exacte relatie brekingsindex - golflengte

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

exacte relatie brekingsindex - golflengte

Dag allemaal,

ik zoek een exacte fysische relatie tussen de brekingsindex en de golflengte van licht, om in m'n scriptie te vermelden (je weet wel, om het dispersie effect te berekenen).

ik gebruik reeds de emperische benaderingen van Cauchy en Sellmeier in een implementatie die bij m'n scriptie gaat, maar ik kan moeilijk geloven dat dit de enige gekende relaties zijn.

Is de Kramers-Kronig relatie
\(n(\omega) = 1 + \frac{c}{\pi} \cdot P \int_{0}^{\infty}\frac{\alpha(\Omega)}{\Omega^2 - \omega^2}d\Omega\)
(met
\(\omega\)
de golflengte, c de snelheid van licht, P de 'Cauchy Principal Value',
\(\alpha(\omega)\)
de intensiteits absorptie coëfficiënt, of hoe die ook mag heten)

de aangewezen formule?

(http://en.wikipedia.org/wiki/Kramers-Kronig_relations)

Ik ben informaticus, geen fysicus dus echt in detail moet ik niet gaan. Ik wil gewoon een beetje volledig zijn. Gewoon een vermelding dat dit de exacte fysische relatie is, dat die overderven accuraat zijn in de context van m'n berekeningen, practisch niet computationeel te doen is, dat Sellmeier en Cauchy beter zijn, etc...

dank bij voorbaat

S.

Berichten: 2

Re: exacte relatie brekingsindex - golflengte

Zat er een beetje naast blijkbaar. Heb het nog ff nagekeken.

De Kramers-Kronig relatie wordt gebruikt om het imaginaire gedeelte van een complex getal te koppelen aan het reële. In dit geval, de n(
\(\omega\)
) (reële gedeelte van de brekingsindex) aan
\(\alpha(\omega)\)
(imaginaire gedeelte van de brekingsindex, de absorbtie dus).

Kan ik er gewoon van uit gaan dat een exacte relatie tussen brekingsindex en golflengte van licht niet gekend is? Ik bedoel: een formule (niet-emperisch, dus niet zoals Cauchy of Sellmeier) waarbij ik de golflengte ingeef (en een aantal materiaaleigenschappen zoals dichtheid, temperatuur,...) en er een brekingsindex uitkomt voor die golflengte?

S.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: exacte relatie brekingsindex - golflengte

Kan ik er gewoon van uit gaan dat een exacte relatie tussen brekingsindex en golflengte van licht niet gekend is? Ik bedoel: een formule (niet-empirisch, dus niet zoals Cauchy of Sellmeier) waarbij ik de golflengte ingeef (en een aantal materiaaleigenschappen zoals dichtheid, temperatuur,...) en er een brekingsindex uitkomt voor die golflengte?
Bij mijn beste weten (dat wil overigens niet alles zeggen :) ) houdt het bij zoiets als Sellmeier gewoon op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer