Problemen met veeltermbreuken
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 9
Problemen met veeltermbreuken
Beste studenten, leraars, leraressen
Ik hoop dat er mij hier iemand kan en wil helpen want heb al veel gehoord dat ze je soms echt niet willen helpen of dat je ze uitlachen met je vraag dat je stelt.
Ik heb de volgende vraagjes:
1. Kan je de werkwijze uitleggen voor het gelijknamig maken van een veeltermbreuk door stap voor stap de werkwijze uit te leggen en 4 voorbeeldjes die ik geef op te lossen?
1.) 1 / 2x ; 1 / (x + 1) ; 1 / 4x
2.) 1 / (x + 2) ; 1 / (x - 2) ; 1 / (x - 3)
3.) 1 / (2x + 2) ; 1 / (x + 1) ; 1 / (x - 1)
4.) (x - 2) / (x + 3) ; (2x - 6) / (6 - 2x) ; 3x / (9 - x²)
5.) 2x / (x + 1) ; 3x / (x - 1) ; (2x + 2) / (x² - 1)
Kan mij iemand helpen zodanig dat ik die andere oefeningen kan maken en liefst de werkwijze uitleggen hoe. Want ik weet nu niet goed is het kleinste gemene veelvoud zoeken of de grootste gemene deler?
Met vriendelijke groet
Student Hogeschool Gent
Ik hoop dat er mij hier iemand kan en wil helpen want heb al veel gehoord dat ze je soms echt niet willen helpen of dat je ze uitlachen met je vraag dat je stelt.
Ik heb de volgende vraagjes:
1. Kan je de werkwijze uitleggen voor het gelijknamig maken van een veeltermbreuk door stap voor stap de werkwijze uit te leggen en 4 voorbeeldjes die ik geef op te lossen?
1.) 1 / 2x ; 1 / (x + 1) ; 1 / 4x
2.) 1 / (x + 2) ; 1 / (x - 2) ; 1 / (x - 3)
3.) 1 / (2x + 2) ; 1 / (x + 1) ; 1 / (x - 1)
4.) (x - 2) / (x + 3) ; (2x - 6) / (6 - 2x) ; 3x / (9 - x²)
5.) 2x / (x + 1) ; 3x / (x - 1) ; (2x + 2) / (x² - 1)
Kan mij iemand helpen zodanig dat ik die andere oefeningen kan maken en liefst de werkwijze uitleggen hoe. Want ik weet nu niet goed is het kleinste gemene veelvoud zoeken of de grootste gemene deler?
Met vriendelijke groet
Student Hogeschool Gent
Re: Problemen met veeltermbreuken
Hier een getallenvoorbeeld: 1/3 + 2/5=
Wat moet je doen? Breuken zijn op te tellen als ze dezelfde noemer hebben. Nu kan je van elke willekeurige breuk een breuk met een andere noemer maken door teller en noemer te vermenigvuldigen met eenzelfde factor. We vermenigvuldigen t en n van de eerste breuk met 5 en t en n van de tweede breuk met 3. De noemers worden 15 -dit is het KGV-, de breuken heten dan gelijknamig (proef dit woord: gelijk van naam betreft de noemer)
=5/(3*5)+(2*3)/5*3)=..., nu worden de tellers opgeteld en de noemer blijft onveranderd.
=(5+6)/(3*5)= 11/15.
Nog een get. vb.: 4/15 - 11/21=... de noemers hebben eenzelfde factor 3
=4/(3*5) - 11/(3*7)=... de nieuwe noemer wordt dus 3*5*7- het KGV-, immers t en n eerste breuk verm met 7 en t en n tweede breuk met 5.
=(4*7)/(3*5*7) - (11*5)/(3*5*7)= (28 - 55)/105=-27/105=-9/35.
Nu jouw vb.: ik neem aan dat je 1/(2x) bedoelt anders staat er 0,5x.
