Bloedsomloop Isopoda (Pissebed)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Bloedsomloop Isopoda (Pissebed)

Hallo iedereen,

ik zit met een prangende vraag. Kan iemand mij helpen met de vraag: hebben Isopoda (pissebedden) een bloedsomloop. Zo ja, waar kan ik hierover informatie vinden. Ik heb mij gek gezocht op het Internet zonder ook maar iets te vinden. Ik weet dat het dier bij de hogere kreeftachtigen hoort, maar is de bloedsomloop daarom hetzelfde als dat van een kreeft?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.278

Re: Bloedsomloop Isopoda (Pissebed)

Pissebed = sowbug= oniscus asellus

google oniscus asellus circulation

en volgens mij gaat dit over pissebedharten. Al snap ik maar 1 op 2 woorden.

http://www.springerlink.com/content/vj37753t5760932x/
Harald Otto Liebich1    

(1)  Cellular Cardiology Research Group, Zoological Laboratory, University of Bergen, Norway  

(2)  Zoological Laboratory, Allégt. 41, N-5014 Bergen, Norway  

Accepted: 23 September 1980  

Summary  The endocardium of Oniscus asellus L. and Asellus aquaticus L. consists of lipid cells. The epicardium consists of a layer of cells with a vesiculated cytoplasm covered by a thick extracellular fibrous sheet. The myocardium is a single layer of cells, the sarcolemma invaginates at Z disc level forming transverse tubules, and longitudinal tubules branch off from these. At the A-I level' longitudinal tubules form transverse systems, which form couplings with the sarcoplasmic reticulum. The sarcoplasmic reticulum appears as perforated sheets enveloping the myofibrils. Two types of nerve terminal are found: one is embedded in a myocardial cell process, the other lies in a myocardial cell depression. They contain clear and dense-cored synaptic vesicles.

Key words  Cardiac ultrastructure - Innervation - Isopoda (Crustacea)

This work was supported by grants from the Norwegian Research Council for Science and the Humanities
een sarcoplasmisch reticulum....... toe maar. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Bloedsomloop Isopoda (Pissebed)

Leuke tekst met een hoop dure woorden, maar er staat weinig.

Het beschrijft hoe het hart van een pissebed er op cellulair niveau eruit ziet. Met name de hartspiercellen (myocardium).

Op wiki vond ik de volgende zin:
De pissebed heeft voor de ademhaling net zoals vissen kieuwen en deze zitten aan de achterste poten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pissebed

Dus als ie kieuwen heeft dan zal die hoogstwaarschijnlijk ook bloed hebben.

Insecten hebben geen bloed (wel een vloeistof maar geen zuurstof vervoerend) omdat ze buisjes door hun hele lichaam hebben. Dat heeft een pissebed niet dus gok ik dat hij wel bloed heeft.

Bovendien zagen we in het stukje van Jan dat ie een hart heeft.
Ik weet dat het dier bij de hogere kreeftachtigen hoort, maar is de bloedsomloop daarom hetzelfde als dat van een kreeft?
Vaak is dat wel zo. Families lijken meestal erg sterk op elkaar dus de kans is vrij groot dat het vergelijkbaar is.

Dus kieuwen, een hart en familie van de kreeft.

Lijkt me duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Bloedsomloop Isopoda (Pissebed)

Dalton schreef:Dus kieuwen, een hart en familie van de kreeft.

Lijkt me duidelijk.
hmm hoe je dat zo zegt denk ik meer meteen aan een wezen uit man in black, dan aan een pissebed, maar oke. :)

Reageer