Een limiet zonder l'Hopital

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

Een limiet zonder l'Hopital

Wie kan me helpen met deze limiet uit te rekenen zonder l'Hopital? (Of een hint, is miss leuker.) (Het resultaat is -15)
\(\lim_{x\rightarrow \infty} \frac{{\left( 1 + \frac{15}{x} \right)}^{15} - 1}{- \frac{15}{x}}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Een limiet zonder l'Hopital

Een hint, je kunt de de teller met het omgekeerde van de noemer vermenigvuldigen. Je kunt ook deze regel toepassen:
\( \lim_{n \to \infty} n(f(a+ 1/n) - f(a)) = f'(a)\)
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Een limiet zonder l'Hopital

Ga over op een nieuwe variabele x, met t=frac{1}{x}
\(\lim_{x\rightarrow \infty} \frac{{\left( 1 + \frac{15}{x} \right)}^{15} - 1}{- \frac{15}{x}}=\lim_{x\rightarrow 0+} \frac{{\left( 1 + 15 x\right)}^{15} - 1}{- 15 x}\)
De teller ziet er uit als :
\(1+15 (15 t)+105 (15 t)^2+\cdots-1\)
Die twee constante termen (
\(1\)
en
\(-1\)
) heffen mekaar op, we delen
\( t\)
weg uit teller en noemer, en klaar zijn we : de limiet is -15

Merk op dat ik schaamteloos weiger om die teller helemaal uit te werken, al die andere termen doen er toch niet toe. 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Een limiet zonder l'Hopital

Bedankt, ik zie het, eigenlijk was dat het enige dat ik nog niet had uitgeprobeerd, namelijk omdat ik wat problemen had om de eerste termen uit het hoofd te bedenken en ook omdat ik zelf eerst de substitutie 15/x had geprobeerd, wat totaal verkeerd afliep.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Een limiet zonder l'Hopital

Wel, volledig terzijde, en trouwens niet eens bruikbaar (want niet exact) is dat met
\(p>0 \)
en voor kleine a met
\(-1<a<1 \)
\((1+a)^p\)
ongeveer
\(1+a p\)
is

Dit is toch een handig trucje in,het dagelijks leven, stel je wil
\((1036)^{\frac{1}{3}}\)
hebben

nou :
\((1036)^{\frac{1}{3}} = 10 (1,036)^{\frac{1}{3}} =10 (1+0,036)^{\frac{1}{3}} \approx 10 (1+ \frac{0,036}{3} )=10 (1+0,012)=10 (1,012)=10,12\)
Als je weet dat de echte waarde 10.1186 is, is dat toch al redelijk goed.Ik denk dat in de film "Infinity" de wetenschapper Feynmann dit trucje gebruikt om indruk te maken op zijn aanstaande. 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Een limiet zonder l'Hopital

Inderdaad handig.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Een limiet zonder l'Hopital

De truc van Brihaspati is ook leuk, herschrijf als volgt:
\(\mathop {\lim }\limits_{x \to + \infty } \frac{{\left( {1 + \frac{{15}}{x}} \right)^{15} - 1}}{{ - \frac{{15}}{x}}} = - \mathop {\lim }\limits_{x \to + \infty } \frac{x}{{15}}\left( {\left( {1 + \frac{1}{{\frac{x}{{15}}}}} \right)^{15} - 1^{15} } \right) = - \left. {\left( {x^{15} } \right)^\prime } \right|_1 = - 15\left( 1 \right)^{14} = - 15\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Een limiet zonder l'Hopital

Ja ik zag het niet, vanwaar komt die eigenschap? Ik heb ze nooit gezien, is ze echt frequent toepasbaar of was dit eerder toeval? Is ze makkelijk aantoonbaar/afleidbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Een limiet zonder l'Hopital

Het volgt uit de definitie van de afgeleide (leuke woordspeling van jou: is ze "afleidbaar" 8))
\(f'\left( a \right) = \mathop {\lim }\limits_{h \to 0} \frac{{f\left( {a + h} \right) - f\left( a \right)}}{h} \to n = \frac{1}{h} \to f'\left( a \right) = \mathop {\lim }\limits_{n \to \infty } \left( {n \cdot \left( {f\left( {a + \frac{1}{n}} \right) - f\left( a \right)} \right)} \right)\)
Even een kleine subtiliteit buiten beschouwing gelaten... (shame on me :) !)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Een limiet zonder l'Hopital

Inderdaad leuke woordspeling van me, subtiele wiskundehumer, ook al was het onbewust.

Reageer