wat is (de globale) samenstelling van Postgate Medium B?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

wat is (de globale) samenstelling van Postgate Medium B?

Voor een onderzoek naar corrosie moet ik alle vormen van corrosie bekijken en uitwerken, zo ook microbiële corrosie.

Ik kwam zo op een onderzoek uit waarin SRB's (sulfate reducing bacteria) op kweek waren gezet in Postgate Medium B. Nu is mijn vraag: wat is de (globale) samenstelling hiervan? Waarschijnlijk zit er een zwavelverbinding in, maar ik ben benieuwd wat voor precies en wat er nog meer bij zit?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Voor de aardigheid heb ik het experiment hier bijgevoegd:

Plaatjes staal zijn blootgesteld aan pure of gemixte bacteriecultuur in Postgate Medium B bij 22 graden celcius.

De specifieke gebruikte bacteriën bij dit experiment waren Vibrio anguillarum, Desulfovibrio Vulgaris en X12 (wat waarschijnlijk Citrobacter was).

Het diagram toont het gewichtsverlies na drie weken:

Afbeelding

Ik ga er vanuit dat het controle-stuk in steriel Postgate Medium B stond.

Opvallend is hierbij, dat Vibrio anguillarum kennelijk een beschermende laag vormt waardoor corrosie wordt voorkomen. Maar in combinatie van de Desulfovibrio Vulgaris vormt het de meest aggresieve corroderendde biofilm.

X12 schijnt dan weer niet veel uit te halen, behalve als het in combinatie met de andere twee culturen gebracht wordt. Dan lijkt het dat X12 de acties van de rest veranderd.

Berichten: 4

Re: wat is (de globale) samenstelling van Postgate Medium B?

Googelen gaf mij in eerste instantie geen uitkomst, maar toevalligerwijs kwam ik via via toch op een site terecht waarin de samenstelling van een groot aantal voedingsmedia kwam. Als mensen er (zonder resultaat) moeite in hebben gestoken: alsnog bedankt :)

Postgate Medium B:

NaCl 1.0 g

KH2PO2 0.5 g

NH2Cl 1.0 g

CaSO2 x 2 H2O 1.0 g

MgSO2 x 7 H2O 2.0 g

Na-lactate 3.5 g

Yeast extract 1.0 g

Ascorbic acid 1.0 g

Thioglycolic acid 1.0 g

FeSO2 x 7 H2O 0.5 g

Tap water 1000.0 ml

Informatie gevonden bij een Russische academie:

http://www.vkm.ru/catalog/text/media.txt

Reageer