[wisk] onderwerp eindwerk

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 16

[wisk] onderwerp eindwerk

hallo

Ik zit nu in me laatste jaar Wetenschappen-Wiskunde en moet dus een aantal eindwerken maken en ook één voor wiskunde.

Weet iemand een leuk onderwerp van de wiskunde om over te schrijven?

Ik heb al iets gevonden maar dat zal wss teveel zijn voor in één eindwerk:
Getaltheorie, veldentheorie, algebraïsche meetkunde, algebra, groepentheorie
bedankt, stijn

Re: [wisk] onderwerp eindwerk

stijn1989 schreef:Ik heb al iets gevonden maar dat zal wss teveel zijn voor in één eindwerk:
Getaltheorie, veldentheorie, algebraïsche meetkunde, algebra, groepentheorie
Het zal wel niet grappig bedoeld zijn, maar van dit lijstje krijg ik de slappe lach.

Als je als onderwerp algebraïsche meetkunde kiest zou ik als inleiding maar vast beginnen met commutatieve algebra en topologie.

Maar even serieus. Er zijn heel wat aardige onderwerpen te vinden in de getaltheorie. Bijvoorbeeld over ontbindigsringen (algebraisch) of over de stelling van Hurwitz en rijtjes van Farey. Enz., enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wisk] onderwerp eindwerk

Wat PeterPan wellicht (terrecht) bedoelt is dat de meeste begrippen die je aanhaalt, behoorlijk "gevorderd" zijn, i.e. niet echt op secundair niveau. Je kan over één van deze onderwerpen wel een inleiding houden (waarover gaat het, wat is het nut), maar wiskundig "diep" gaan zal moeilijk zijn.

Een onderwerp zoals priemgetallen heeft veel te maken met getaltheorie, er is veel over te vertellen - ook op een secundair niveau; zoals de verschillende hypotheses die erover bestaan, toepassingen m.b.t. encryptie of beveiliging in het algemeen etc.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: [wisk] onderwerp eindwerk

die priemgetallen zien er interessant uit aangezien ik redelijk veel tijd besteed aan programmeren/scripten van dingen is het leuk en ligt het in me interesse gebied. Ik zal het onderwerp eens voorstellen aan me leerkracht wiskunde.

bedankt TD!
_eos-team

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wisk] onderwerp eindwerk

Graag gedaan. Als Engels geen probleem is, heb je hier al een vrij uitgebreide pagina erover.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: [wisk] onderwerp eindwerk

Graag gedaan. Als Engels geen probleem is, heb je hier al een vrij uitgebreide pagina erover.
dankje voor de extra informatie.
_eos-team

Berichten: 336

Re: [wisk] onderwerp eindwerk

Eigenlijk zou het zonde zijn om RSA encryptie te laten liggen. TD droeg al aan dat encrypties interessant zijn, RSA is een encryptie die erg krachtig is(moeilijk te breken) en tevens redelijk eenvoudig te begrijpen. RSA is gebaseerd op het kleine theorietje van fermat welke prachtig en eenvoudig is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_stelli...ing_van_Fermat]

Deze website ziet er misschien wat lastig uit, maar ik wilde je eerst de kans geven hem zelf te bekijken voordat ik hem misschien te ver uitkauw.

Met de basiskennis voor deze stelling kunnen mensen op het forum je verder helpen, dus vraag en ontdek.

Verder nog een linkje over RSA, wat eigenlijk gewoon een trucje is gebaseerd op fermat. Hier het linkje:

http://nl.wikipedia.org/wiki/RSA_(Cryptografie)
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: [wisk] onderwerp eindwerk

sirius schreef:Eigenlijk zou het zonde zijn om RSA encryptie te laten liggen. TD droeg al aan dat encrypties interessant zijn, RSA is een encryptie die erg krachtig is(moeilijk te breken) en tevens redelijk eenvoudig te begrijpen. RSA is gebaseerd op het kleine theorietje van fermat welke prachtig en eenvoudig is.  

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_stelli...ing_van_Fermat]

Deze website ziet er misschien wat lastig uit, maar ik wilde je eerst de kans geven hem zelf te bekijken voordat ik hem misschien te ver uitkauw.

Met de basiskennis voor deze stelling kunnen mensen op het forum je verder helpen, dus vraag en ontdek.

Verder nog een linkje over RSA, wat eigenlijk gewoon een trucje is gebaseerd op fermat.  Hier het linkje:

http://nl.wikipedia.org/wiki/RSA_(Cryptografie)
Met een goede uitleg kan je RSA best begrijpen, maar als een eindwerk net zoiets als een praktische opdracht op vwo, dan is het wat veel. Ik zou voor de getaltheorie gaan, is leuk en je kan dat zo moeilijk maken als je wilt (en als je goed bent (beter dan ik) dan kan je RSA alsnog doen).

anders doe je het vierkleurenprobleem maar, kan je vast ook een mooi stuk over schrijven (tip: pythagoras (site), ik moet nu voor me huiswerk een paar opgaven maken over een artikel daaruit), schijnt met topologie te maken te hebben en is ook best leuk.

Reageer