Wiskunde studie starten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 46

Wiskunde studie starten

Ik wil een studie wiskunde starten maar vraag me af bij welke universiteit dat het beste wordt gegeven. Ik wil een keuze maken uit Nijmegen (RU), Eindhoven (Tue) en Utrecht (UU). Hoe zijn de huidige wiskundestudenten tot een keuze gekomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde studie starten

Hier zullen er wel 'enkele' rondlopen, maar ik betwijfel dat je genoeg wiskundestudenten zal vinden om een (redelijk) objectief oordeel daar over te krijgen.

Soms verschillen de programma's wat, afhankelijk van de universiteit, je zou kunnen rekening houden met je interesses, de nabijheid, ...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Wiskunde studie starten

Ik heb wiskunde in Groningen gestudeerd. Het verschil tussen de zuivere wiskunde (algebra/analyse) en de technische wiskunde was groot en al snel duidelijk. Ik ben technisch gaan doen onder andere door de betere toekomstperspectieven. Wil je ook meer de toegepaste kant op, zou ik zeker Eindhoven kiezen. Ben je meer liefhebber van algebra, dan kun je beter een van andere kiezen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nauwelijks op de hoogte ben van de huidige studieinhoud op alle drie de universiteiten. Het voordeel van Groningen was dat er je na 1 jaar kon kiezen kon kiezen voor zuivere of technische wiskunde, beiden met verschillende afstudeerrichtingen. Kon ik er nog wat langer over nadenken.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Wiskunde studie starten

Ik ben net (dit schooljaar) begonnen in Utrecht

nou....Utrecht weet me deze dagen flink te vermoeien. Als je zin hebt in zinloze frustratie, dan kan je hier je hart ophalen. Echt waar hoor...heel vermeiend...niet dat de stof nou zo moeilijk is, maar ze weten me wel bezig te houden door te vragen om alles netjes te doen en door de computers...

Het is ook niet zo leuk om daar les te krijgen, best koud enzo. Nee, niet echt een plek waar ik me op mijn gemak voel.

Maar goed daar heb ik het ook niet op uitgekozen...dus wat niet is kan nog komen. En ja, je hebt er veel te kiezen, heel veel zelfs.

Berichten: 46

Re: Wiskunde studie starten

Ik heb wiskunde in Groningen gestudeerd. .. kiezen voor zuivere of technische wiskunde, beiden met verschillende afstudeerrichtingen.


Kun je me over dit verschil wat meer vertellen? Waar richt technische en zuivere zich op? Wat is het verschil in beroepsperspectief (makkelijk baan ja/nee?) en beroepsrichting (wat voor baan)?

Berichten: 251

Re: Wiskunde studie starten

Ik ben dit jaar begonnen met Technische Wiskunde aan de TU/e.

Ik heb het daar enorm naar mijn zin!

De colleges gaan op een goed tempo en sluiten goed aan, je wordt aangezet tot het maken van je huiswerk met een bonuspuntregeling (ik neem aan dat je op VWO je wiskundehuiswerk vaak niet maakte, dat is een killer op de universiteit, dus het is goed dat ze dat stimuleren)

Verder zijn er vaak tentamens (eens in 5 weken) wat ook bijdraagt aan het goed onthouden van de stof en liggen alle gebouwen op de campus dicht bij elkaar en bij het station.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Wiskunde studie starten

Aan de meeste universiteiten is het aantal wiskundestudenten te klein om volwaardige wiskunde masters aan te bieden. Dan moet je in de masterfase vakken gaan volgen die worden aangeboden door de 'landelijke master' (zie www.mastermath.nl ). Deze vakken worden grotendeels in Utrecht gegeven dus dan ben je behoorlijk in het voordeel als je tegen die tijd toch al in Utrecht woont/studeert.

