osmose, diffusie en suikerwater door patat.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 385

osmose, diffusie en suikerwater door patat.

Voor het school hebben we thuis een proef moeten doen.

We moesten een aardappel in twee snijden en een deel uithollen. Een deel moesten we met suiker vullen.

Nu blijkt dat waar de suiker ligt, en er water door de aardappel komt. En weer weg trekt, de rand van de aardappel zwart ziet. Ik vraag mij af waarom.

Ook moet we een voorbeeld zoeken van diffusie in het menslijk lichaam. Maar nergens ik kan mij voorstellen dat diffusie optreed.

En ook een voorbeeld van osmose. Daarvoor heb ik het proces in de darmen genomen. Klopt dit.

Waarom kleurt mijn aardappel zwart. Of wat gebeurt als suiker in water komt?

Weet er iemand een voorbeeld van diffusie in het menselijk lichaam?

Zijn de darmen een voorbeeld van osmose?

het is slechts een deel van de proef die ik heb beschreven.

Berichten: 64

Re: osmose, diffusie en suikerwater door patat.

Waarom die aardappel zwart wordt ... geen idee lol

waar je diffusie en osmose in het lichaam vindt ...

de longen!

Het mooiste voorbeeld van diffusie in het lichaam.

Zuurstof gaat van de longen het bloed in door diffusie.

Een voorbeeld van osmose vind je bijvoorbeeld in de haarvaten. Voedingsstoffen komen in de cellen terecht door het hele proces van osmose.

Deze site geeft misschien al een duidelijker beeld van heel het proces

http://www.digischool.nl/bioplek/6ath/6vwo...o_csebloed.html

In de darmen ligt het proces iets ingewikkelder ... 't is niet zomaar osmose in de darmen, je gaat beter kunnen uitleggen als je het bij de bloedsomloop houdt, diffusie in de longen en osmose in de haarvaten.

Je vindt behoorlijk wat extra als je even op google zoekt ...

Berichten: 209

Re: osmose, diffusie en suikerwater door patat.

Hallo,

CO2, O2 en water kunnen in het lichaam diffunderen, wat dus geen energie kost.

Dit kan in de longen gebeuren maar ook in andere weefsels.

groetjes Rob

Berichten: 2

Re: osmose, diffusie en suikerwater door patat.

Wat is de titel van waar die proef van die aardappel bijstond???

Diffusie: we ademen O² in, komt in luchtpijp, luchtpijptakken, dan naar de longen, longtakjes, longblaasjes, o² gaat door de wand van de longblaasjes wordt opgenomen door de omliggende bloedvaatjes, dit bloed gaat naar het hart, wordt dan via de slagaders naar alle delen van het lichaam gebracht(want cellen hebben o² nodig); als dit gebeurt is, hebben we dus co², gaat met bloedvaten terug naar het hart, komt terug bij de longblaasjes terecht, gaat terug door die wand, naar longtakjes, longen, luchtpijp en we ademen uit.

Osmose; de celmembranen; deze wanden zijn halfdoorlaatbaar; vb water kan door de cel; sommige kleine stoffen kunnen ook in de cel.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: osmose, diffusie en suikerwater door patat.

Ik heb mijn taak terug gekregen en vind het wel een goed idee hier eens de commentaar van de Leerkracht te zetten.

Als voorbeeld van osmose heb ik genomen. Voedsel dat van de haarvaten naar de cellen gaat. Dit vind ze niet goed. Volgens haar gebuirt dit meer door diffusie en door actief transport.

Wat dan weer wel goed zou zijn geweest.

Waterhuishouding in de cel.

osmotische waarde van het bloed.

Mijn aardappel werd zwart door het een of ander chemische proces met zetmeel. Daar ben ik dan ook niet verder op in gegaan.

P.S. ik ben er mij van bewust dat dit al een redelijk oud topic is, maar het is nog geen twee weken, en ik vind mijn bijdrage persoonlijk wel nuttig. Ik hoop dat jullie het mij dus kunnen vergeven dat ik het nog om hoog schop.

Reageer