conventies kop- en voettekst

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

conventies kop- en voettekst

Zijn er conventies voor het gebruik van kop- en voetteksten? Zo ja, wat zijn deze conventies?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: conventies kop- en voettekst

Bestaan er dan afspraken binnen Nederland hoe deze eruit moeten zien of wanneer deze moeten worden gebruikt?
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: conventies kop- en voettekst

Weet ik niet, dat vraag ik me dus net af.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: conventies kop- en voettekst

Duidelijk.

Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Binnen overheidsinstellingen en bedrijven ben ik ook nog nooit iets tegengekomen waaruit blijkt dat er ook maar zoiets als een normering bestaat.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: conventies kop- en voettekst

ik denk dat die bij "instructions for authors" te vinden is bij verschillende wetenschappelijke tijdschriften. Ieder tijdschrift heeft zijn eigen variant. Vroeger konden voetnoten meer dan de helft van een pagina uitmaken.

of hier

http://defoe.sourceforge.net/defoe/footnotes.html
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: conventies kop- en voettekst

Voetnoten zijn niet hetzelfde als een voettekst. In een voettekst staan voetnoten die dan weer verwijzen naar een bron van een stuk tekst of citaat dat in de tekst is gebruikt.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: conventies kop- en voettekst

Er is me nog nooit een echte standaard opgevallen. Je ziet in rapporten vaak de rapporttitel in een koptekst staan, of in dingen die min of meer ook als naslagwerk zijn bedoeld paragraaftitels. Paginanummers natuurlijk. Soms auteursnamen. In een woordenboek wel altijd eerste en laatste lemma van een bladzijde.

Als ik hier eens even wat door de boekenkast blader kan ik geen echte lijn ontdekken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: conventies kop- en voettekst

Raar eigenlijk dat hier geen standaard voor is. Voordeel is wel, als er geen richtlijnen voor zijn dan kan je het eigenlijk ook niet fout doen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer