snelheid van een geweerkogel

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

snelheid van een geweerkogel

wat is de snelheid van een kogel en versnelt hij nog nadat hij uit de loop is gekomen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: snelheid van een geweerkogel

wat is de snelheid van een kogel en versnelt hij nog nadat hij uit de loop is gekomen ?
nee, hij versnelt niet meer. ER komt namelijk geen kracht meer bij, dus is er ook geen versnelling. (mss nog door de zwaartekract, maar mij lijkt dit te verwaarlozen.)

Normaal is dat sneller dan het geluid, of toch zeker als hij net uit de loop vertrekt.

Maar dit hangt normaal ook af van welke geweer je gebruikt, welke kogels en zo.

Berichten: 142

Re: snelheid van een geweerkogel

volgens mij is dit heel erg van het pistool afhankelijk, misschien dat er op howstuffworks.com iets staat?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: snelheid van een geweerkogel

wat is de snelheid van een kogel en versnelt hij nog nadat hij uit de loop is gekomen ?
Een kogel uit een geweer kan makkelijk 800 m/s halen. Kogels uit pistolen zijn daarentegen minder snel. Sommigen gaan niet eens door de geluidssnelheid heen.
nee, hij versnelt niet meer.  ER komt namelijk geen kracht meer bij, dus is er ook geen versnelling. (mss nog door de zwaartekract, maar mij lijkt dit te verwaarlozen.)
Voor het raken van een doel op afstand speelt de zwaartekracht wel mee! Het richtmechanisme moet ingesteld worden op de afstand van het doel (dit is met name het geval met scherpschuttergeweren).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: snelheid van een geweerkogel

Voor het raken van een doel op afstand speelt de zwaartekracht wel mee! Het richtmechanisme moet ingesteld worden op de afstand van het doel (dit is met name het geval met scherpschuttergeweren).


ja, maar zal de zwaartekacht die naar beneden trekt de snelheid van de kogel sterk beinvloeden, en dan nog in positieve zin want anders is het geen versnelling. Ik zou nee zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: snelheid van een geweerkogel

ja, maar zal de zwaartekacht die naar beneden trekt de snelheid van de kogel sterk beinvloeden, en dan nog in positieve zin want anders is het geen versnelling.  Ik zou nee zeggen.
Dit hangt af van over welke snelheid je het hebt. Denk eraan dat snelheid een vector is en dat de grootte wordt gegeven door de norm van deze vector.

De grootte van de vector zal dus enigszins beinvloed worden door de zwaartekracht, maar als je het over de horizontale component hebt (waar waarschijnlijk dit vraagstuk over ging) dan heeft de zwaartekracht hier natuurlijk geen effect op.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: snelheid van een geweerkogel

joma2620 schreef:wat is de snelheid van een kogel en versnelt hij nog nadat hij uit de loop is gekomen ?


nee, hij versnelt niet meer.


de kogel versnelt nog wel als hij uit de loop komt, dat komt door de gassen die nog een beetje achter de kogel drukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: snelheid van een geweerkogel

de kogel versnelt nog wel als hij  uit de loop komt, dat komt door de gassen die nog een beetje achter de kogel drukken.


Zou de wrijvingskracht dan al niet groter zijn, waardoor de kogel vertraagt?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 6

Re: snelheid van een geweerkogel

hangt van het wapen en type kogel af als ik jou was zou ik maar eens een paar boeken raadplegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: snelheid van een geweerkogel

Zou de wrijvingskracht dan al niet groter zijn, waardoor de kogel vertraagt?


ik geloof dat de kogel nog in het begin nog in een gasstroom van het wapen zit, maar dat is maar een hele kleine afstand

Re: snelheid van een geweerkogel

Een kogel versneld nog even als hij uit de loop komt.

Hoe kleiner zijn vertraging hoe groter zijn BC is (ballistisch coefficient)

Dit is een zeer belangrijk gegeven als je op grotere afstanden gaat schieten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: snelheid van een geweerkogel

Sommigen gaan niet eens door de geluidssnelheid heen.
??? enkel subsonics gaan zo traag.

dit zijn dan ook de uitzonderingen, want bij overgangen gaat de stabilisatie verloren.

snelheden gaan idd. veel hoger dan de 333 m/s waarnaar reeds gerefereerd is.

kogel versnelt na de kroon? mogelijk, maar dan toch zeer weinig.

De meeste poeders die gebruikt worden als propellant voor de kogelkop zijn snelwerkend, dwz. dat de gassen zeer snel tot hun max. volume ge-expandeerd zijn, bv. na 10-15 inch (geweerlopen bestaan normaalgezien tussen de 16 en de 28", pistool/revolverlopen zijn vanaf 1 1/2" tot 8"-terug veralgemenend. TCs niet meegerekend.)

Dus na 10" vertraagd de kogel reeds bij snelwerkende poeders in lange lopen. hie langer de loop, hoe tragen de mondingssnelheid. idd, de kogel wordt gevolgd door de gassen die nog uit de loop komen, maar die zijn reeds maximaal ge-expandeerd, dus de druk is eraf. het zou mij dan ook sterk verwonderen moesten die gassen de kogel dan nog een beduidende snelheidsvermeerdering meegeven. Zelfs al is de wrijving (kogel-loopwand) dan reeds weg.

Re: snelheid van een geweerkogel

Als je een goed pistooltje hebt haal je zo'n 300-400 m/s, met een goed geweer zoals eerder gezegd ongeveer 800 m/s, en wanneer je het ECHT goed aanpakt zijn er guns van zo'n 1000/1100 m/s.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: snelheid van een geweerkogel

Als je een goed pistooltje hebt haal je zo'n 300-400 m/s, met een goed geweer zoals eerder gezegd ongeveer 800 m/s, en wanneer je het ECHT goed aanpakt zijn er guns van zo'n 1000/1100 m/s.
Goed pistooltje? how about nen Hammerli? of ne browning buckmark plus? in cal. 22: Vo = 300m/s. Ne beretta in 9mm? 360 m/s Ne colt delta elite in 10 mm auto? 400 m/s. ne ruger single action in .17 HMR? 700 m/s

Foutje in uwen theorie, niewaar?

Uw snelheden hangen niet af van't pistool hé!

De calibers geven het resultaat?

Als je het echt goed aanpakt, met bijvoorbeeldeen anschutz in .22, ga je nog steeds rond de 300 m/s hangen hé !!!

.22-250 Remington: Vo = 1220 m/s. En er zijn nog snellere calibers genoeg.

Wat ne mens allemaal niet leest op't net...

Re: snelheid van een geweerkogel

je hebt fullmetal jacket ,armor piercings & soft points

snelheden zijn mij onbekend.

Reageer