getallenverzameling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: getallenverzameling

Oké, dat kan best zijn - maar dat neemt niet weg dat je axioma's niet moet bewijzen.

Dus: "stellingen moet je bewijzen, dus axioma's ook" is géén correcte veralgemening.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: getallenverzameling

Neen dat is zeer juist. Het was niet de bedoeling van dit tegen te spreken. Het was maar de bedoeling van juist te bewijzen of er bestaan. Ik meen dat daar een groot verschil tussen is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: getallenverzameling

Misschien kunnen we om dit probleem op te lossen een nieuw axioma aannemen namelijk dat ze bestaan?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: getallenverzameling

Welk probleem?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: getallenverzameling

Als oplossing op het probleem in deze posting had men het volgende geantwoord: "Eerst bewijzen dat iets bestaat vooraleer men er naar zoekt". Ik meen dit toch zo begrepen te hebben.

Wel zonder veel problemen te willen maken kwam bij mij de volgende vraag op:" Wij aanvaarden zomaar dat er axioma's bestaan, moeten wij niet eerst aantonen dat er axioma's zijn". Ik heb dan mijn vraag zelf beantwoord. Maar misschien is mijn vraag wel een beetje ver gezocht?

Natuurlijk het gaat hier niet over de definitie of de betekenis van axioma's. Als we met niets beginnen kunnen we natuurlijk niets afleiden. :)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: getallenverzameling

Nee, wij roepen axioma's in het leven, dat is hun bestaansrecht.

Of er (in dit voorbeeld) al dan niet een kleinste reëel getal bestaat, kan aan de hand van axioma's, definities (en eventueel eerder bewezen stellingen) aangetoond worden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer