Is gedemineraliseerd water drinkbaar?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Is gedemineraliseerd water drinkbaar?

Voor een recept heb ik water met zo weindig mogelijk mineralen nodig. Ik dacht eraan om zelf water te gaan destilleren, maar omdat ik een halve liter nodig heb, heb ik voor het gemak maar een fles "gedemineraliseerd" water gekocht - normaal voor het strijkijzer. Voordat ik aan het recept ga beginnen, wilde ik eerst hier nog eens navragen of dit gedemineraliseerd water, dat eerst gekookt zal worden, wel drinkbaar is.

edit:Ben nu toch maar zelf water aan het destilleren. Heb een PET fles dubbel geplooid en op een stoofpot gezet. Ongeveer één druppel per minuut valt nu in mijn glas.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Is gedemineraliseerd water drinkbaar?

ik heb je berichten samengevoegd, dat leest makkelijker.

Om op je vraag in te gaan: ja, in beperkte hoeveelheden kan het geen kwaad. Een half glas zal je niet aan doodgaan. Je moet uitkijken met grotere hoeveelheden ivm met de osmotische druk. Je cellen zullen zich dan volproppen met water om de zoutconcentratie binnen en buiten de cel gelijk te krijgen, waardoor de cel uiteindelijk zal barsten.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Is gedemineraliseerd water drinkbaar?

Nu vraag ik me toch wel af wat voor geweldig culinair hoogstandje je aan het maken bent dat je gedeminiraliseerd water nodig hebt!

verder klopt het wat Veertje zegt, een glas kan weinig kwaad, maar ik zou zeker geen liter proberen.. daar staat weer tegenover, als het in een recept verwerkt zit, dan zitten daar toch waarschijnlijk mineralen genoeg in om dat weer te compenseren? (En dat is dan ook meteen de reden waarom ik het nut niet zo zie om in de 1e plaats al demi te gebruiken)

Reageer