Analyse oefening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 76

Analyse oefening

hallo, ik heb hier 2 oef, ik denk dat ik de 1ste gevonden heb, de tweede vind ik niet echt.

Bij de eerste oefening is het de bedoeling dat je de blauwe coordinaat vind, bij de tweede moet je de hoek vinden.

Voor de eerste kom ik uit: (0; 1,04)

Voor de tweede heb ik wel een beredenering maar dat zijn 3 heeeel lange vgln met 3 onbekenen en derive vind geen oplossing.

Afbeelding

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Analyse oefening

Ga uit van een assenstelsel. Punt A(1,0), B(0,4). We bekijken dan drieh OAB.

Lijn AB met verg: y=-4x+4.

Lijn onder 45° door O heeft als verg: y=x snijdt AB in D(4/5,4/5).

We hebben verder nodig de lijn door O loodrecht AB met verg: y=1/4x. Snijden van deze lijn met de lijn AB geeft punt E(16/21,4/21). Maar we hebben het punt F nodig op de lijn OE met OF=2OE (waarom?), dus F(32/16,8/21).

De lijn DF geeft het gewenste snijpunt op de y-as.

Bij opgave 2 is punt G(0,2) en daarmee lijn GF nodig. Snijdt GF met AB. Noem dit punt C dan is de gevraagde hoek van OC met OA eenvoudig te berekenen.

Opm: Je moet wel een redelijk grote 'nette' tekening maken. Dan kan je die gebruiken voor een ruwe controle.

Berichten: 76

Re: Analyse oefening

bij vraag 2 snap ik nog steeds niet hoe jij dan die C vind, als je die hoeken niet weet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Analyse oefening

bij vraag 2 snap ik nog steeds niet hoe jij dan die C vind, als je die hoeken niet weet?


Heb je opg 1 gevonden?

Bij opg 2 staat: Snijdt GF met AB, noem dit punt C. G en F zijn bekend dus lijn GF ook! En met C weet je lijn OC dus de rico van deze lijn en daarmee (tangens van de gevraagde hoek is de rico van OC) de gevraagde hoek.

Of ook:
\(\tan(\angle COA)=\frac{y_C}{x_C}\)

Berichten: 76

Re: Analyse oefening

Opgave 1;

voor 1 kwam ik reeds uit: dat de gevraagde coordinaat (0; 1,04) is

Opgave 2;

Hoe kan je daar tg gebruiken? is dat een rechte hoek?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Analyse oefening

Safe schreef:Ga uit van een assenstelsel. Punt A(1,0), B(0,4). We bekijken dan drieh OAB.

Lijn AB met verg: y=-4x+4.

Lijn onder 45° door O heeft als verg: y=x snijdt AB in D(4/5,4/5).  

We hebben verder nodig de lijn door O loodrecht AB met verg: y=1/4x. Snijden van deze lijn met de lijn AB geeft punt E(16/21,4/21). Maar we hebben het punt F nodig op de lijn OE met OF=2OE (waarom?), dus F(32/16,8/21).

De lijn DF geeft het gewenste snijpunt op de y-as.

Bij opgave 2 is punt G(0,2) en daarmee lijn GF nodig. Snijdt GF met AB. Noem dit punt C dan is de gevraagde hoek van OC met OA eenvoudig te berekenen.

Opm: Je moet wel een redelijk grote 'nette' tekening maken. Dan kan je die gebruiken voor een ruwe controle.
Er zit een fout in de berekening: E(16/17,4/17) dus F(32/17,8/17) geeft voor het snijpunt met de y-as als y-coördinaat 24/23.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Analyse oefening

mathieu_vd schreef:Opgave 1;

voor 1 kwam ik reeds uit: dat de gevraagde coordinaat (0; 1,04) is

Opgave 2;

Hoe kan je daar tg gebruiken? is dat een rechte hoek?
Opg 1 (0,24/23) is dus correct (zijn benaderingen toegestaan, zo ja tot welke decimaal?).

"Hoe kan je daar tg gebruiken? is dat een rechte hoek?"

Deze vraag begrijp ik niet, OC is een lijn met een rico, met de rico bereken je (op vermelde wijze) de gevraagde hoek.

Je moet de methode van opg 1 begrijpen om te zien wat bij opg 2 gebeurt.

Je vragen graag wat nauwkeuriger formuleren!!!

Reageer