Goede morgen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 150

Goede morgen

Op een ander forum schreef iemand om 11.59: Goede morgen, het kan nog net! Ik kon het niet nalaten daarop te reageren. Als je iemand iets toewenst dan hoopt diegeen, dat die wens uitkomt of althans daaraan bijdraagt. Ik kan iemand een fijne verjaardag wensen maar dat doe ik als er nog verjaart moet worden en niet als de dag al vrijwel achter de rug is. Ook wens ik nu niemand meer een voorspoedig 2006. Dit gebruik in NL viel me voor het eerst op in Ivoorkust waar men elkaar 's middags een goede avond (bon soir) wenst; dat stelt inhoudelijk veel meer voor. Ben ik de enige die dit opvalt of is het zo ingeburgerd?

Berichten: 824

Re: Goede morgen

Volgens mij zeggen we wel meer dingen waar, als we er bij stil staan, helemaal niks van klopt. Ik zeg zelf altijd 'alsnog gefeliciteerd' als ik die persoon feliciteer na zijn/haar verjaardag. Er zijn veel dingen die gewoon vanzelfsprekend zijn, maar eigenlijk nergens op slaan en toch begrijpt iedereen wat je bedoeld (in ieder geval in nederland dan).

Blijkbaar vinden wij het met z'n allen logisch om iemand goede morgen/middag/avond/nacht te wensen als het dat dan ook is. Het slaat nergens op, maar iedereen snapt het.

Maar je bent niet de enige die dit was opgevallen :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.100

Re: Goede morgen

Het is me wel al eens eerder opgevallen, maar ik stoor me er niet aan. Het viel mij voor het eerst op in een conversatie als: "Goedemorgen." "Zo goed is deze morgen helemaal niet." "Misschien niet, maar ik wens je er wel een toe."

Berichten: 536

Re: Goede morgen

Als we het toch of gefeliciteerd hebben... Dat snap ik nou helemaal niet. Dat men jarigen feliciteert en vaak zelfs cadeau's geeft... Van mij mag het natuurlijk :) , maar ik snap het niet... Net of het zo'n prestatie is dat je weer een jaar leeft? Kijk als iemand iets presteert en je feliciteert diegene, a la. Maar jarig zijn, I don't get it.

Berichten: 4.502

Re: Goede morgen

Jullie denken omtrent menselijke kretologie zal mogelijk gebaseerd zijn op de algemene on-interesse van de ene mens in de andere in deze moderne, drukke, gestresste tijden.

Men heeft het te druk om het materiele goed in orde te krijgen,een nieuwe keuken,wasmachine,wandeltelefoon,computer,clublidmaatschappen,etc.

Op geestelijk nivo is er geen tijd en interesse om meer dan enkele ogenblikken aandacht aan iemand te schenken,hooguit aan iemand waar we mogelijk nog eens profijt aan kunnen hebben.

Kreten als: Alsnog gefeliciteerd wijzen ergens op een nonchalance,oninteresse,niet gemeendheid,ik doe het maar omdat men het zo doet,etc.

Dit is onderdeel van de algemene verharding van de maatschappij,zou verband kunnen houden met overbevolking;ieder schermt zijn eigen wereldje af en laat niemand meer toe,dan alleen na een scherpe selectie.

Enfin,de altoeziende moderator van dit (deze )topic zou deze reactie kunnen zetten onder filosofie,hij/zij ga zijn gang! :)

Re: Goede morgen

Jullie denken omtrent menselijke kretologie zal mogelijk gebaseerd zijn op de algemene on-interesse van de ene mens in de andere in deze moderne, drukke, gestresste tijden. enz.
Hier begrijp ik niets van.

Er hebben zich een aantal kreten en zegswijzen gevormd om elkaar zonder veel geestelijke inspanning te begroeten. Stel je voor dat je elke keer opnieuw iets nieuws zou moeten bedenken. Dan wordt de omgang met anderen een kwelling.

Zo is het normaal een gesprekje te beginnen met een opmerking over het weer.

Als dat niet meer zou mogen, dan zouden vele ongedwongen gesprekken niet meer tot stand komen.

Even goede morgen zeggen is een teken van respect. De buurvrouw geen goede morgen zeggen is het begin van een burenruzie. De standaardafspraak is dat je voor 12 uur "goede morgen" zegt. We hadden ook kunnen afspreken dat we voor 12 uur "alvast goede nachtrust" zeggen, maar dat hebben we niet gedaan.

Goede morgen heeft de betekenis van: Het verheugt mij u deze morgen te zien.

Ik vind "wandeltelefoon" leuk gevonden, maar ik gruwel van ""nivo"". Je bedoelt neem ik aan: niveau.

Berichten: 4.502

Re: Goede morgen

Je kunt iemand begroeten met een belangstellende achtergrondstoon/-gedachte en daar zou je als modern mens niet veel geestelijke inspanning voor behoeven te doen en dat staat overigens los van hoe je iets zegt qua (kwa?) woorden.

