Re: Regering en verzekeraars in de slag om waterschade.

Als dat genoemde menselijke trekje ietsje langer zou duren dan enkele seconden, dan zou je gedurende die tijdspanne toch iets gelukkiger zijn, denk ik, op die momenten twijfel je immers niet aan een goede afloop.

Niet iedere ondeugd is onprettig en laat een onprettig gevoel achter.

We hebben smart op smart te vrezen, vermoed ik, laten we Peak Oil ook niet vergeten.

De overheid zal met andere spotjes toch weer aan voorlichting moeten doen, dat zal niet meevallen zonder de bevolking de stuipen op het lijf te jagen.

Particuliere verzekeringen zullen hoogstens de vloerbedekking kunnen en willen vergoeden, die zijn ook niet bedoeld voor rampen van deze omvang.

Reageer