De zee is leeg

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

De zee is leeg

Vandaag maakt de International Council for the Exploration of the Sea zijn rapport bekend over de toestand van commerciële vissoorten in het noordoosten van de Atlantische Oceaan. Daarin staat dat de meeste vissoorten nog altijd veel te zwaar bevist worden. De kabeljauwvoorraden, bijvoorbeeld, zijn op sommige plaatsen zo goed als uitgeroeid, en de ICES vraagt dan ook een totaal visverbod op de soort in 2007.

Maar zullen de Europese overheden naar die raad luisteren, als straks de visquota voor volgend jaar worden toegekend? Vaak primeert de economie, en daarover maken we ons ernstig zorgen.

Lees meer ... Katholieke Universiteit Leuven

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De zee is leeg

Als iemand het boek "20.000 mijlen onder de zee" van Jules Verne heeft gelezen begrijpt hij/zij dat de mens zeker de laatste 300 jaar de oceaan en zee-en enorm heeft misbruikt en leeg geplundert.

Het wordt eens tijd dat we met de oceanen gaan leven, en niet van.

Berichten: 4.546

Re: De zee is leeg

Het wordt eens tijd dat we met de oceanen gaan leven, en niet van.
dat geld zéker niet alleen voor de oceanen, dat geld voor de gehele planeet en ook voor de mensen om ons heen. maja, geld is natuurlijk veeeeeel belangrijker [rr]
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De zee is leeg

Nope, op terra firma wordt agricultuur toegepast, er wordt dus met de natuur gewerkt. Wel geheel naar onze hand gezet, en alleen de natuur die wij willen, maar het is beter dan alles afschieten in een bos en dan leegkappen om vervolgens verder te gaan.

Behalve enkele zalm kweekerijen in Noorwegen wordt het vissen geheel op de 'jacht' manier uitgevoerd. dat is toch anders dan koeien houwen.

En dan hebben we het nog niet over het potentiaal van de noordzee om er gewassen te kweken. Ja, ook de zee kan groente en fruit voort brengen. Je kan ook denken aan het planten van zeeplanten waarop visjes kopen, waarop grotere visjes komen, die je dan vangt en op eet. Maar een visser gooit gewoon zijn net uit en wacht.

We willen wel naar de maan, of Mars, maar er is 70% van de aarde waar we helemaal niks mee doen.

Berichten: 4.546

Re: De zee is leeg

maja, is dat terre firma wel representatief voor de gehele wereld, hoeveel % is dat eigenlijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De zee is leeg

terra firma is gewoon vaste land, en dat is dan 30% om en rond.

Het percentage wat daarvan geboert wordt is natruurlijk erg klein, maar veel gebieden kun je ook niet op boeren. Het percentage van voedsel dat geproduceerd wordt dmv landbouw is vele malen groter dan wat er geschoten wordt in de jungle.

Berichten: 824

Re: De zee is leeg

Ik ben vis-foob, dus don't blame me! [rr]

Geef mij maar een lekker sappig biefstukje....
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De zee is leeg

ik heb lang ook geen vis gewilt, altijd die botjes en dat *** met die huid,

maar heb het laatst gevonden.

je neemt een goed stuk zonder botten, marineert het voor tenminste 15 minuten met bijvoorbeeld sladressing, en legt het op de 'Foreman grill' (gewoon een geribbelde bakplaat op een helling) 15 minuten en je hebt het lekkerste stukje vis mogelijk.

mijn moeder kan geen vis klaarmaken, mijn vriendin wel.

Berichten: 4.546

Re: De zee is leeg

ow, ik dacht dat terra firma een soort duurzame landbouwmethode bedoelt werd [rr] maar je bedoelt gewoon de Latijnse naam voor vaste land, lol. nee ik bedoelde dat we op het land de natuur vernietigd wordt voor onze kunstmatige natuur (landbouw) zoals de regenwouden, verwoestijning etc etc. er wordt dus niet met de natuur gewerkt, dat bedoelde ik.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 329

Re: De zee is leeg

je bent nog jong Assassinator. Mijn generatie maakte zich ook heel erg druk om het milieu en wij zouden van de geplunderde en vergiftigde natuur weer moeder aarde maken.

Niets maar dan ook helemaal niets van terecht gekomen natuurlijk. De materiële belangen zijn te groot, en we blijken niet anders te kunnen handelen dan via ons korte termijn denken (na ons de zondvloed).

Helaas.

(maar je hebt natuurlijk wel mijn volle sympathie met je nog betrekkelijk grote gevoeligheid voor wat er loos is met onze houding jegens onze(?) planeet)
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De zee is leeg

Zo kun je het ook zien, maar als het niet voor landbouw was, was de kip, de koe en het zwijntje al lang uitgestorven door de jacht. En waren al de oerwouden ook allang plat.

De bos ecologie wordt omgezet in een landbouw ecologie. De landbouw ecologie is natuurlijk veel eenzijdiger, maar levert voor de mens veel meer voedsel op.

Er kan maar een handvol mensen leven in een uitgestrekt bos/jungle.

Dat is inderdaad de tweede stap van de mensheid, om geheel in harmonie met de dieren te leven. Stapje voor stapje. ik heb nog geen idee hoe dat moet.

Berichten: 4.546

Re: De zee is leeg

of we hadden andere dingen gegeten.
Dat is inderdaad de tweede stap van de mensheid, om geheel in harmonie met de dieren te leven. Stapje voor stapje. ik heb nog geen idee hoe dat moet.
en dát bedoelde ik, dan natuurlijk niet alleen dieren, maar de gehele natuur. ik heb helaas ook geen idee hoe dat moet :) maarrrr, dan mogen we nog niet bij de pakken neer gaan zitten. als iedereen zo zou denken en het maar zou opgeven dan komen we nergens [rr]
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 333

Re: De zee is leeg

Gebruik van condooms lost dit probleem op, er zijn gewoon teveel mensen.

Berichten: 12

Re: De zee is leeg

tja of mensen moeten gewoon zuiniger aan doen met dierlijke producten, er is namelijk genoeg ander voedsel wat dat kan vervangen. niet dat dit waarschijnlijk door veel mensen opgevolgd zal worden. maar het zou een goed begin zijn,

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: De zee is leeg

Gebruik van condooms lost dit probleem op, er zijn gewoon teveel mensen.
kort door de bocht, maar wel erg waar. We zijn met 5 miljard teveel. 1 miljard mensen moet wel in goede samenhang met de natuur kunnen leven, misschien 2 miljard. Bedenk dat veel gebieden ook niet zo prettig zijn om te wonen (noordpool bv). Het is eigenlijk gewoon wachten op een grote epidemie, moeder natuur zal wel ingrijpen. Zaak is dat moment nooit te bereiken, maar als we zo doorgaan als we nu doen.....

on topic.: greenpeace heeft een viswijzer waarin wordt aangegeven welke vis je kunt eten die duurzaam geleverd kan worden. Dat zijn erg genoeg erg weinig soorten. Ik hou me daar strikt aan. Als iedereen dat doet, zijn we al een heel eind...
Appareo decet nihil munditia?

Reageer