kleur oneindigheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

kleur oneindigheid

Kleur is toch niks anders als een voorwerp dat een bepaalde golflengte van kleur niet opneemt, en de rest van de golflengtes wel. Correct me if i'm wrong

Nu zat ik te denken, de mens kan golflengtes aannemen tussen de 380 en 740 nm. Maar in principe zijn er dus toch oneindig veel kleuren, omdat de golflengte 740.0000......1 nm kan zijn etc. Hoe denken jullie hierover?

En dan nog een vraag, tot hoeveel kleuren is de mens in staat te onderscheiden?

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: kleur oneindigheid

een golflengte kan niet oneindig klein zijn, als gevolg van de quantummechanica. Hoe klein het dan wel kan zijn, weet ik niet echt.
You can't predict a fool's behaviour

Re: kleur oneindigheid

een golflengte kan niet oneindig klein zijn, als gevolg van de quantummechanica. Hoe klein het dan wel kan zijn, weet ik niet echt.
Ik bedoel ook niet dat hij oneindig klein moet zijn, maar bedoel eigen nauwkeurig

bv

450.000000 is een golflengte

en 450.0000001 is een aparte golflengte

Kan je zo wel oneindige nauwkeurigheid hebben??

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: kleur oneindigheid

Nee, oneindige nauwkeurigheid kan dan ook niet, ik denk dat de grootte van golflengtes enkel met bepaalde stappen groter of kleiner kan worden (dus bijvoorbeeld niet met stappen van een tienmiljoenste nanometer, maar grotere stappen).

Maar eigenlijk weet ik hier niet zoveel van...
You can't predict a fool's behaviour

Berichten: 73

Re: kleur oneindigheid

Een normaal beeldscherm geeft 24 bit kleuren weer. Dat betekend iets meer als 16 miljoen verschillende "kleuren". In paint kun je dat zelf proberen bij kleuren>kleuren bewerken. Ik denk dat ik ongeveer 50 kleuren verder pas verschil zie. Dat zou betekenen rond de 300 000 verschillende tinten.

Maar deze kleuren bestaan uit een rood, een groen en een blauw waarde, ik ben benieuwd wat het verband met de golflengten is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: kleur oneindigheid

T-reg schreef:Nee, oneindige nauwkeurigheid kan dan ook niet, ik denk dat de grootte van golflengtes enkel met bepaalde stappen groter of kleiner kan worden (dus bijvoorbeeld niet met stappen van een tienmiljoenste nanometer, maar grotere stappen).

Maar eigenlijk weet ik hier niet zoveel van...
Euhhh.... hier ben ik het niet mee eens.

In principe wel kan je wel elke golflengte hebben die je maar zou willen (afhankelijk van welke soort laser je gebruikt). Sommige lasers hebben een kleur welke tot op minder dan 1/1000-ste van een nanometer nauwkeurig bepaald is.

Er is echter wel een 'maar': de nauwkeurigheid waarmee de golflengte "bestaat", wordt bepaald door hoe lang je lichtbron "aanstaat". Als je een laser "lang" aan hebt staan, dan is de golflengte "zeer scherp" bepaald, maar als hij pas "kort" aan staat, dan geeft hij een emissie die "vrij breed" is in het golflengtedomein. (*)

(*) Ik gebruik hier al die "quotes" omdat ik formules uit de quantummechanica aan het vertalen ben. Dit moet je dus alleen zien als een beschrijving, en niet zoals het echt werkt.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: kleur oneindigheid

In principe wel kan je wel elke golflengte hebben die je maar zou willen (afhankelijk van welke soort laser je gebruikt). Sommige lasers hebben een kleur welke tot op minder dan 1/1000-ste van een nanometer nauwkeurig bepaald is.
En bestaat er een golflengte kleiner dan de Plancklengte?
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: kleur oneindigheid

Als je bedoelt "een golflengteverschil tussen twee goed gedefinieerde golflengtes welke kleiner is dan de Plancklengte", dan is het antwoord volgens de huidige kennis van de quantumelectrodynamica: ja.

Die Plancklengte waar iedereen zo verliefd op lijkt te zijn komt (voor zover ik weet) niet uit bestaande theorieen zoals gewone quantummechanica, quantumelectrodynamica or algemene relativiteitstheorie. Dit is een lengte waarop de eerste effecten van quantumgravitatie zichtbaar zouden (kunnen) worden. Maar aangezien we daar nog helemaal geen theorie voor hebben, is het zomaar gebruiken van de Plancklengte een beetje raar...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: kleur oneindigheid

Antwoord op vraag.

Een mens kan ongeveer 10 miljoen verschillende kleuren zien!!! :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: kleur oneindigheid

Maar ja, het oog van een mens mixed ook kleuren, als je rooie verf en blauw door elkaar gooit krijg je dus paars, maar eigelijk is het gewoon rood en blauw dat het oog ziet. Verder ziet het menselijk ook verschil in intensiteit als kleur verschil. Donker geel is namelijk een olijfkleur, het zelfde is dat roze licht rood is, maar de golflengte blijft gelijk.

Reageer