Zouden LEDs bruikbaar(der) zijn bij fotosynthese?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Zouden LEDs bruikbaar(der) zijn bij fotosynthese?

De optima liggen bij 700 en 680 nm. Er zijn meerdere (kleinere) toppen voor fotosynthese in het spectrum.
680-700nm licht is het zichtbare rode licht. Nu heeft osram bijvoorbeeld een rode deco spot led, http://www.osram.nl/profispotnews/lees.php?id=27, welke mij een stuk energie zuiniger lijkt dan een gewone gloeilamp. Is deze echter net zo efficient?

Er is op het forum al verschillende keren spraken geweest om dit te gaan onderzoeken:

- http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ht=fotosynthese

- http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ht=fotosynthese

, maak ik heb eerlijk gezegd nergens een resultaat gevonden

De vraag is dan ook of je LED lampen zou kunnen gebruiken voor het opkweken van planten (en anders gaat er een opstelling gebouwed worden om te testen ;-) ) ?

Berichten: 590

Re: Zouden LEDs bruikbaar(der) zijn bij fotosynthese?

Ik zou zeggen, waarom niet?

Als de kleur en de intensiteit van het licht maar goed is. Intensiteit met ledjesis misschien een praktisch probleem, maar daar valt dus wel weer een mouw aan te passen :wink:

Berichten: 38

Re: Zouden LEDs bruikbaar(der) zijn bij fotosynthese?

LED's zullen binnen afzienbare tijd een goed alternatief gaan vormen voor de bestaande soorten assimilatiebelichting. Een combinatie van rode, groene en blauwe LED's produceren wit licht. Er moet echter nog veel onderzoek gedaan worden om hogere lichtopbrengsten te verkrijgen. Maar op termijn is het zeker een zeer goed alternatief.

Hier enkele voordelen van het gebruik van LED'S:

- LEDs stralen naar de voorkant bijna geen warmte uit, waardoor de belichting op korte afstand van de plant gebracht kan worden.

- De uitstraling naar de omgeving buiten de kas kan hierdoor sterk verlaagd worden, hetgeen een belangrijk milieu-aspect is.

- De intensiteit van LEDs kan eenvoudig geregeld worden met dimmers i.t.t de huidige kasverlichting.

- LEDs kunnen zonder beperking en met hoge frequentie aan- en uit geschakeld worden.

- LEDs zijn klein en handelbaar. Daardoor kunnen ze in matrices en rijen onder in het gewas worden geinstalleerd, bijvoorbeeld op de aanwezige verwarmingspijpen, waardoor geen lichtonderschepping van het daglicht optreedt.

- LEDs hebben een uitzonderlijk lange levensduur (>40.000 uur) en ze zijn zeer bestendig tegen stoten en vibraties.

- LEDs zijn veilig omdat ze geen glas bevatten en op laag-spanning werken.

- LEDs zijn leverbaar met verschillende emissie spectra waardoor het mogelijk wordt om processen te sturen met licht van verschillende golflengten.

Een nadeel is momenteel nog de relatief hoge prijs van de LEDs. De ontwikkeling van nieuwe High Flux LEDs gaat echter razendsnel en het is te verwachten dat binnen enkele jaren de prijs zodanig gedaald is dat de aanschaf binnen bereik komt.

Dus de opkweek van plantjes met behulp van LED's zal op termijn zeker mogelijk zijn, maar voorlopig zou ik het toch nog met andere soorten assimilatiebelichting doen totdat het onderzoek degelijk is afgerond en geoptimaliseerd.
POST-DOCTORAAL ONDERZOEK:

Methods of communication used by Mammalia (voorlopige titel)

Berichten: 333

Re: Zouden LEDs bruikbaar(der) zijn bij fotosynthese?

kerel google eens rond je kan nu al led paneelen bestellen waar je mee kan kweken, zelfs weed :)

Berichten: 0

Re: Zouden LEDs bruikbaar(der) zijn bij fotosynthese?

er is in de tussentijd veel gebeued in de led-industrie

ik wil jullie allemaal graag verwijzen naar de website van LUUMS

LUUMS LED's

LUUMS LED's 2

Ik moet zeggen dat ik heel erg enthousiast ben over deze LED's en raad ze dan ook ten zeerste aan.

Ze zijn niet allen voor in huis verkrijbaar. Nee, ook hebben ze groeilampen ofwel assimilatie systemen ( gewas belichting voor in kassen ), LED voor de professionele markt: straatverlichting, tunnel verlichting, schijnwerpers etc.

Reageer