In en op

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

In en op

Waarom stappen we in een auto maar op een bus, op een vliegtuig etc?
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: In en op

Je kan ook in een vliegtuig stappen of in een bus. Instappen kan je namelijk gebruiken wanneer je een voertuig binnen gaat (je kan dus niet in de fiets stappen). Opstappen kan je gebruiken als je het voertuig lopend binnenkomt of er ook daadwerkelijk bovenop kan. Je kan dus op de trein of op de bus stappen, omdat je al lopend een bus of een trein in gaat. Je kan ook op een fiets of op een motor stappen, omdat je hier daadwerkelijk bovenop zit. Maar je kan niet op de auto stappen, omdat je niet lopend een auto binnenkomt. (In principe kan je wel op een auto stappen, maar dan sta je er bovenop en dat zal niet echt de bedoeling zijn)

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: In en op

'Op de bus stappen' en 'op het vliegtuig stappen', is dat sowieso wel correct Nederlands?
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: In en op

'Op de bus stappen' en 'op het vliegtuig stappen', is dat sowieso wel correct Nederlands?
Het wordt in ieder geval in de spreektaal veelvuldig gebruikt. Dit wil zeker niet zeggen dat het correct taalgebruik is. Zo zijn er ook mensen die zeggen 'ik zit onder/op [willekeurige hobby/sport]'.

PS: grote kans dat je vriendelijk wordt verzocht om van het dak te komen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: In en op

Ja dat is waar.. wat is daar dan officieel het goede woord voor? Hier in Noord-Brabant zegt iedereen 'onder', ik vind dit echt heel vreemd klinken, ik zeg altijd 'op'.
PS: grote kans dat je vriendelijk wordt verzocht om van het dak te komen.
Yep, daar is toch ook een mop over? ('Er staat een man op de bus te wachten. Na een uur zegt de chauffeur: "Kom er nou eens af!"')
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: In en op

Daar is inderdaad een mop over. Maar dat even terzijde, 'Ik beoefen' lijkt me een alternatief waarmee je zeker niet fout kan gaan.

Nu weer terug naar de vraag van de TS: zou er niet een zelfde soort verklaring achter dit fenomeen zitten als het verschil tussen voor/achter een PC/TV zitten. (actief besturen).

Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar de verklaring van krollie vind ik wel hout snijden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: In en op

Het is toch voor de TV, achter de PC? Maar inderdaad, waarom? Actief besturen, tja.. je staat ook voor de klas en dat zou toch ook actief genoemd kunnen worden? Of betreft het dan alleen apparaten?
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.

Reageer