Ik beredeneer het vaak moderne ongeinteresseerde gedrag van mensen tov. medemensen en poog oorzaken daarvan te vinden.

Wat het woord nivo betreft,ik vergis me regelmatig in onze vaderlandse taal met zijn wisselende spellingen;ik prefereer "niveau"boven nivo,maar dat was moderne gemakzucht.

Wandeltelefoon zou net als praatdoosje,hijsbakkie of kousbroekie door een ZuidAfrikaanse Boer kunnen zijn uitgevonden,mogelijk was het een creatieve gedachte van mij

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Goede morgen

oktagon schreef:Kreten als: Alsnog gefeliciteerd wijzen ergens op een nonchalance,oninteresse,niet gemeendheid,ik doe het maar omdat men het zo doet,etc.

 
Dat vind ik zeker niit! Er niets over zeggen zou lulliger zijn, natuurlijk kan je vragen hoe de verjaardag was etc, maar ik vind het juist iets beleefds en geinteresseerds hebben om iemand dan alsnog te feliciteren (met de prestatie t nog een jaar langer uit te hebben gehouden..)

Wat ik trouwens WEL een beetje een 'leeg" woord vind is "gecondoleerd". Het klinkt als gefeliciteerd maar dan de andere kant op, het klinkt gewoon echt alsof je verder niets te zeggen hebt, of kan, dus hebben ze er maar een loos woord voor uitgevonden. Nouja dat vind ik dus weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Goede morgen

Ik kan iemand een fijne verjaardag wensen maar dat doe ik als er nog verjaart moet worden en niet als de dag al vrijwel achter de rug is.
Je hebt een punt, maar ik zou dan toch ook niet mals zijn voor dt-fouten. [rr]

Berichten: 7

Re: Goede morgen

Op een ander forum schreef iemand om 11.59: Goede morgen, het kan nog net! Ik kon het niet nalaten daarop te reageren. Als je iemand iets toewenst dan hoopt diegeen, dat die wens uitkomt of althans daaraan bijdraagt. Ik kan iemand een fijne verjaardag wensen maar dat doe ik als er nog verjaart moet worden en niet als de dag al vrijwel achter de rug is. Ook wens ik nu niemand meer een voorspoedig 2006. Dit gebruik in NL viel me voor het eerst op in Ivoorkust waar men elkaar 's middags een goede avond (bon soir) wenst; dat stelt inhoudelijk veel meer voor. Ben ik de enige die dit opvalt of is het zo ingeburgerd?


Persoonlijk vind ik dat, als ik dat wenselijk acht, ik iemand om 1 minuut voor twaalf een goede morgen mag wensen. Helemaal als ik het van harte meen. Als de ontvanger dat uitlegt als desinteresse of nonchalance is dat vooral zijn/haar probleem. Ik vind dat we een beetje aan doorschieten zijn als het gaat om het zoeken naar de werkelijke bedoeling/betekenis van wat we waarnemen.

Berichten: 16

Re: Goede morgen

Ik zeg gewoon goedendag. Kan nooit fout gaan.

Ach ja, ik ben dan ook maar een eenvoudige cassiere. En goedendag gaat een stuk makkelijker als je niet weet hoe laat het is.

Ik wens iedereen een 'goede dag'. Mocht het niet zo'n 'goede dag' zijn en ik heb de tijd, mag de klant mij rustig vertellen hoe dat nou komt.

Wat betreft gecondoleerd, dat mogen ze van mij wel afschaffen. Vooral als verschillende mensen met betraande gezichten 'gefeliciteerd' zeggen.

Berichten: 13

Re: Goede morgen

Echt gek vind ik het als Engelsen of Amerikanen "you 're welcome" tegen je zeggen. Zo'n welkom bij hen thuis kost je dan wel een vliegticket.

In het Nederlands vind ik elke groet prima, behalve verwensingen en vloeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Goede morgen

Piet5 schreef:Echt gek vind ik het als Engelsen of Amerikanen "you 're welcome" tegen je zeggen. Zo'n welkom bij hen thuis kost je dan wel een vliegticket.  

In het Nederlands vind ik elke groet prima, behalve verwensingen en vloeken.
In Zweden daarentegen zal je aan elke kassa spontaan met "Hey!" begroet worden. Na een tijdje heb je wel door dat dat "Hallo" en niet "Hé!" betekent. :wink: Geen nood : iedereen spreekt er echt uitstekend Engels.

Berichten: 13

Re: Goede morgen

Taalkundig zijn sommige groeten vreemd, maar een blik van verstandhouding zegt soms meer dan duizend woorden. Jammer dat de gebarentalen in Oost-en West-Europa van elkaar verschillen als je op die manier verder wil communiceren.

Reageer