1) 1/(2x); 1(x+1); 1/(4x), de noemers hebben de factoren 4 en x en x+1,
de nieuwe noemer wordt dus 4*x*(x+1), dus
(2*(x+1))/(4*x*(x+1)); (4*x)/...; (x+1)/... (zijn de ... duidelijk)
2) 1/(x+2); 1/(x-2); 1/(x-3) de nieuwe noemer wordt (x+2)(x-2)(x-3),
((x-2)(x-3))/((x+2)(x-2)(x-3)); ((x+2)(x-3))/...; ((x+2)(x-2))/...
3) de eerste noemer kan geschreven worden als 2(x+1), dus de nieuwe noemer wordt 2(x+1)(x-1):
(x-1)/(2(x+1)(x-1)); (2(x-1))/...; (2(x+1)/...
4) de tweede breuk kan vereenvoudigd worden (x-3)/(3-x) (=-1) (wat is er gebeurd?) en de derde noemer (9-x^2)=(3-x)(3+x).
De nieuwe noemer wordt: (3+x)(3-x),
((x-2)(3-x))/((3+x)(3-x); ((x+3)(x-3))/...; (3x)/...
5) de derde breuk kan vereenvoudigd worden maar dat heeft geen zin want de nieuwe noemer moet toch (x-1)(x+1) (=x^2-1) worden.
(2x(x-1))/((x+1)(x-1)); (3x(x+1))/...; (2(x+1))/...
Succes
Wat moet je doen? Breuken zijn op te tellen als ze dezelfde noemer hebben. Nu kan je van elke willekeurige breuk een breuk met een andere noemer maken door teller en noemer te vermenigvuldigen met eenzelfde factor. We vermenigvuldigen t en n van de eerste breuk met 5 en t en n van de tweede breuk met 3. De noemers worden 15 -dit is het KGV-, de breuken heten dan gelijknamig (proef dit woord: gelijk van naam betreft de noemer)
=5/(3*5)+(2*3)/5*3)=..., nu worden de tellers opgeteld en de noemer blijft onveranderd.
=(5+6)/(3*5)= 11/15.
Nog een get. vb.: 4/15 - 11/21=... de noemers hebben eenzelfde factor 3
=4/(3*5) - 11/(3*7)=... de nieuwe noemer wordt dus 3*5*7- het KGV-, immers t en n eerste breuk verm met 7 en t en n tweede breuk met 5.
=(4*7)/(3*5*7) - (11*5)/(3*5*7)= (28 - 55)/105=-27/105=-9/35.
Nu jouw vb.: ik neem aan dat je 1/(2x) bedoelt anders staat er 0,5x.
1) 1/(2x); 1(x+1); 1/(4x), de noemers hebben de factoren 4 en x en x+1,
de nieuwe noemer wordt dus 4*x*(x+1), dus
(2*(x+1))/(4*x*(x+1)); (4*x)/...; (x+1)/... (zijn de ... duidelijk)
2) 1/(x+2); 1/(x-2); 1/(x-3) de nieuwe noemer wordt (x+2)(x-2)(x-3),
((x-2)(x-3))/((x+2)(x-2)(x-3)); ((x+2)(x-3))/...; ((x+2)(x-2))/...
3) de eerste noemer kan geschreven worden als 2(x+1), dus de nieuwe noemer wordt 2(x+1)(x-1):
(x-1)/(2(x+1)(x-1)); (2(x-1))/...; (2(x+1)/...
4) de tweede breuk kan vereenvoudigd worden (x-3)/(3-x) (=-1) (wat is er gebeurd?) en de derde noemer (9-x^2)=(3-x)(3+x).
De nieuwe noemer wordt: (3+x)(3-x),
((x-2)(3-x))/((3+x)(3-x); ((x+3)(x-3))/...; (3x)/...
5) de derde breuk kan vereenvoudigd worden maar dat heeft geen zin want de nieuwe noemer moet toch (x-1)(x+1) (=x^2-1) worden.
(2x(x-1))/((x+1)(x-1)); (3x(x+1))/...; (2(x+1))/...
Succes