Maar eigenlijk vind ik dat je in Amsterdam moet komen studeren omdat Amsterdam gewoon de leukste stad is. 8) :wink:
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Wiskunde studie starten

Math-E-Mad-X schreef:Aan de meeste universiteiten is het aantal wiskundestudenten te klein om volwaardige wiskunde masters aan te bieden. Dan moet je in de masterfase vakken gaan volgen die worden aangeboden door de 'landelijke master' (zie www.mastermath.nl ). Deze vakken worden grotendeels in Utrecht gegeven dus dan ben je behoorlijk in het voordeel als je tegen die tijd toch al in Utrecht woont/studeert.

Maar eigenlijk vind ik dat je in Amsterdam moet komen studeren omdat Amsterdam gewoon de leukste stad is.  8)  :wink:
dat geloof je toch niet....Utrecht is waay beter dan wiet-dam (de stad is echt mooi en gezellig enzo, dat was wel de meest positieve verassing, want ik had de universiteit om de opleiding gekozen)....maar ach wie maakt zich nou zorgen om z'n master...wie weet heb je tegen die tijd wel genoeg van wiskunde en wil je een andere master volgen...

Nuja heb ik toch een klein voordeeltje (+de stad natuurlijk...) ...voor wat t waard is...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskunde studie starten

maar ach wie maakt zich nou zorgen om z'n master...wie weet heb je tegen die tijd wel genoeg van wiskunde en wil je een andere master volgen...
Als je Wiskunde studeert mag je er toch vanuit gaan dat je die interesse niet na 3 jaar verliest :)

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Wiskunde studie starten

timwaagh schreef:maar ach wie maakt zich nou zorgen om z'n master...wie weet heb je tegen die tijd wel genoeg van wiskunde en wil je een andere master volgen...
Als je Wiskunde studeert mag je er toch vanuit gaan dat je die interesse niet na 3 jaar verliest :)
Je standpunt is duidelijk.... en nu nog de argumentatie.

Ik vind dat je daar wel degelijk rekening mee moet houden zeker gezien de hoge uitval.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskunde studie starten

Maar je haalt nu in principe twee dingen door elkaar.

Je hebt het enerzijds over het niet doorgaan met wiskunde na je bachelor, en aan de andere kant over uitval. Uitval is juist het vroegtijdig stoppen vóór je bachelor. Volgens mij is het Bachelor-Master systeem er juist voor om een goede mogelijkheid te hebben te gaan werken na drie jaren Uni.

Mij lijkt, dat als je je bachelor wiskunde hebt, dat de kans dan vrij groot dat ten eerste je interesse niet is verloren, en ten tweede (in iets mindere mate) dat je met wiskunde verder gaat.

Aan de andere kant is het wel zo, dat het feit dat je voor een master wiskunde verplicht naar Utrecht moet (wat ik eerlijk gezegd betwijfel, maar Math-E-Mad-X zal het wel weten aangezien hij al 4 jaar wiskunde studeert) wat mij betreft geen invloed heeft op de stadskeuze.

Stel je hebt de keuze tussen Utrecht en Amsterdam en je vindt A'dam een veel leukere stad, dan zou ik niet Utrecht kiezen omdat daar de Masters zijn. Dan kun je beter drie jaar in een - jouw inziens - leukere stad zitten en vervolgens naar Utrecht vertrekken.

Overigens bevalt Utrecht mij wel hoor (ik had het hierboven over "in het algemeen"). Ik doe hier Natuurkunde en nu zijn twee van mijn drie vakken wiskundige vakken, die wiskunde-studenten dus ook volgen. Het tempo ligt wel érg hoog, maar dat is een kwestie van wennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wiskunde studie starten

Phys schreef:Volgens mij is het Bachelor-Master systeem er juist voor om een goede mogelijkheid te hebben te gaan werken na drie jaren Uni.  

Mij lijkt, dat als je je bachelor wiskunde hebt, dat de kans dan vrij groot dat ten eerste je interesse niet is verloren, en ten tweede (in iets mindere mate) dat je met wiskunde verder gaat.
Een kleine kanttekening: in de Verenigde Staten is het heel normaal om te stoppen als je je Bachelor (undergraduate) hebt en dan het bedrijfsleven in gaat. Een master-studie wordt in de VS veelal gevolgd door een promotie (graduate).

