Complexe getallen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Complexe getallen

Hallo,

Ik ben 'the road to reality' van Roger Penrose aan het lezen. Ik zit nu aan hoofdstuk 7, hier gaat het over 'complex number calculus'. Ik vind dit vrij moeilijk om te verwerken. Hij gaat hier heel snel over het integreren en differentieren van complexe functies, riemann formules en contour integratie e.d.

Kan iemand mij wat uitleg geven over deze onderwerpen of een link geven naar een nuttige website. Ik heb al rondgekeken op wikipedia e.d. maar veel wijzer ben ik niet geworden. Ik weet dat dit niet zomaar kan uitgelegd worden maar alle hulp is welkom!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Complexe getallen

Een website voor al die zaken kan ik niet geven maar een goed boek: Schaum's outline series theory and problems of complex variables door Marray R. Spiegel. Men begint hier bij het begin van complexe getallen en behandelt praktisch alles.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen

Wat is je voorkennis? Als je analyse (differentiëren in integreren in het bijzonder) al in het reële geval bestudeerd hebt, dan is de complexe uitbreiding niet zo moeilijk. De meeste eigenschappen en stellingen kunnen zonder meer veralgemeend worden, op de gevallen na waarbij het complex karakter voor 'iets extra' zorgt. Zo is complexe differentieerbaarheid niet hetzelfde als reële differentieerbaarheid, het eerste is een sterkere eis.

Uiteraard zijn er wel subtiliteiten en moeilijkheden die opduiken, maar dat hangt er natuurlijk van af hoe 'diep' je wil gaan...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 255

Re: Complexe getallen

Heb een link van een cursus via pm naar je gestuurd

Re: Complexe getallen

Heb een link van een cursus via pm naar je gestuurd
Waarom dat? Mogen wij die link niet kennen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen

Ik ben ook wel geïnteresseerd, als we een kijkje mogen nemen :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Complexe getallen

http://homepages.vub.ac.be/~scaenepe/compl...lexeanalyse.pdf

Hier is die link, dit gaat me al een pak helpen!

Reageer