gaten, geluid en EM straling

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 153

gaten, geluid en EM straling

Hoe kan het dat als de gaten kleiner zijn dan de golflengte EM straling daar niet doorheen (deurtje magnetron) kan en geluid wel (gaatjes in panel voor boxen).

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: gaten, geluid en EM straling

EM-straling geraakt niet uit een magnetron omdat het een soort van kooi van Faraday is. De EM-straling bestaat alleen maar binnen het metalen kooitje dat een magnetron eigenlijk is. Die gaatjes die je in het deurtje ziet is een deel van het metalen raster.

Berichten: 109

Re: gaten, geluid en EM straling

Hoe kan het dat als de gaten kleiner zijn dan de golflengte EM straling daar niet doorheen (deurtje magnetron) kan en geluid wel (gaatjes in panel voor boxen).


Het is sowieso raar EM straling met geluidsgolven te vergelijken. Geluidsgolven berusten fundamenteel op een ander principe dan EM golven. Als moleculen zich kunnen verplaatsen is geluid mogelijk. Als het gat dus groot genoeg is om 1 molecuul door te laten gaan laat het raster theoretisch nog geluid door.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: gaten, geluid en EM straling

Het is sowieso raar EM straling met geluidsgolven te vergelijken. Geluidsgolven berusten fundamenteel op een ander principe dan EM golven. Als moleculen zich kunnen verplaatsen is geluid mogelijk. Als het gat dus groot genoeg is om 1 molecuul door te laten gaan laat het raster theoretisch nog geluid door.
Hmm... Ik weet niet/durf niet te beweren dat een foton kleiner is dan een molekuul. Maar het lijkt mij dat voor bijvoorbeeld elektronen iets gelijkwaardigs (mbt golflengte) opgaat als voor fotonen. En elektronen zijn weer redelijk vergelijkbaar met atomen/molekulen. Je moet ten minste ernstige verstoring krijgen na een gatenraster lijkt me. Zoals licht breekt door een tralie, moet dat bij elektronen en geluid m.i. ook gebeuren.
EM-straling geraakt niet uit een magnetron omdat het een soort van kooi van Faraday is.  De EM-straling bestaat alleen maar binnen het metalen kooitje dat een magnetron eigenlijk is.  Die gaatjes die je in het deurtje ziet is een deel van het metalen raster.
Waarom werkt dat dat alleen bij EM? Omdat EM een elektrisch veld bevat en geluid niet?

Van de andere kant, als ik kijk naar een radar dan zie je dat golven gereflecteerd worden door een maas met voldoende kleine gaten en er ook niet doorheen gaan. Terwijl dat duidelijk geen afgesloten kooi is.

Reageer