Waarom pluto buiten definitie valt

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Waarom pluto buiten definitie valt

Lezers,

Ik had laatst een discussie met een aantal personen over waarom Pluto nou eigenlijk geen planeet meer is. Nu zullen wel een aantal mensen denken, daar is toch al een topic over? Nou, inderdaad, deze: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=37899

Die is wel gesloten en hierin wordt naar een topic verwezen dat niet meer bestaat. :?: Vandaar dat ik deze nieuwe heb geopend.

Definitie planeet:

A "planet" is a celestial body that: (a) is in orbit around the Sun, (b) has sufficient mass for its self-gravity to overcome rigid body forces so that it assumes a hydrostatic equilibrium (nearly round) shape, and © has cleared the neighbourhood around its orbit.

Definitie dwergplaneet:

A "dwarf planet" is a celestial body that: (a) is in orbit around the Sun, (b) has sufficient mass for its self-gravity to overcome rigid body forces so that it assumes a hydrostatic equilibrium (nearly round) shape2, © has not cleared the neighbourhood around its orbit, and (d) is not a satellite.

De enige reden (en het enige verschil) dat Pluto niet in de definitie past is omtrent sub C, dat Pluto zijn baan niet schoon zou hebben geveegd.

Maar, Pluto botst toch met niemand. In mijn ogen is zijn baan gewoon schoon. De baan van de aarde is toch ook niet schoon (vallende sterren). En Jupiter slokt ook ieder jaar flinke hoeveelheden puin op.

Kan iemand me er iets meer over vertellen? :)

Berichten: 824

Re: Waarom pluto buiten definitie valt

Nou kijk. Pluto bevindt zich in een ring van puin die om de zon draait. Om als een echte planeet te voldoen moet, zoals je weet, de baan van Pluto vrij van puin zijn. Dat is, omdat anders Pluto gewoon een stuk puin in een grote groep puin is. Dan is het dus maar de vraag of hij zelfstandig ook rond de zon kan circkelen. Omdat er dus vermoedt wordt dat Pluto gewoon een grote ronde steen in een astroïdegordel is, noem je het een dwergplaneet en geen planeet.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Re: Waarom pluto buiten definitie valt

Ruben. Ik ben het er overigens mee eens dat Pluto geen planeet is, maar mijn reden ligt vooral aan de baan die deze dwergplaneet beschrijft. Maar je uitleg overtuigd me eigenlijk niet echt.

Misschien dat het begrip baan dan ook gedefinieerd moet worden? En misschien moet het begrip puin ook gedefinieerd worden? Is een steentje van 1 m al puin, of pas vanaf 10 m bijvoorbeeld.

Leuke definities over die (dwerg)planeten, maar niet echt sluitend vind ik. Iemand anders wellicht? [rr]

Berichten: 38

Re: Waarom pluto buiten definitie valt

Er is, zelfs onder wetenschappers die het eens zijn met de "degradatie" van Pluto, veel discussie over deze definitie van planeten en dwergplaneten. Ik denk dat dit komt doordat men eerst heeft besloten dat Pluto geen planeet meer was, en daarna de definities heeft opgesteld.

Maar om tot de kern van de zaak te komen: het punt is dat Pluto in de Kuipergordel ligt, maar dat dit object in 1930 per toeval werd ontdekt. Toen was voor iedereen duidelijk dat Pluto een planeet moest zijn, maar nu weten we beter: er zijn tientallen, zoniet duizenden objecten zoals Pluto die een gelijkaardige baan hebben. De aarde en de andere planeten hebben geen grote objecten die in hun baan rondslingeren, buiten zeer occasionele kometen, planetoïden die afwijken van hun baan en andere zeldzame gevallen. In (de buurt van) Pluto's baan komen echter veelvuldig planetoïden etc. voor, wat de reden is voor zijn status van dwergplaneet.

Ik ben geen astronoom, don't shoot me if i'm wrong.
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

Berichten: 824

Re: Waarom pluto buiten definitie valt

@Luka

Je hebt inderdaad gelijk dat je zegt dat de astroïden die af en toe in onze baan komen afwijken van hun normale baan. Dat is precies het verschil met alle 'troep' (lees astroïden) in de Kuipergordel. Dat schuift wel een beetje heen en weer, maar blijft over het algemeen op z'n plek.

@Markma

De defenitie van een 'baan' is simpel weg het circelen om een ster. Hoe die baan er uitziet, maakt niet uit. Zolang de baan maar constant is, het object moet elke keer op de zelfde manier de ster rond.

En wat puin nou precies is, tja... Dat is iets waar de meeste mensen zich niet echt druk over maken. Het meeste puin zijn namelijk astroïden die zich ook in de baan om de zon bevinden. Er zijn twee 'clusters' om het zo maar te noemen, een tussen mars en jupiter en de welbekende Kuipergordel. Hier vindt je hoge concentraties astroïden.

Zeg het maar als ik nog niet helemaal duidelijk ben...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Re: Waarom pluto buiten definitie valt

De defenitie van een 'baan' is simpel weg
Dat is me allemaal duidelijk. Het gaat me meer op het begrip baan in het kader van een schone baan in de (dwerg)planeetdefinieties.

Pluto heeft een diameter dan zo'n 2300km. De baan is dan in principe een elliptische vorm met een bolvormige doorsnede van 2300 km. Kans is groot dat die dus wel schoon is waardoor je weer in conflict raakt met de definitie en toewijzing van Pluto.

Als je een baan mag zien als "10 maal de diameter van de planeet", dan wordt het weer een ander verhaal. Ik noem maar wat.

Berichten: 824

Re: Waarom pluto buiten definitie valt

De baan is, zoals ik eerder al zei, een patroon dat de planeet aflegt en steeds herhaalt. Ik weet niet precies wat je probeerd duidelijk te maken maar misschien dat onderstaand tekeningetje het een en ander duidelijk maakt:

Afbeelding

Zoals je ziet bevindt Pluto zich meestal in de Kuiper Belt. Waarom de baan van Pluto zo overduidelijk eivormig is weet ik niet.

Dan tot slot nog iets wat Wiki meldt: "Behalve Pluto en Charon bewegen er andere Kuipergordel objecten in een vrijwel identieke baan"...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 42

Re: Waarom pluto buiten definitie valt

Dan tot slot nog iets wat Wiki meldt: "Behalve Pluto en Charon bewegen er andere Kuipergordel objecten in een vrijwel identieke baan"...


En die zelfs groter zijn dan pluto...

Berichten: 824

Re: Waarom pluto buiten definitie valt

mmmaster> schreef:
Ruben Kwast schreef:
Dan tot slot nog iets wat Wiki meldt: "Behalve Pluto en Charon bewegen er andere Kuipergordel objecten in een vrijwel identieke baan"...


En die zelfs groter zijn dan pluto...
Inderdaad. Deze hebben alleen een onregelmatig oppervlak en voldoen slechts aan één van de drie punten. Daarom zijn het meteoriden en géén (dwerg)planeten. Ze zitten alleen in een baan om da aarde en dat is niet voldoende.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Re: Waarom pluto buiten definitie valt

Ik ben wekelijks thuis in de astronomie dus ik ben helemaal op de hoogte over de banen van planeten enzo. Het gaat me alleen om de definitie om een baan schoon te vegen. Hoe is hierin een baan gedefinieerd en dan met name de breedte, hoogte, oppervlak, inhoud? Dus de afmetingen.

Als de baan precies de doorsnede heeft van de planeet, en hiermee een rondje maakt rond de zon, dan is de kans toch groot dat de baan van pluto ook schoon is. In mijn ogen tenminste.

Berichten: 824

Re: Waarom pluto buiten definitie valt

Er kunnen meerdere objecten zijn met dezelfde baan als Pluto. Zo werd er beweerd dat er precies tegenover onze planeet, zich Planet X op dezelfde manier om de zon heen bewoog als wij. Ik denk echter dat voor 'baan' geldt: de afstand van de buitenste maan tot de planeet × 2. Ik denk ook dat er dan een cirkel van gemaakt moet worden. Op die manier krijg je een soort buis waar de planeet incl. alle manen doorheen zweeft. En die buis moet altijd vrij zijn van puin.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Reageer