In Nederland echter hoef je in het bedrijfsleven op dit moment nog niet aan te komen met een bachelor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Wiskunde studie starten

Phys schreef:Maar je haalt nu in principe twee dingen door elkaar.

Je hebt het enerzijds over het niet doorgaan met wiskunde na je bachelor, en aan de andere kant over uitval. Uitval is juist het vroegtijdig stoppen vóór je bachelor. Volgens mij is het Bachelor-Master systeem er juist voor om een goede mogelijkheid te hebben te gaan werken na drie jaren Uni.  

Mij lijkt, dat als je je bachelor wiskunde hebt, dat de kans dan vrij groot dat ten eerste je interesse niet is verloren, en ten tweede (in iets mindere mate) dat je met wiskunde verder gaat.

Aan de andere kant is het wel zo, dat het feit dat je voor een master wiskunde verplicht naar Utrecht moet (wat ik eerlijk gezegd betwijfel, maar Math-E-Mad-X zal het wel weten aangezien hij al 4 jaar wiskunde studeert) wat mij betreft geen invloed heeft op de stadskeuze.

Stel je hebt de keuze tussen Utrecht en Amsterdam en je vindt A'dam een veel leukere stad, dan zou ik niet Utrecht kiezen omdat daar de Masters zijn. Dan kun je beter drie jaar in een - jouw inziens - leukere stad zitten en vervolgens naar Utrecht vertrekken.

Overigens bevalt Utrecht mij wel hoor (ik had het hierboven over "in het algemeen"). Ik doe hier Natuurkunde en nu zijn twee van mijn drie vakken wiskundige vakken, die wiskunde-studenten dus ook volgen. Het tempo ligt wel érg hoog, maar dat is een kwestie van wennen.
ach ik haal echt geen twee dingen door elkaar. Als je bij de 1/3 hoort die uitvalt en dus wat anders gaat doen, hoef je je helemaal geen zorgen te maken om een master. Dus dat haalt de verwachte winst (voor zover je daarvan al kan spreken, maar ik denk dat je me begrijpt) van het kiezen van een stad met de master al 1/3 naar beneden. En dat vind ik genoeg reden om me er niet druk over te maken.

Ik weet niet hoe leuk jou ervaring met natuurkunde is, maar mijn ervaring met wiskunde is in ieder geval (zoals ik al zij) slecht. Maar dat het tempo van lineaire algebra en infi hoog is...misschien, maar het aantal sommetjes zou ik NORMALITER wel makkelijk kunnen doen...ik heb niet het idee dat ik veel nieuws heb geleerd alleen...dat idee had ik op de middelbare altijd wel...

Gek he?

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Wiskunde studie starten

Ik overweeg sterk om (wiskunde) te studeren in Nederland. Ik denk dat het Leiden gaat worden, maar vinden jullie Leiden het beste plek om wiskunde te studeren in Nederland ?

dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Wiskunde studie starten

mo² schreef:Ik overweeg sterk om (wiskunde) te studeren in Nederland. Ik denk dat het Leiden gaat worden, maar vinden jullie Leiden het beste plek om wiskunde te studeren in Nederland ?

dank u
ik denk niet dat er iemand is die op alle plekken in nederland heeft gestudeerd, dus lastig vergelijken. Er loopt hier iemand rond die utrecht leuker vindt dan eindhoven. en mij dan ook vorig jaar heeft aangeraden naar utrecht te gaan.

ik zou zelf niemand aanraden om naar utrecht te gaan, maar dat kan je hierboven ook lezen. btw, kamers zijn ook heel lastig te krijgen in utrecht en elke dag met de trein gaat na een tijdje vervelen (en ik ben nu al drie jkeer te laat geweest, terwijl ik meestal een half uur moet wachten tot de les begint...)....dus nog meer reden om dat niet te doen.

Ik heb wel wat goede verhalen over leiden gehoord, er zijn ook zat goede verhalen over utrecht, dus of dat nou zoveel zegt....

Reageer